تاریخ : سه شنبه 15 تير 1400
کد 2570

در کمیسیون صنعت و معدن اتاق انجام شد؛

بررسی تخصصی موضوع رمز ارزها در اتاق تبریز

کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز با موضوع بررسی تخصصی موضوع رمزارزها برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق با موضوع رمزارزها در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد. در ابتدای جلسه، مسعود بنابیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز با اشاره به تخصصی بودن موضوع رمز ارزها گفت: از متخصصین حوزه رمز ارز و کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق در جلسه دعوت به‌عمل‌آمده تا سه مسئله که امروزه در خصوص رمز ارزها مطرح است در این جلسه کارشناسی شود. اول موضوع استخراج و ماینینگ، دوم بحث خریدوفروش و سوم اینکه آیا رمز ارزها خواهند توانست جای مبادلات ارزی را بگیرند یا خیر؟
 
بنابیان افزود: در شرایط فعلی در تجارت خارجی، به دلیل عدم تأیید بانک‌های مرکزی کشورها و همچنین عدم امکان ثبت در دفاتر مالیاتی امکان استفاده از رمزارز مقدور و معمول نیست. باید محرز شود که با توجه به قیمت انرژی برق و با در نظر گرفتن منافع ملی، آیا ماینینگ و تولید رمز ارز در راستای منافع ملی هست و یا خیر؟
 
توضیحاتی در خصوص رمزارزها
 
مرتضی مختاری، کارشناس ارشد حوزه رمز ارز، با اشاره به اینکه امروز بیش از 10 هزار نوع رمزارز داریم که در دنیا ثبت ‌شده‌اند، گفت: اینکه کدام رمز ارز آینده روشنی دارد و کدام رمز ارز پس از چند ماه عنوان کلاه‌برداری به خود بگیرد و حجم بازار خود را از دست بدهد، روشن نیست چرا که نهادی هم وجود ندارد که این موضوع را بررسی و اطلاعات کافی ارائه دهد.
 
وی ادامه داد: همه ما نام ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین و یا اتریوم را شنیده‌ایم که حجم بازار آن‌ها بالاست اما رمز ارزی که رتبه ۹۵۰۰ را دارد، حجم بازار آن نیم دلار است یعنی یک نفر ۱۰۰۰ دلار داده و یک ارز مجازی را به وجود آورده و چون خریداری نداشته، باعث شده در قیمت نازل خود باقی بماند.
 
مختاری با بیان اینکه در کشور، ICU یا عرضه اولیه ارز دیجیتال ممنوع است، گفت: وزیر ارتباطات، رمز ارزی به نام پیمان را پیگیری می‌کند که هنوز جای خود را در کشور پیدا نکرده است. هر کس که در داخل کشور می‌خواهد در حوزه رمز ارز وارد شود به دلیل مهیا نبودن بستر لازم، ناگزیر در کشورهای همسایه همچون ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و دبی ساز وکار خود را راه‌اندازی می‌کند.
 
وی گفت: رمزارزها کاربردهای متنوعی دارند و تمام آن ها، یک کار معین انجام نمی‌دهند اما کاربرد مشترک تمام رمز ارزها، پرداخت است. اما هر کدام از رمز ارزها یک کاربرد ویژه هم دارند مثلاً با NFT ها (توکن های منحصربه‌فرد)، آثار نقاشی، موسیقی، فیلم، معماری، فرش و آثار هنری خریدوفروش می‌شود یا مثلاً با رمز ارز اتریوم، قراردادهای هوشمند را منعقد می‌کنند.
 
مختاری ادامه داد: با حدود ۱۰ هزار رمز ارز فعلی، صد نوع دسته‌بندی به تناسب کاربرد آن‌ها به وجود آمده است. نکته بعدی حجم بازار رمز ارزها است که حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار حجم این بازار بود که این رقم در زمستان گذشته به ۲۷۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد و قیمت یک بیت کویین ۶۴۰۰۰ دلار شد. رابطه مستقیم بین ورود پول و قیمت رمز ارز وجود دارد یعنی با ورود بیشتر پول، ارزش آن‌هم بالا می‌رود.
 
لزوم اهتمام اتاق به آگاه سازی در خصوص ماینینگ سبز 
 
مختاری در مورد روش های موجود استخراج رمز ارز گفت: در حال حاضر در خصوص استخراج رمز ارز، سه نوع استخراج یا ماین داریم که نوع اول دستگاه‌های ایسیک (acic) است که کارشان فقط ماین یا استخراج رمزارز هست مثل بیت کوین. بعضی ارزها قابل‌استخراج و بعضی ارزها غیرقابل استخراج هستند. دستگاه‌های acic برای شبکه برق مضر هستند و در کل دنیا چالشی برای انرژی به شمار می روند.
 
وی در خصوص نوع دوم استخراج رمز ارز نیز گفت: نوع دوم، استخراج با کارت گرافیکی یا GPU است یعنی با استفاده از یک دستگاه کامپیوتر که چندین کارت گرافیکی دارد، استخراج رمز ارز انجام می‌گیرد (رمز ارز اتریوم). سومین نوع استخراج رمز ارز که کمتر از دوماه است که به شدت در دنیا در حال رواج است، استویج ماینینگ یا هارد ماینینگ و به عبارتی استخراج رمز ارز با حافظه کامپیوتر است یعنی با استفاده از کامپیوتر که دارای تعداد هارد زیادی است به استخراج ارز دیجیتال اقدام می‌شود.
 
مختاری ادامه داد: در مورد آمار تعداد ماینرها در استان، رقم و عدد دقیقی نمی‌توان تخمین زد. احتمال می‌رود با توجه به سردسیر بودن منطقه، حدود ۱۷ درصد ماین کشور در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل اتفاق می‌افتد و 7۰ درصد آن‌هم توسط صنایع انجام می شود که عمدتاً از روش اول استخراج رمز ارز (بیت کوین) است که با مصرف زیاد انرژی همراه است.
 
در ادامه، جواد بحری پور، مشاور کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه رمز ارز از لحاظ بانکی یک متد پرداخت بوده و الزاماً راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش پرداخت است، گفت: اما اجرای آن مستلزم این است که آیتم KYC یعنی احراز هویت مشتری انجام و منشأ ارز هم مشخص شود که از کجا آمده است و اگر قرار باشد در بانک‌ها، رمز ارز، زمانی به‌عنوان روش پرداخت قبول شود، باید بانک مرکزی کشور مبدأ و کشور مقصد، آن را به رسمیت بشناسند.
 
وی گفت: تاجر می‌تواند به حساب مشتری خارجی خود، بیت کوین واریز کند اما به هنگام ترخیص کالا در گمرکات داخل، با توجه به اینکه از ارز اشخاص استفاده شده، قطعاً بانک، مستندات مربوط به منشأ ارز را خواهد خواست و چون بانک مرکزی، ارزهای دیجیتال را به رسمیت نمی‌شناسد، امکان استفاده از آن در مراودات تجاری بین‌المللی وجود ندارد و چون لازم است که هم کشور مبدأ و هم کشور مقصد آن را به رسمیت بشناسند، اجرای آن فعلاً مقدور نخواهد بود.
 
ضرورت تلاش اتاق برای استفاده از رمزارزها در تفاهم نامه با هیئت های تجاری
 
حامد همتی، کارشناس حوزه بانکی نیز در ارتباط با نقش و وظیفه اصلی اتاق بازرگانی در مراوادت با هیئت‌های تجاری،  به این نکته اشاره کرد که می‌توان به سوی تفاهم با هیئت‌های تجاری کشورهای دیگر برای استفاده از رمزارزها رفت و با توجه به شرایط تحریم با موافقت‌نامه‌هایی که هیئت‌ها با هماهنگی بانک‌های مرکزی کشورهای هدف انجام می‌دهند، در صورت توافق از این ظرفیت استفاده کنند.
 
در ادامه احمد حسام زاده و علی‌اصغر تیمورلو از کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق تبریز گزارشی از وضعیت برق استان و تأثیر مزارع رمز ارز در شرایط فعلی آن دادند. طبق گزارش این کارشناسان، ظرفیت اسمی برق استان 70 هزار مگاوات است که به شکل واقعی 60 هزار مگاوات در کشور تولید می‌شود و کشور با کمبود 10 هزارمگاواتی برق مواجه است.
 
نکته مهم در نظرات این کارشناسان همسویی وزارت نیرو با تولیدکنندگان رسمی (مجوزدار) رمزارزها در کشور و نگاه حمایتی به آنها است و اینکه کمبود زیرساختی صرفاً باعث می‌شود که مشکلاتی پیش بیاید وگرنه از لحاظ آماری درصد کمی از مصرف کل برق در کشور به رمزارزها می‌رسد. وزارت نیرو به دلیل طلب 140 هزار میلیارد ریالی از محل هدفمندی یارانه‌ها و وصول نشدن آن از دولت و عدم ورود بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های برقی به دلیل نبود توان مالی دولت در توسعه زیرساخت‌ها با مشکل مواجه شده است.
 
ترویج اشتباه استفاده از رمزارز برای دور زدن تحریم ها
 
در ادامه، حسن فرج الهی ، مشاور کمیسیون نیز گفت: کسانی که استفاده از رمز ارز ها را برای دور زدن تحریم ها ترویج می کنند، واقعیت را وارونه جلو می‌دهند چرا که هیچ کالای رسمی که بخواهد از مسیر قانونی وارد کشور شود، بدون مشخص بودن نوع ارز استفاده شده و مبدأ و مقصد ارز جابه‌جاشده امکان ورود به کشور را ندارد. پس رمزارز وسیله‌ای برای دور زدن تحریم نیست اما حقیقتی است که در دنیا وجود دارد و عده زیادی به تجارت آگاهانه و ناآگاهانه در آن مشغول هستند و بعید است که دولت‌ها به سمت حذف آن حرکت کنند.
 
در انتهای جلسه مسعود بنابیان نکات مطرح‌شده در جلسه را بدین شکل جمع‌بندی کرد که با پیگیری مدیریت کسب‌وکار اتاق و کمیسیون، آموزش‌های لازم جهت استخراج سبز رمز ارز توسط صاحبان صنایع و همچنین برای افرادی که در امر تجارت رمزارز وارد شده و آگاهی لازم را ندارند، تدوین و در اتاق تبریز اجرایی شود. همچنین در ارتباط با هیئت‌های تجاری و گنجاندن بحث رمز ارز در مذاکرات، پیگیری‌ها از طریق اتاق تبریز انجام شود.