تاریخ : چهارشنبه 9 تير 1400
کد 2562

در جلسه کمیسیون صادرات اتاق تبریز؛

امکان تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در آذربایجان شرقی بررسی شد

امکان تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در آذربایجان شرقی در جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با موضوع «امکان‌سنجی تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در استان» در محل اتاق تبریز برگزار شد.

در ابتدای جلسه، میر یوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز در ارتباط با ضرورت و اهمیت بحث کنسرسیوم و هم ‌افزایی در بحث صادرات و استفاده از تجارب صادرات موفق در جغرافیای خاص، مواردی را مطرح کرد. 

محمدعلی سلطانی، دبیر میز استانی چین با تأکید بر لزوم تشکیل کنسرسیوم صادراتی به تشریح مزایای کنسرسیوم از جمله همکاری بانک‌ها در تجهیز منابع مالی اشاره و مشکل عدم تعریف جایگاه حقوقی کنسرسیوم در حقوق تجاری و قانون تجارت را مشکل اصلی کنسرسیوم‌ها برشمرد.

علی شاهد بهروز، دبیر کمیسیون صادرات و مدیریت واردات با اشاره به مشکل اخذ مالیات مضاعف و عدم تعریف محتوای حقوقی کنسرسیوم در ایران، پیگیری‌های لازم از مراجع قانونی جهت اصلاح قوانین را ضروری برشمرد.

محمدرضا باقری، مدیرعامل شرکت دونار با اشاره به اینکه در کشور، فرهنگ کارِجمعی شکل نگرفته است، گفت: در حوزه لوازم‌خانگی، کنسرسیوم تشکیل دادیم ولی با مرور زمان، اعضای کنسرسیوم شروع به کارشکنی کردند و تجربه موفقی در این زمینه نداشتیم.

وی با ارائه مثالی از تجار کشور افغانستان که عدم الحاق ایران به سازمان FATF را بهانه‌ای برای عدم انتقال ارز به تجار ایرانی قرار داده‌اند، وجود زیرساخت‌ها را قبل از تشکیل کنسرسیوم ضروری برشمرد.

نورآذر، مدیر صادرات شرکت دونار با اشاره به اینکه تشکیل کنسرسیوم صادراتی در اکثر کشورها، جزئی از اهداف توسعه صادرات است، عدم تشکیل کنسرسیوم صادراتی در ایران را به ضعف زیرساخت‌ها و لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه مرتبط دانست.

قالیچه باف، صادرکننده محصولات کشاورزی، با تأکید بر اینکه کنسرسیوم می‌تواند به عنوان شتاب‌دهنده صادرات عمل کند بر حل مشکلات قانونی کنسرسیوم تأکید کرده و در خصوص ادعای مخالفان تشکیل کنسرسیوم مبنی بر استعمار و استثمار شرکت‌های کوچک توسط شرکت‌های بزرگ در کنسرسیوم‌ها، این موضوع را غیرعملی خواند و تأکید نمود: هر شرکت به اندازه سرمایه‌گذاری و مشارکت خود، بهره خواهد برد.

وی، تشکیل کنسرسیوم به‌صورت غیررسمی و غیرثبتی و تعیین برند واحد را تا زمان تدوین قوانین ویژه کنسرسیوم ضروری برشمرد.

شاهد بهروز، دبیر میز استانی عراق نیز با تائید تشکیل کنسرسیوم به صورت غیررسمی و غیر ثبتی، همکاری و مشارکت شرکت‌ها به صورت کنسرسیوم را همراه با هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و اقدام عملیاتی ضروری برشمرد تا پس از حصول تجربه موفق، زمینه الحاق شرکت‌های بیشتری، فراهم شود.

جواد بحری پور، عضو کمیسیون صادرات و مدیریت واردات با اشاره به اینکه هدف از تشکیل کنسرسیوم کاهش ریسک و هزینه‌ها است بر لزوم تدوین پیش‌نویس، اساسنامه، تعیین اهداف و تعیین تیم تحقیقاتی برای حضور در بازارهای هدف تاکید کرد. 

علیرضا نظیف، دبیر میز استانی ارمنستان با ارائه گزارشی از تاریخچه تشکیل کنسرسیوم‌ها در کشور ایتالیا به محسنات وجود کنسرسیوم از جمله جهش صادراتی شرکت‌ها و تفاوت معنادار حجم و ارزش صادرات این شرکت‌ها قبل و بعد از تشکیل کنسرسیوم اشاره و از تجربه کشور هلند در تشکیل کنسرسیوم از جمله در تولید و صادرات گل به‌نحوی‌که این کشور با وجود چهار هزار تولیدکننده عمده‌ی گل، تنها یک شرکت صادراتی دارد، مطالبی بیان کرد. 

نظیف به لزوم پیاده‌سازی و بهره‌برداری از کنسرسیوم‌های پیشنهادی صادراتی از جمله کنسرسیوم صادراتی به اوراسیا و ساخت تبریز که اساسنامه آن‌ها در سازمان توسعه تجارت تدوین‌شده است، تأکید کرد.

علی زاده، معاون ریالی بانک توسعه صادرات شعبه تبریز به لزوم اقدام عملیاتی جهت تشکیل کنسرسیوم تأکید و خواستار تشکیل کارگروه ویژه توسط کمیسیون صادرات و مدیریت واردات در این خصوص شد.

وی، تعریف شکل حقوقی، اساسنامه و تشکیل اتاق فکر مجازی را جزو وظایف این کارگروه برشمرد و تشکیل کنسرسیوم را موجب تقویت و به ‌روزرسانی توان شرکت‌های کوچک دانست.

قلی پور، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیاذر، ضمن تأکید بر تشکیل هیئت موسس کنسرسیوم و فراخوان جهت الحاق شرکت‌هایی که تمایل لازم را در این زمینه داشته باشند، اظهار کرد: مسئله تعیین برند و اینکه در قالب کنسرسیوم، برند کدام شرکت در یک محصول خاص مطرح خواهد شد، باید حل شود.

عبدالرحمن ارشدی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی با اشاره به اینکه مهارت، لازمه توفیق در هر کاری است، به اهتمام هرچه بیشتر اتاق در مهارت افزایی شرکت‌ها و توانمندسازی اعضاء تأکید و ضمن اعلام آمادگی شرکت تحت مدیریتش به‌عنوان قبول نقش محوری در تشکیل کنسرسیوم و هماهنگی تولیدکنندگان مرتبط ابراز امیدواری کرد با در نظر گرفتن منافع عام شرکت‌ها در کنسرسیوم در طول یک سال می‌توانیم چندین کنسرسیوم تشکیل دهیم.