تاریخ : شنبه 22 خرداد 1400
کد 2549

هفتاد و سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی برگزار شد

هفتاد و سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با طرح چهار دستورجلسه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، هفتاد و سومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی عصر شنبه با حضور مسئولان دولتی، قضایی و بخش خصوصی استان در محل اتاق تبریز برگزار شد .

استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره ای به مشکلات ناشی از قطعی برق واحدهای تولیدی و مشکلات اخذ مجوزهای احداث نیروگاه برق در شهرک‌های صنعتی، با قدردانی از همراهی صنایع و واحدهای تولیدی برای صرفه‌جویی در مصرف برق و جلوگیری از قطع برق خانگی، گفت: با ادامه این روند و برنامه‌ ریزی برای تأمین برق مورد نیاز، در هفته‌های آتی مشکلات کمتری خواهیم داشت.

محمدرضا پورمحمدی ادامه داد: با ایجاد مشکل قطعی برق در طول هفته های گذشته، کمیته ذیربط تصمیم به مدیریت قطع برق در طول یک بار در هفته در واحدهای پرمصرف تولیدی گرفت تا مصارف خانگی و دیگر واحدها بتوانند با مشکل کمتری مواجه شوند که در این جلسه نیز تصمیم بر ادامه این روال گرفته شد.

وی همچنین بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در استان تأکید کرد و خواستار فراهم شدن امکان سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد نیروگاه‌های مقیاس ‌کوچک شد.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص رفع تعهدات ارزی نیز گفت: جرایم صادرکنندگانی که 100 درصد تعهدات ارزی خود را رفع و یا اقدام به واردات در مقابل صادرات کرده اند، باید هر چه زودتر بخشیده شود که این موضوع به دستگاه های مربوطه انعکاس خواهد یافت.

وی از پیگیری دیگر دستور جلسات شورا به وسیله دستگاه های استانی و یا ارائه پیشنهاد و ارجاع آن به وزارتخانه های مربوطه خبر داد.

ضرورت همکاری وزارت نیرو با صنایع استان در زمینه تامین برق

ابوالفتح ابراهیمی، نائب رییس اتاق تبریز در ابتدای این جلسه از کسب رتبه سوم کشوری در شش ماهه دوم سال ۹۹ توسط شورای گفتگوی استان خبر داد و گفت: این امتیازدهی و رتبه بندی با توجه به تعداد جلسات، محتوا، جلسات کارشناسی، مصوبات و نتایج این جلسات، حاصل شده است.

وی بر ضرورت همکاری وزارت نیرو با صنایع استان در زمینه تامین برق تاکید کرده و گفت: در این شرایط که صنایع به صورت داوطلبانه، مصارف خود را کاهش داده اند، نباید شاهد اعمال سخت گیری های بیش از مورد، در این زمینه باشیم.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به دستور جلسه دوم این نشست نیز گفت: با ابلاغ بخشنامه شماره 28008/60 وزارت صمت که صدور مجوز معافیت حقوق گمرکی به استان ها تفویض شده است، هیچ تسهیلاتی جهت صدور مجور واردات ماشین آلات به واحدهای تولیدی ارائه نشده بلکه امکان کارشناسی صدور مجوز واردات دستگاه های مورد نیاز واحدهای تولیدی نیز از سرمایه گذاران سلب شده است. این بخشنامه قطعا جلوی توسعه صنایع را خواهد گرفت.

نائب رییس اتاق تبریز با اشاره به اعتراض فعالین اقتصادی به برخی از استعلامات و مدارک درخواستی غیرضروری در فرآیند تمدید و صدور کارت بازرگانی، پیشنهادات شورای گفتگو در خصوص رفع این مشکل را مطرح کرد. 

"بررسی مشکلات ناشی از قطعی مکرر برق واحدهای تولیدی و مشکلات اخذ مجوزهای احداث نیروگاه برق در شهرک های صنعتی"، " بررسی مشکلات ناشی از ابلاغ بخشنامه وزارت صمت در خصوص تفویض اختیار صدور معافیت ماشین آلات دست دوم مورد نیاز واحدهای تولیدی به استان ها موضوع "بند (غ) ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی"، "بررسی مراتب اعتراض فعالین اقتصادی به برخی از استعلامات و مدارک درخواستی غیرضروری در فرآیند تمدید و صدور کارت بازرگانی، نظیر درخواست سند تک برگ محل فعالیت هنگام صدور و تمدید کارت بازرگانی و اخذ سوپیشینه در فرایند تمدید و "بررسی مراتب اعتراض واحدهای تولیدی به الزام بانک مرکزی به پرداخت مابه التفاوت ارز با نرخ کمینه به دلیل تاخیر رفع تعهد ارزی واردات در مقابل صادرات" چهار دستور جلسه این نشست بودند.
 
آلبوم تصاویر هفتاد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی