تاریخ : دوشنبه 17 خرداد 1400
کد 2539

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی آذربایجان شرقی برگزار شد

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی آذربایجان شرقی با موضوع « بررسی مراتب اعتراض فعالین اقتصادی به اخذ سند تک برگ محل فعالیت هنگام صدور و تمدید کارت بازرگانی» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، موضوع « بررسی مراتب اعتراض فعالین اقتصادی به اخذ سند تک برگ محل فعالیت هنگام صدور و تمدید کارت بازرگانی» طی دو جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در اتاق تبریز مورد بررسی قرار گرفت.
 
مروری بر موضوع جلسه کارگروه کارشناسی
 
با ابلاغ بخشنامه شماره 13483/100/99 مورخ 31/04/99 سازمان توسعه تجارت ایران، درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی به سازمان های صمت استان ها محول شده و بر همین اساس اخذ استعلام های چندگانه سیستمی(اعتبارسنجی) از سامانه جامع تجارت توسط سازمان های صمت و احراز اهلیت و صلاحیت متقاضیان به اتاق بازرگانی استان ها واگذار شد.
 
با محول شدن شروع فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی از سامانه جامع تجارت، تغییراتی لحاظ شد که مشکلاتی نظیر درخواست سند تک برگ در فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی و درخواست گواهی سوء پیشینه در فرایند تمدید کارت بازرگانی صورت گرفت که این موضوع مشکلاتی برای صاحبان واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.
 
متاسفانه در این دستورالعمل مشکلات واحدهای تولیدی داخل شهرک ها پیش بینی نشده است. واحدهای تولیدی جهت اخذ سند مالکیت بایستی پروانه بهره برداری و پایان کار دریافت کرده و بدهی زمین شهرک را تسویه کنند که در صورت نقص هر یک از این موارد، امکان صدور سند مالکیت به نام واحد تولیدی امکان پذیر نیست، لذا الزام ارائه سند تک برگ از واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی که صرفا دارای دفترچه قرارداد هستند، صحیح نیست.
 
الزام به سند تک برگ برای دریافت کارت بازرگانی باعث شده واحدهای تولیدی که امکان دریافت سند تک برگ ندارند، برای دریافت کد رهگیری به مشاورین املاک مراجعه و به اشتباه قرارداد اجاره تنظیم کنند که این موضوع در آینده مشکلات مالیاتی برایشان ایجاد خواهد کرد.
 
همچنین واحدهای مستقر در پارک های علم و فناری که به صورت قرارداد اجاره در آن محل استقرار دارند به دلیل عدم وجود کد رهگیری قراردادها، هنگام تمدید و صدور کارت بازرگانی با مشکل مواجه شده اند.
 
همچنین الزام متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی به اخذ شناسه رهگیری سند مالکیت که جزء وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک است، درست نیست. چرا که این اقدام فقط بخشی از اسناد مالکیت کشور را یکپارچه خواهد کرد. زمانی این الزام در فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی منطقی است که تمام اسناد مالکیت به صورت یکپارچه تک برگ شده باشند. (مانند الزام تعویض کارت ملی هوشمند)
 
از سوی دیگر، اخیرا وزارت صمت با اشاره به بند (6) ماده (10) آیین نامه مقررات صادرات و واردات اقدام به دریافت گواهی سوپیشنه می کند. این درحالیست که درخواست گواهی سوپیشینه در بند مذکور ذکر نشده است. بنا به اعلام سازمان صمت استان این استعلام به صورت سیستمی در اوایل انجام می شد. لیکن پس از مدتی امکان دسترسی به این استعلام میسر نشد.
 
لازم به ذکر است استعلام سوپیشینه در سامانه ثبت شرکت ها برای افرادی که اقدام به تاسیس شرکت می کنند به صورت سیستمی انجام می گردد.
 
ایرادات و مشکلات موضوع از دید فعالان اقتصادی
 
کارشناسان حاضر در این جلسه به بیان مشکلاتی در خصوص این بخشنامه پرداختند که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.
 
  1. درخواست سند تک برگی در صدور و تمدید کارت بازرگانی بدون توجه به زیرساخت های موجود، مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و پارک های علم و فناوری ایجاد کرده است.
 
  1. اقدامات نادرست در راستای جلوگیری از صدور کارت های بازرگانی یکساله و واگذاری کارت ها به دیگران و تسری این محدودیت ها به واحدهای تولیدی.
 
 
  1. تفسیر نادرست وزارت صمت از بند (6) ماده (10) آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات و الزام متقاضیان تمدید کارت بازرگانی به ارائه گواهی عدم سوپیشینه
 
4. عدم توجه به تبصره ذیل ماده (2) آیین‌نامه اجرایی تبصره (1) ماده (5)‌ مکرر قانون صدور چک که استعلام های ذکر شده را مشروط به فراهم کردن امکانات لازم جهت استعلام سیستمی کرده است.