تاریخ : دوشنبه 27 فروردين 1397
کد 253

نشست هیات اقتصادی ایالت زاکسن آلمان با تجار و صنعت گران آذربایجان شرقی در محل اتاق تبریز

هیاتی صنعتی و تولیدی از ایالت زاکسن آلمان به منظور آشنایی بیشتر با ظرفیت های صنعتی و تولیدی استان در تبریز حضور یافته و با فعالان اقتصادی به صورت رود رو در محل اتاق تبریزگفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با اشاره به برنامه های سه روز این هیات اقتصادی از ایالت زاکسن آلمان خاطر نشان کرد:  بازدید از واحد های تولیدی، مذاکره با مدیران واحد های تولیدی در خصوص گسترش روابط اقتصای و تجاری و بازدید از جاذبه های گردشگری شهر تبریز به مناسبت رویداد تبریز 2018 که این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشور های اسلامی انتخاب شده است از اهم برنامه های این هیات اقتصادی از کشور آلمان است .
رئیس اتاق تبریز در خصوص توانمندیهای صنعتی و تولیدی استان آذربایجان شرقی گفت: صنعت گران تبریز از قدیم الایام با صنعت آلمان آشنا بوده و بیشتر واحد های تولیدی تکنولوژی و ماشین آلات مورد استفاده واحد های خود را از این کشور تهیه نموده اند . وی با اشاره به این نکته که بیش از 70 سال پیش آلمانی ها در شهر تبریز مرکز آموزشی فنی، تاسیس نموده اند واساتید آلمانی به آموزش فنی جوانان این شهر مشغول گشته اند خاطر نشان کرد : هنوز هم این هنرستان فنی موجود است و به پرورش نیروهای فنی به منظور تامین نیروهای متخصص واحد های تولیدی عمل می نماید، یاد آور شد : به توجه به پیشینه صنعتی ذکر شده استان آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی ایران است و وجود صنایع مادر در زمینه هایی همچون: صنایع غذایی، قطعه سازی، فولاد، شیشه سازی، ماشین سازی و ... که اکثر این واحد های تولیدی همچون: ماشین سازی، تراکتور سازی ایدم و...تکنولوژی مورد استفاده خود را از کشور های اروپا یی به خصوص کشور آلمان تهیه نموده اند.
وی با اشاره به بازید هیات آلمان از برخی صنایع موجود در استان همچون تراکتور سازی، در خصوص گسترش همکاری در زمینه صنایع پتروشیمی گفت: رسیدن خط اتیلن به استان این امکان را فراهم آورده تا تمام فرآوردهای پتروشیمی در استان تولید شود که هیات آلمانی می تواند در این زمینه نیز به منظور گسترش همکاری های دو جانبه اقدامات لازم را انجام دهند.
حسن زاده با اشاره ظرفیت معدنی استان خاطر نشان کرد: وجود ذخایر عظیم معدنی همچون؛ مس، آلومینیوم ، سیلیس خاک های صنعتی و سنگ های تزینی و... در استان امکان گسترش همکاری های دو جانبه در صنایع پایین دستی این ذخایر معدنی را بیش از پیش مهیا می نماید .
رئیس اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت های  بخش کشاورزی استان خاطر نشان کرد: چهار فصل بودن آب هوای کشور از مزیت های ویژه ای این بخش از اقتصاد کشور است و استان آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی همچون انگور و خشکبار که از مراکز اصلی کشور بوده می توانیم در این زمینه ها همکاریهای گسترده ای داشته باشیم.  وی در این زمینه با توجه به کمبود آب در کشور علاقمندای مدیران و فعالان اقتصادی به ارتقاء تکنولوژی در خصوص تغییر در شیوه کشت در شرایط اقلیمی موجود به منظور حفاظت از  محیط زیست و ارتقاء جایگاه آن را اعلام و از اعضاء هیات آلمانی خواست در خصوص بهره مندی از تکنولوژی برتر در زمینه استفاده بهینه از منابع آبی کشور همکاری نمایند. وی در این خصوص یاد آور شد: در زمینه بهره مندی از تکنولوژی برتر با کشورهای همچون:  ایتالیا، لهستان، فرانسه، هلندو... در حال مذاکره هستیم .
رئیس اتاق تبریز در خصوص ظرفیت های فرهنگی و هنری استان یاد آور شد: آذربایجان و تبریز از مراکز بسیار بزرگی هنری در زمینه صنایع دستی مخصوصا فرش دستبافت است که در این مورد نفیس ترین فرشهای ایران و جهان در تبریز تولید می شود که به عنوان سفیر فرهنگی ایران در اکثر کشورهای اروپایی و سایر نقاط جهان علاقمندان خود را دارد و به خاطر همین پتانسیل در سال 2015 فرش تبریز از طرف سازمان های بین المللی به عنوان پایتخت فرش دستبافت جهان انتخاب شد. وی در خصوص ظرفیت های فرهنگی استان خاطر نشان کرد: همین ظرفیت های سبب شد تبریز برای سال2018 از طرف کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب گردد که در این خصوص مراسمی با حضور رئیس جمهور کشورمان در اوایل ماه آینده برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت های دانشگاهی آذربایجان و شهر تبریز یاد آور شد: در تبریز بیش از 700 سال قبل دانشگاه ربع رشیدی وجود داشته که با بیش از 400 استاد اروپایی به پرورش نیروهای متخصص پرداخته اند و در حال حاضر هم دانشگاه های استان از جمله دانشگاههای مطرح کشور به حساب می آیند که علاوه بر پذیرش دانشجویانی از سراسر کشور از سایر کشورها منطقه و جهان دانشجویانی برای فراگیری علم به دانشگاههای تبریز و استان مراجعه می کنند.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به ایجاد اولین شهرک صنعتی برای فعالان صنعتی خارجی که علاقمند سرمایه گذاری در استان بوده اند خاطر نشان کرد:  وجود منطقه آزاد ارس و مناطق ویژه تجاری و حمایت های دولت از سرمایه گذران خارجی برای حضور در کشور با ارائه مشوق ها و معافیت های خاص وحمایت هایی نظیر این می تواند زمینه گسترش همکاری دو جانبه را مهیا نماید .
وی در خصوص علاقمندی فعالان اقتصادی و مسئولان استانی برای گسترش همکاری دوجانبه با طرف های خارجی به خصوص فعالان اقتصادی از کشور آلمان خاطر نشان کرد:  مدیران واحد های تولیدی و صنعتی استان علاقمند نوسازی تکنولوژی موجود در واحدهای خود هستند که همکاری با کشورهای اروپایی بخصوص شرکت های آلمان در اولویت اول مدیران و فعالان اقتصای استان است.
هانس یو اخیم واندر لیخ با قدردانی از پذیرش اتاق تبریز از هیات آلمانی از ایالت زاکسن اظهار امیدواری نمود دیدار های دوجانبه در گسترش روابط اقتصادی دو کشور ایران و آلمان موثر واقع شود .
وی با اشاره به جاذبه های گردشگری شهر تبریز در خصوص بازدیدهای  انجام یافته از برخی واحد های تولیدی و صنعتی  شهر تبریز گفـت: بازدید از واحد هایی همچون تراکتور سازی، ماشین سازی و چند شرکت متوسط که  در شرایط سخت تحریم ها توانسته اند تولید نمایند بسیار ارزشمند بود.
وی در خصوص تفاهم نامه های فی مابین که در سفر هیاتی که از استان آذربایجان شرقی به ایالت زاکسن منعقد شده خاطر نشان کرد: علاقمند عملیاتی نمودن تفاهم نامه هایی که در آن زمان  منعقد کرده ایم هستیم چرا که برای ما این تفاهم نامه ها یک مسئله حیثیتی و مهم اخلاقی است و در نظر داریم بعد از انتخاب رئیس جدید اتاق که در هفته آتی صورت خواهد گرفت در جهت عملیاتی نمودن تفاهم نامه ها اقدام نمایم .
مدیر عامل اتاق بازرگانی و صنایع کمنیتس زاکسن آلمان  در خصوص ساختار اتاق های بازرگانی در آلمان توضحیاتی ارائه داده و یاد آور شد:  در آلمان 79 اتاق بازرگانی وجود دارد و اعضای هیات نمایندگان این اتاق ها از طریق انتخابات مشخص می شوند و بعد از انتخابات ، اتاق ها توسط منتخبین اداره می شوند. وی در خصوص تعداد اعضای اتاق زاکسن یاد آور شد: حدود 70 هزار شرکت در اتاق بازرگانی شهر کمنیتس عضو هستندکه اعضاء در مجمع عمومی یک هیات مدیره انتخاب می کنند و اعضاء هیات مدیره که توسط اعضاء در مجمع عمومی انتخاب شده اند رئیس اتاق را مشخص می نمایند که فعالیت اعضای هیات مدیره و رئیس اتاق کار اجتماعی و بدون مزد به حساب می آید. وی وظایف اتاق های بازرگانی را در چهار گروه ذیل: تجارت خارجی، خدمات عمومی ، آموزش و سرمایه گذاری اقتصادی تقسیم کرد و خاطر نشان کرد: تکالیف خاصی همچون نحوه ارتباط با حکومت برای اتاق های بازرگانی در آلمان وجود دارد که در این رابطه حدود 100 مورد از جمله ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار مورد رسیدگی قرار می گیرد و برنامه های تدوین شده توسط اتاق های بازرگانی عملیاتی می شوند. ارتباط با کشورهای خارجی و نحوه ارتباط اقتصادی و تجاری و حضور هیات های اقتصادی در کشورهای خارجی از جمله تکالیف خاص به شمار می آید که با هم فکری  اتاق ها و دولت به سرانجام می رسد. وی در خصوص خدمات عمومی اتاق ها خاطر نشان کرد: در این بخش جریانات قانونی برای تجارت تعیین و توسط اتاق ها مورد پشتیبانی قرار می گیرد. حمایت از شر کت ها در حوزه مورد علاقه آنها، و ارتباط مستقیم با دولت به منظور حمایت از شرکت های عضو، هدف اصلی اتاق ها به شمار می آید که حکومت هم علاقمند است که وظیفه سنگین حمایت از شرکت ها به عنوان یک تکلیف بر عهده اتاق ها قرار گیرد .
رئیس اتاق ایالت زاکسن در خصوص موقعیت جغرافیایی این ایالت گفت: ایالات زاکسن در جنوب غربی آلمان با 4 میلیون جمعیت قرار گرفته که یک و نیم میلیون نفر آن در مرکز ایالت یعنی در شهر کمنیتس واقع شده اند. وی در خصوص اتاق بازرگانی کمنیتس خاطر نشان کرد:  این اتاق به چهار منطقه تقسیم می شود. وی در خصوص جمعیت فعال این شهر یاد آور شد: حدود پانصد و چهل هزار نفر شاغل در این شهر داریم که سه هزار نفر آن در بخش صنعت فعال هستند. وی در خصوص توان صنعتی ایالت زاکسن گفت:این ایالت از جمله ایالت های صنعتی آلمان به حساب می آید.
وی در خصوص میزان واحد های فعال در این ایالت گفت: پنج هزار و پانصد شرکت در حوزه صنعت در این ایالت فعال هستند که بیشتر این شرکت ها، شرکت های کوچک با کمتر از بیست نفر شاغل هستند و بزرگترین شرکت ها در صنعت ماشین سازی صنعتی و تولید ماشین افزارهای صنعتی فعال هستند.
وی در خصوص تاریخچه صنعتی شدن ایالت زاکسن گفت: صنعتی شدن این ایالت مربوط به وجود معدن نقره در این ایالت است. وی در این زمینه یاد آور شد: صنعتی شدن این ایالت از استخراج نقره از معادن این ایالت شروع شده و دانشگاههایی در خصوص معدن در این ایالت فعال بوده که در حال احیاء مجدد آنها هستیم که در بخش محیط زیست و زمین شناسی بسیار قدرتمند حضور و فعال خواهند بود.  وی با اشاره به این نکته که معادن موجود در ایالت زاکسن با جدیدترین دانش و تکنولوزی در حال استخراج هستند در خصوص سایر حوزه های صنعتی این ایالت گفت: بعد از صنعت معدن، صنعت نساجی جزء صنایع مطرح این ایالت است که از 150 سال قبل تا کنون پنجاه درصد درآمد ایالت از فعالیت مردم این ایالت در صنعت نساجی است و بعد از صنعت نساجی فعالان اقتصادی در ماشین سازی صنعتی فعال هستند که در بازدید های خود از صنایع استان آذربایجان شرقی برخی از ماشین های ساخت شده در ایالت زاکسن را دیدیم که بایستی نوسازی شوند.وی با اشاره به این نکته که بزرگترین صنعت ایالت زاکسن فولکس واگن است خاطر نشان کرد: در این واحد حدود نه هزار و سیصد نفر پرسنل فعال هستند و عمده صادرات محصولات این شرکت به چین و آمریکا است.وی در خصوص واردات قطعه خودرو به این ایالت گفت: بیشترین قطعه خودرو از کشور چک به این ایالت صادر می شود و  ایران در صادرات صنعتی به این ایالت در رده هفتاده وهفتم قراردارد. وی سفر هیات به استان را در راستای گسترش همکاری های صنعتی و تجاری دو جانبه خواند و اظهار امیدواری نمود نشست های مشترک و دیدار های رود در روی فعالان اقتصادی دو منطقه در گسترش روابط اقتصای  موثر مواقع شود .
یونس ژائله عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به علاقمندی فعالان صنعتی و تولیدی استان در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و آلمان اظهار امیدواری کرد: سطح روابط تجاری ، صنعتی دو کشور بهبود یافته به سالهای قبل از تحریم ها برسد. وی در این خصوص وظیفه بخش خصوصی به خصوص اتاق های بازرگانی دو کشور را در این امر خطیر موثر خواند و یاد آور شد: از سال 2003 در آلمان حضور اقتصادی داشته و با اقتصاد این کشور آشنا هستم و معتقد هستم اقتدار ایران در منطقه و توان صنعتی آلمان می تواند بسترهای همکاری مشترک اقتصادی دو کشور را بیش از پیش مهیا نماید. وی با اشاره به این نکته که نیروی انسانی کارآمد و دارای دانش فنی برای توسعه هرکشوری موثر است تاکید کرد: وجود این دو خصوصیات در مردم آذربایجان انتخاب خوبی است که اقتصاد این منطقه شکوفا گردد که مطمئنا سهم بزرگی از توسعه اقتصادی آن نصیب شرکای تجاری ما یعنی فعالان اقتصادی از کشور آلمان خواهد شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز ایجاد مجموعه های بزرگ تولیدی با مشارکت سرمایه گذران خارجی با توجه به مشوق ها و معافیت های مالیاتی که دولت برای سرمایه گذاران خارجی در نظرگرفته را مهم ارزیابی کرد و یاد آور شد: یک پروژه بزرگ با سیصد میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در منطقه شبستر از شهر ستان استان آذربایجان شرقی در حال احداث هستیم که امیدواریم نشست های مشترک از این دست در گسترش همکاری های دو جانبه موثر گردد. وی همکاری در  حوزه معدن با توجه به وجود معادن غنی در استان و نوسازی واحد های نساجی استان را از دیگر زمینه های مناسب برای همکاری های مشترک خواند و از طرف آلمانی خواست با توجه به مشوق ها و معافیت های در نظر گرفته شده توسط دولت ایران و با توجه به ظرفیت های بی بدیل آذربایجان و ایالت زاکسن آلمان در راستای گسترش همکاری های دو جانبه اقدام نمایند.
لازم به ذکر است که هیات آلمانی در حوزه های همچون: صنعت نساجی، صنعت خودرو سازی، توربین های بادی و خورشیدی و انرژی های تجدید شونده، سیستم اتوماسیون ساختمان، طراحی داخلی و معماری، تولید ماشین آلات و... در محل اتاق تبریز با فعالان صنعتی و تولیدی دیدار و در خصوص گسترش روابط فی مابین مذاکره نمودند .