تاریخ : چهارشنبه 22 فروردين 1397
کد 251

هیئت تجار و صنعت گران استانبول ترکیه در اتاق تبریز

هیئتی متشکل از بازرگانان و صنعتگران ترکیه به عنوان اولین هیئت اقتصادی خارجی در آغاز سال جدید به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری با همتایان خود در استان در محل اتاق بازرگانی تبریز با رئیس و هیئت نمایندگان و فعالان اقتصادی استان دیدار و در خصوص گسترش روابط اقتصادی بحث و گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی ‌اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، صمد حسن زاده رییس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که نمایندگان تشکلهای تولیدی و برخی از اعضای اتاق تبریز به منظور مذاکره حضوری در راستای گسترش روابط خود با همتایان تُرک در نشست حضور دارند، یاد آور شد: مشترکات فرهنگی و اقتصادی و جغرافیایی این امکان را به دو کشور برادر و دوست ترکیه و ایران می‌دهد که روابط اقتصادی و تجاری خود را به منظور توسعه اقتصادی بیش از پیش گسترش دهند.
رییس اتاق تبریز تدوین قوانین حمایتی از طرف دولت ایران با در نظر گرفتن مشوق ها و معافیت ها و تضمین های لازم برای سرمایه گذاران خارجی را از جمله اقدمات دولت برای جذب سرمایه گذران خارجی خواند و افزود: از آنجا که شما در سخت ترین دوره های تاریخی همچون دوران جنگ، تحریم و .... در کنار ملت ایران بودید علاقمند گسترش روابط همه جانبه به خصوص در حوزه اقتصاد و تجارت هستیم. وی با اشاره به پتانسیل های معدنی و صنعتی و سایر ظرفیتهای استان و کشور یادآور شد: این فرصت ها به ما امکان می‌دهد که در زمینه‌های مورد علاقه سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در راستای ایجاد بازارهای جدید در کشورهای ثالث داشته باشیم.
حسن زاده با اشاره به توانمندی های صنعتی استان در زمینه های چرم، مواد غذایی، فولاد، صنایع دارویی، شیشه، کاشی و سرامیک، معدن و ... خاطر نشان کرد: ظرفیت موجود استان امکان همکاری مشترک در راستای گسترش روابط اقتصادی دو جانبه را بیش از پیش مهیا می‌نماید. وی با اشاره به وجود مناطق آزاد تجاری، شهرک های سرمایه گذاری، مناطق ویژه و ... یادآور شد: اولین شهرک سرمایه گذاری خارجی در کشور در استان آذربایجان شرقی تاسیس شده است که عمده فعالان آن از کشور ترکیه هستند که مورد حمایت دولت از طریق مشوق ها و معافیت های در نظر گرفته شده می باشند.
رییس اتاق تبریز با اشاره به رویداد تبریز  2018 که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی‌انتخاب شده است خاطرنشان کرد: به همین مناسبت در روزهای آتی با حضور رییس جمهور کشورمان مراسمی‌در شهر تبریز برگزار خواهد شد که علاقمندیم در این مراسم از تمامی‌کشورهای اسلامی ‌و همسایه به خصوص ترکیه حضور یابند. وی در خاتمه با اشاره به وجود صنایع و تکنولوژی های مدرن در کشور ترکیه بر لزوم همکاری های مشترک برای نوسازی تکنولوژی های مورد استفاده صنایع کشورمان به صورت سرمایه گذاری های مشترک در راستای تولید مشترک به منظور مرتفع نمودن نیازهای داخلی دو کشور و صادرات به کشورهای ثالث را خواستار شد.
احمد فاتح حاتون اوغلو رییس هیئت اقتصادی از ترکیه با قدردانی از رییس و هیئت نمایندگان اتاق تبریز به خاطر مهیا نمودن امکان دیدار رو در رو با فعالان اقتصادی استان، در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه در خصوص ترکیب هیئت تجاری ترک خاطرنشان کرد: این هیئت به عنوان بازرگانان و صنعتگران استان«وان»  از استانبول هستند که علاوه بر شهر استانبول، در سایر شهرهای ترکیه از جمله آنکارا، مرسین و ... مراکزی برای گسترش فعالیت های اقتصادی خود در داخل و خارج از ترکیه ایجاد نموده اند. وی با اشاره به این نکته که اولین سفر هیئت در سال 2018 برای استان آذربایجان شرقی و تبریز به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری است در خصوص ترکیب هیئت اقتصادی گفت: این هیئت به نمایندگی از 500 فعال اقتصادی ترکیه ای در زمینه های سلامت، صنعت، ساختمان، خودرو سازی، آلومینیم، شیشه، آهن، فولاد و ... در اتاق تبریز حضور یافته اند.
رییس هیئت اقتصادی از کشور ترکیه با اشاره به قدمت روابط دو کشور ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: با توجه به مشترکات فرهنگی و اقتصادی ‌بایستی روابط اقتصادی دو کشور در بالاترین سطح خود گسترش یابد. وی آمادگی فعالان اقتصادی «وان» که در استانبول و سایر شهرهای ترکیه مستقر هستند در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی با استان های ترکیه و سایر کشورها، خاطرنشان کرد: شهر وان درب ورود به ترکیه و شهر استانبول درب ورود به اروپاست که هیئت حاضر می‌توانند در گسترش روابط اقتصادی فعالان اقتصادی ایران به داخل ترکیه و کشورهای اروپایی را بیش از پیش مهیا نمایند. وی همکاری و مشارکت دو جانبه را شاه کلید حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی خواند و یادآور شد: در شرایط حال حاضر جهان روابط اقتصادی و تجاری کشور ها میزان دوستی ملتها را مشخص می‌کند و در شرایط فعلی دو کشور به همدیگر نیاز دارند و در همین راستا می‌بایست روابط اقتصادی خود را گسترش دهند. وی امنیت و تنوع محصولات و حوزه های فعالیت را از عوامل تاثیرگذار در گسترش روابط دو جانبه خواند و اظهار امیدواری کرد نشست ها و رویدادهای مستمر امکان گسترش روابط اقتصادی دو جانبه را مهیا می نماید.
رضا کامی‌عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز و رییس اتاق ایران و ترکیه با اظهار امیدواری از اینکه نشست های دوجانبه برای فعالان اقتصادی دو کشور در راستای گسترش روابط اقتصادی دوجانبه مفید واقع شود در خصوص اهمیت استراتژیک شهر تبریز برای فعالان اقتصادی ترکیه گفت: شهر تبریز دروازه ورود تجار و فعالان اقتصادی ترکیه به کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به وجود مشترک فرهنگی و اقتصادی یادآور شد: با وجود همه مشترکات هنوز نتوانستیم به سقف تعیین شده یعنی سی میلیارد دلار از طرف دو رییس جمهور ایران و ترکیه برسیم و الان در حدود 11 میلیارد دلار تبادل تجاری داریم که می‌بایست با تشکیل شرکتهای مشترک و با استفاده از پتانسیل های اقتصادی دو کشور که تکمیل کننده و مکمل هم هستند بر آن مهم نایل شویم. وی نقش اتاق در گسترش روابط را بسیار تاثیر و مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: اتاق های تجاری دو کشور می‌بایستی در شناساندن ظرفیت های اقتصادی و آگاهی بخشی به فعالان اقتصادی دو کشور بیش از پیش فعال گردند.
سونیا اندیش عضو هیات رئیسه اتاق و نایب رییس شورای شهر تبریز با اشاره به این نکته که تبریز جزء صنعتی ترین شهرهای کشورمان است خاطرنشان کرد: تجار تبریزی در گسترش روابط اقتصادی، تجاری دو کشور بسیار تاثیر گذار بوده اند. وی با اشاره به ظرفیت های بی بدیل شهر تبریز یادآور شد در سال 2015 از طرف سازمانهای جهان شهر تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف انتخاب شد و فرش تبریز به عنوان برند فرهنگی معرف کشورمان ایران در اقصی نقاط جهان است.
نایب رییس شورای شهر تبریز با اشاره به این نکته که شهر تبریز در ایران به عنوان شهر اولین ها مطرح است افزود: بسیاری از اولین های کشورمان همچون بلدیه، چاپخانه، سیستم جدید آموزش و پرورش، ترانوا و ... در این شهر شروع به کار کرده اند و بزرگترین بازار مسقف جهان که از طرف سازمان یونسکو به ثبت رسیده نشان از اهمیت بسزای این شهر در منطقه و جهان است که انتخاب شهر تبریز پس از قدس، مدینه، قونیه  به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بیانگر  جایگاه فرهنگی و اقتصادی این شهر در جهان است.
وی با اشاره به آب و هوای مطبوع شهر تبریز برای گردشگران در فصول مختلف سال از شرکتهای گردشگری کشور ترکیه بخصوص شهر وان خواست با توجه به فرهنگ غنی «رفت و آمد» در شرق و فرهنگهای اسلامی،  شرایط حضور گردشگران از کشور ترکیه در شهر تبریز را مهیا نمایند.
نایب رییس شورای شهر اسلامی با اشاره به مشوق ها و معافیت های مدیریت شهری برای سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد زیر ساخت های گردشگری، سال 2018 شروعی برای گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی دو جانبه و چند جانبه در راستای گسترش روابط با کشورهای همسایه و اسلامی خواند و اعلام آمادگی برای نشست مشترک دو جانبه به منظور گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی را اعلام نمود.