تاریخ : چهارشنبه 23 اسفند 1396
کد 240

جلسه هم اندیشی در خصوص برنامه های تبریز 2018

نمایندگان مردم در شورای اسلامی تبریز ، مسئولان شهرداری کلان شهر تبریز، سازمان صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق تبریز و برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز رئیس و اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف، رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستبافت تبریز ... به منظور برگزار هرچه باشگوه تر رویداد تبریز 2018در جلسه ای که به ابتکار رئیس اتاق تشکیل گردیده بود در محل اتاق تبریز حضور یافتند.
صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با اشاره به اهمیت رویداد تبریز 2018 در معرفی ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و... کشور در خصوص گسترش روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی با سایر کشور های منطقه و جهان خاطر نشان کرد: حضور هیات های اقتصادی و تجاری از سایر کشورهای جهان در استان فرصتی فراهم می نماید که فعالان اقتصادی با ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی استان بیشتر آشنا شوند و ما متوجه می شویم که به چه میزان این دیدار ها در تغییر نگرش مثبت خارجی ها به کشورمان موثر است. وی تبریز 2018 را فرصتی برای گسترش روابط با سایر کشور ها به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و...  کشور خواند و اظهار امیدواری کرد این رویداد فرصتی برای گسترش ارتباط با سایر کشورها در راستای توسعه همه جانبه کشور و استان قرار گیرد.
وی با اشاره به مزیت های ویژه شهر تبریز ،استان و کشور در زمینه های همچون فرش دستباف و آثار فرهنگی و تاریخی همچون بازار مسقف تبریز که از طرف سازمان های بین المللی ثبت جهانی شده است یاد آور شد : حمایت دولت و شخص آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم کشورمان می تواند فرصت بی نظیری برای بهر ه مندی از این رویدا باشد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به تفاهم نامه شهردار شهر تبریز با شهرداران شهرهای اصفهان و شیراز به منظور در نظر گرفتن مشوق هایی در خصوص حمایت های شهرداری، دولت و بخش خصوصی از شرکت های گردشگری به منظور در نظر گرفتن تبریز به عنوان مقصد گردشگری  افزود: باید از ظرفیت های تاریخی همچون عبور جاده ابریشم از شهر تبریز که این شهر را به عنوان یک هاب جهانی در حوزه اقتصاد و تجارت تبدیل نموده که بازار مسقف تبریز نشانه ای از آن عظمت تاریخی است خاطر نشان کرد باید با هم افزایی نهایت بهره برداری از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشور های اسلامی به عمل آید.
حسن زاده حمایت همه جانبه اتاق تبریز از این رویدا ملی و بین المللی را در کنار سایر نهادیهای دولتی و بخش خصوصی را اعلام نمود و خاطر نشان کرد: فعالان و انجمن های اقتصادی در خصوص برگزاری باشگوه رویدا 2018 از هیچ کوشش دریغ نخواهد نمود .
مرتضی آبدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص برگزاری باشگوه این رویداد ملی و بین المللی (تبریز 2018)  خاطر نشان کرد : در ترسیم نقشه راه برگزاری این رویدا بخش خصوص و مردم نقش محوری دارند. وی با یاد آوری این نکته که پیش بینی می کنیم که حدود یک و نیم میلون نفر گردشگر در سال 2018 در شهر تبریز و استان حضور یابند، افزود: به همین منظور پنج مسیر گردشگری یک تا چهار روزه برای بازید گردشگر ان خارجی و داخلی از جاذبه های گردشگری استان در نظر گرفته ایم تا میزان و مدت حضور گردشگر در استان را افزایش دهیم .
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان استفاده از تکنولوژی های نو برای ارائه خدمت به گردشگران را مطرح و در این خصوص خبر آماده سازی کتاب مصور با  قلم دیجتالی توسط موسسه آوای راه ابریشم را مطرح نمود.
در این جلسه یونس صمدنژاد مدیر موسسه آوای راه ابریشم در خصوص طراحی و تهیه کتاب مصور گردشگری با قلم دیجتال که عمدتا در ایران در خصوص کتب مذهبی کاربرد دارد خاطر نشان کرد: این کتاب در سدد است تا بخشی از ارائه خدمت گردشگری در سال 2018 که تبریز از طرف کشور های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگی کشورهای انتخاب شده را با هدف معربی حدود پانصد جاذبه گردشگری در سطح استان به شش زبان فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی ، روسی و چینی را بر عهده گیرد. وی اظهار امیدواری نمود با حمایت های مسئولان استانی و فعالان اقتصادی این محصول فرهنگی در معرفی جاذبه های گردشگری موثر واقع شود .
سونیا اندیش عضو هیت رئیسه اتاق تبریز در خصوص جاذبه های گردشگری منطقه آزاد جلفا و مشوق های که مدیریت این منطقه آزاد تجاری به شرکت های گردشگری که میهمانان داخلی و خارجی را به این منطقه دعوت می نمایند، افزود : با مشوق های همچون: ارس گردی رایگان، بازدید از جاذبه های گردشگری منطقه با نصف بها، تخفیف 20 تا سی درصدی هزینه های اقامت در هتل ها منطقه ، توزیع اطلاعات منطقه به زبان انگلیسی و... سایر برنامه های فرهنگی و تفریحی از از جمله برنامه در نظر گرفته شده برای گردشگران در سال 2018 خواند و اعلام آمادگی فعالان بخش خصوصی در حمایت از رویداد تبریز 2018 را مطرح نمود و خاطر نشان کرد: اگر دولت بخواهد در اجرای برنامه های خود موفق عمل نماید باید مشارکت بخش خصوصی در تمام برنامه ها ی کشور را جدی بگیرد.
اسماعیل چمنی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس انجمن تولید کنندگان فرش دستبافت کشور در خصوص آماده سازی تورهای بازدید از کارگاههای تولید فرش دستباف با هدف اینکه گردشگر بتواند از تمام مراحل تولید فرش بازید نماید، خاطر نشان کرد: در شهر تبریز و تهران با ایجاد نمایشگاه های فرش دستباف آماده معرفی فرش دستباف که به حق سفیر فرهنگی کشورمان در جهان هست اقدام نموده ایم. وی آماده سازی موزه فرش در تبریز را از دیگر اقدامات مسئولان استان برای برگزاری هر چه مناسبت تر رویدا تبریز 2018 خواند و اظهار امیدواری کرد با حمایت های دولت و بخش خصوص از این انتخاب نهایت بهره برداری به عمل آید.
 محمود رفه گر از فعالان فرش دستبافت تبریز و یکی از مربیان این هنر صنعت کشور  در خصوص آماده سازی تابلو فرش هایی با معرفی ابنیه های تاریخی تبریز برای استقبال از مهیمانان تبریز 2018 خبر داد و افزود: در سد هستیم به منظور معرفی جاذبه های گردشگری استان و شهر تبریز و با لوگوی تبریز 2018 ای تابلو فر ش ها را به گردشگران عرضه نمایم.
باغشمال از به چاپ رفتن کتابی در خصوص فرش دستبافت تبریز و نام آوران این صنعت به همت انجمن صادرکنندگان فرش دستباف که مراحل آماده سازی آن کتاب توسط اعضای بنیاد سخن نگاران طوبی به اتمام رسیده خبر داد و اظهار امیدواری نمود: این کتاب برای سفر رئیس جمهور در اردیبهشت سال جاری آماده و به مردم و گردشگران ارائه گردد.