تاریخ : سه شنبه 26 اسفند 1399
کد 2357

روحانی در شصتمین نشست مجمع سالیانه بانک مرکزی

بانک‌های ایرانی باید بتوانند با بانک‌های دنیا تعامل کنند

رئیس‌جمهوری می‌گوید: در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدامات ارزنده‌ای انجام شده؛ اما نتوانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی موفق عمل کنیم که این جای تأسف دارد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در شصتمین اجلاس مجمع سالیانه بانک مرکزی گفت: باید بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ما با دست باز با دنیا تعامل کنند و ما حداقل اگر برای همکاری با کشورهای دوست اهمیت قایل باشیم، باید کاری کنیم که بانک‌های مرکزی و دیگر بانک‌های این کشورها بتوانند بدون نگرانی از ایجاد حاشیه و مشکل با بانک‌های ایران تعامل داشته باشند.

مهمترین نکات این سخنرانی را در زیر بخوانید:

-در دوره 1394 تا 1396 در هر فصل بالغ بر 700 هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، تورم را تک رقمی کردیم و در سال 95 رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است که این یک افتخار بزرگ است.

- در سال 1397 از سوی فردی که به هیچ پیمان و اصل و قاعده‌ای پایبند نبود، با یک جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه شدیم و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این بود که بر اثر فشارهای بی‌سابقه و تحریم‌های همه جانبه تا پیش از سال 97 تورم کشور 3 رقمی خواهد شد.

- اگر اقدامی برای مدیریت این شرایط نمی‌کردیم، شاهد تورم 3 رقمی هم می‌بودیم، با تلاش‌های دولت و مسئولان اقتصادی در پایان سال 97 و با ورود به سال 98 توانستیم به تدریج وضعیت را کنترل کنیم به شکلی که نرخ افزایشی تورم معکوس شده و رو به کاهش گذاشت.

- در طول سال 98 روند نرخ تورم رو به کاهش بود متأسفانه در پایان این سال با بحران جدیدی به نام همه گیری کرونا مواجه شدیم.

- کسانی که تحریم‌های بی‌سابقه و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران را طراحی کردند، هدف‌شان فروپاشی اقتصاد ایران بود که اگر چه فشارهایی هم به مردم تحمیل شد، اما امروز و با گذشت 3 سال از آغاز جنگ اقتصادی، اقتصاد کشور همچنان سرپا و رو به جلو است.

- این به معنای آن نیست که عملکرد ما نقص و اشتباهی نداشته، اما در برابر کار بزرگی که انجام شده، باید انصاف و اعتدال را در روایت رخدادها و تاریخ رعایت کنیم.

- راه‌اندازی هر سامانه برخط اقدامی مؤثر در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است که در این دولت با قوت و قدرت دنبال شد.

- در این دولت حتی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام دادیم، اما متأسفانه نتوانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی درباره آنها موفق عمل کنیم که این جای تأسف دارد.

- دولت 4 لایحه برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به مجلس ارایه کرد که هم در مجلس تصویب شد و هم ایرادات شورای نگهبان به آنها رفع شد، اما متأسفانه در جای دیگری گیر افتاده‌اند.

- جمهوری اسلامی ایران که در منطقه سردمدار مبارزه واقعی با فساد، پولشویی و تأمین مالی تروریسم است نتوانسته در عرصه افکار عمومی این تلاش‌های خود را به خوبی اطلاع‌رسانی کند.

- بانک مرکزی فشارهای ناشی از تحریم و محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کرونا را توأمان به دوش کشید.

-شفافیت و اطلاع رسانی اولین راه در مبارزه با فساد است، در این دولت اقدامات بزرگی در این زمینه صورت گرفته است.

-کشورهای دوست برای کار با بانک مرکزی ایران باید دلشان قرص باشد و افتخار کنند؛ ایران در خط مقدم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در منطقه است، چرا آن را بیان نمی کنیم.