تاریخ : شنبه 12 اسفند 1396
کد 235

نشست نمایندگی وزارت اقتصاد راین لاند-فالتس آلمان با فعالان اقتصادی استان

نمایندگی وزرات اقتصاد رایلند – فالتس آلمان و هیات همراه به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری استان آذربایجان شرقی با فعالان اقتصادی این ایالت با صنعت گران و تجار استان در محل اتاق تبریز دیدار و در خصوص گسترش روابط دو جانبه بحث گفتگو نمودند . از مهمترین مباحث این نشست ایجاد دفتر نمایندگی وزارت اقتصاد راینلند – فالتس به منظور حمایت و پشتیبانی فعالان اقتصادی دو کشور در راستای اخذ اطلاعات اقتصادی و تجاری و ارائه ویزای تجاری بود.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با قدردانی از حضور هیاتی از وزارت اقتصاد ایالت رایلند – فالتس آلمان و فعالان اقتصادی و تجاری استان در محل اتاق تبریز به منظور گسترش روابط دو جانبه با اشاره به این نکته که ایالت رایلند – فالتس آلمان چهارمین ایالت قدرتمند آلمان در زمینه اقتصادی است که با کشور فرانسه هم مرز است خاطر نشان کرد: گسترش روابط اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک، دانشگاه و حل مشکلات ویزا و اقامت برای فعالان اقتصادی دو کشور، ثبت شرکت اقتصادی در دو کشور ایران و آلمان از جمله اقدامات اساسی در خصوص گسترش روابط دوجانبه است. وی از نمایندگان این ایالت خواست تا اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهند.
 نایب رئیس اتاق تبریز تسریع در ایجاد دفتر نمایندگی وزارت اقتصاد این ایالت در تبریز را از مهمترین عوامل گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور خواند و از مسئولان وزارت اقتصاد این ایالت در خواست نمود تا اقدامات لازم در این زمینه را  انجام دهند.
ابراهیمی وزارت اقتصادی ایالت رایلند – فالتس آلمان را از جمله وزارت خانه های فعال کشور آلمان در خصوص عملیاتی نمودن طرح های پیشنهادی دو جانبه خواند و اظهار امیدواری نمود که ایجاد دفتر ایالت در استان آذربایجان شرقی از یک طرف و ایجاد پرواز مستقیم از تبریز به هامبورگ و تاسیس شرکتهای تجاری در دو کشور سبب گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی دو جانبه گردد.
داوود نظیری زاده نماینده وزارت اقتصاد ایالت رایلند – فالتس آلمان با اشاره به توانمندیها و ظرفیت های مشابه این ایالت با استان آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: این دو منطقه از نظر جمعیتی، کشاورزی، صنعت(به خصوص صنعت چرم و کفش) دانشگاه و... مزیت های بی نظیری دارند که ایجاد دفتر این ایالت در تبریز به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری از اولویت های وزارت اقتصادی ایالت در آینده نزدیک خواهد بود. وی در این خصوص خاطر نشان کرد: بعد از برجام سومین ایالت آلمانی که هئیت اقتصادی و تجاری به کشور ایران اعزام نمود از ایالت  رایلند – فالتس بود که نشان از علاقمندی فعالان اقتصادی این ایالت در گسترش همکاری دو جانبه با فعالان اقتصادی ایران و به خصوص استان آذربایجان شرقی بود.
 وی با اشاره به سفر سال گذشته وزیر اقتصاد این ایالت به استان  در خصوص دعوت وزیر اقتصاد از مسئولان اتاق تبریز برای سفر به آلمان  برای گسترش روابط دو جانبه را یادآور شد و از دعوت مجدد وزیر اقتصاد خبر داد و خاطر نشان کرد: وزیر اقتصاد ایالت منتظر اعزام هیات اقتصادی و تجاری از آذربایجان شرقی به این ایالت هستند. وی در این خصوص از برگزاری کنفرانسی به نام روز ایران در اواخر آذر ماه سال آتی در این ایالت خبر داد و از فعالان اقتصادی استان خواست تا به منظور گسترش روابط اقتصادی در آن کنفرانس حضور یابند.
در ادامه جلسه مشاور حقوقی این هیات در خصوص نحوه تاسیس شرکت، سرمایه گذاری، مشاوره حقوقی در زمینه همکاری های تجاری، اخذ ویزا و اقامت در آلمان برای فعالان اقتصادی و تجاری و خانواده های آنها توضیحاتی ارائه نمود و در زمینه تدوین بیزنس پلان، مرتفع نمودن ترانسفر مالی ناشی از فعالیت های اقتصادی و تجاری مباحثی را مطرح نمود.
علیرضا آقابالایی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز حضور مستمر  هیات های تجاری و اقتصادی از دو کشور ایران و آلمان و انتقال اطلاعات به صورت آنلاین را لازمه گسترش روابط اقتصادی دو جانبه خواند و ایجاد دفتر ایالت رایلند – فالتس آلمان را در این خصوص موثر خواند.
تاکید بر مزیت های مشترک همچون صنعت چرم و کفش، گسترش تعاملات بیشتر بین فعالان اقتصادی توسط اتاق های بازرگانی دو کشور و نمایندگی وزرات اقتصاد رایلند فالتس آلمان، همکاری در نوسازی تکنولوژی های مورد استفاده در واحدهای تولیدی استان با همکاری شرکت های آلمانی، حضور سرمایه گذران آلمانی در منطقه آزاد ارس و بهره مندی از مشوق های قانونی که برای سرمایه گذران خارجی در این منطقه در نظر گرفته شده، همکاری واحدهای تولیدی داور سازی ، بهره برداری از دانش شرکت های آلمانی در استفاده از انرژی های تجدید پذیر همچون باد، خورشید و...  همکاری در زمینه معادن و ماشین آلات سنگین و.... از جمله مباحث مطرح شده در نشست مشترک هیات آلمانی و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و آلمان در محل اتاق تبریز بود.