تاریخ : سه شنبه 19 اسفند 1399
کد 2340

مدیر کل دفتر اطلاعات سازمان توسعه تجارت خبر داد:

افزایش ۶.۲ درصدی صادرات غیر نفتی کشور

مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش ارزش صادرات در بهمن ۹۹ نسبت به ماه گذشته خبر داد و گفت: صادرات غیر نفتی کشور در مدت مذکور نسبت به ماه قبل (دی‌ماه) ۶.۲ درصد افزایش داشته است.

عباس خالقی‌تبار اظهار داشت: برخلاف تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، صادرات کالا طی یازده ماهه سال جاری به ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار رسیده و در ادامۀ افزایش هر ماهه رقم صادرات در سال ۹۹، این مقدار در بهمن‌ماه سه میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار برآورد شد که به لحاظ ارزشی نسبت به دی ‌ماه ۹۹ افزایش ۶.۲ درصدی داشته است.

وی در تشریح سهم ارزشی صادرات به کشورهای هدف افزود: کشور چین ۲۶ درصد، عراق ۲۲ درصد، امارات متحده عربی ۱۳.۴ درصد، ترکیه هفت درصد و افغانستان ۶.۷ درصد از ارزش صادرات غیر نفتی کشور سهم دارند و در مجموع ۲۳ میلیارد دلار از رقم کل صادرات غیر نفتی ایران، برابر ۷۵ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری همچنین در خصوص سهم هریک از بخش‌ها در صادرات غیر نفتی سال ۹۹ گفت: پتروشیمی و میعانات گازی ۵۱ درصد، معدن و صنایع معدنی ۲۱ درصد، کشاورزی و صنایع غذایی ۱۸ درصد و بخش صنعت ۱۰ درصد از کل کالاهای صادراتی کشور سهم دارند.

خالقی‌تبار اظهار داشت: بخش صنعت با ۲ هزار و ۵۴۴ قلم کالا، صنایع مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی با ۱۲۷ قلم کالا، معدن و صنایع معدنی با ۶۱۳ قلم کالا، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی با ۶۵۶ قلم کالا و فرش و صنایع‌دستی با ۸۱ قلم کالا سبد صادراتی کشور در سال جاری را تشکیل داده‌اند.

کارنامه تجارت ایران در ۱۱ ماهه سال جاری به ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که سهم صادرات ۳۱ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.