تاریخ : سه شنبه 19 اسفند 1399
کد 2339

رایزنی برای افزایش مراودات تجاری و اقتصادی ایران و ژاپن

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در دیدار با سفیر ژاپن با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های ایرانی برای همکاری با این کشور در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی،نفت، معدن و کشاورزی، بر توسعه همکاری‌ها تاکید کرد.

حمید زادبوم در دیدار با آیکاوا کازوتوشی، سفیر جدید ژاپن در تهران با اشاره به روند کاهش مبادلات دوجانبه، به تحلیل تغییر توزیع وزن تجارت خارجی ایران از کشورهای دوردست به کشورهای همسایه که موجب شده سهم تجارت با این کشورها به ۶۰ درصد برسد، پرداخت.

وی افزود: با وجود تحریم‌ها و مشکلات ارتباطی ناشی از شیوع کرونا، بازارهای ایران در خاور دور، آفریقا و آمریکای لاتین در حال گسترش هستند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به استقبال مسئولان منطقه آزاد چابهار از هیأت ژاپنی پیشنهاد کرد سفیر ژاپن در اولین فرصت از این منطقه بازدید کند.

وی با بیان اینکه کشورهای عمان، هند و پاکستان در چابهار سرمایه‌گذاری داشته و علاقمند به توسعه سرمایه‌گذاری‌ها هستند گفت: شرکت‌های ژاپنی هم می‌توانند در کنار سایر سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه حضور داشته باشند و سرمایه‌گذاری کنند.

زادبوم در ادامه با اشاره به برگزاری بیش از ۸۰ نمایشگاه تخصصی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، از شرکت‌های ژاپنی برای حضور در این نمایشگاه‌ها دعوت به عمل آورد.

در ادامه آیکاوا کازوتوشی، سفیر جدید ژاپن در تهران با اشاره به اینکه اقتصاد و تجارت نقش اساسی در روابط بین دو کشور دارد، وظیفه سازمان توسعه تجارت و جترو ژاپن به عنوان سازمان همتای ژاپنی در تقویت و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری را بسیار مؤثر ارزیابی کرد.

وی با توصیف علاقه‌مندی شرکت‌های ژاپنی برای کار با شرکت‌های ایرانی، افزود: حوزه‌های کاری جدید مانند تجارت الکترونیک زمینه بسیار مناسبی برای تعامل دوجانبه تجاری جمهوری اسلامی ایران و ژاپن است.

کازوتوشی با اشاره به پیشرفت‌هایی ایجاد شده در تجارت و بانکداری الکترونیک در ایران در یک دهه گذشته و با وجود تحریم‌ها گفت: وجود مناطق آزاد و به ویژه چابهار به عنوان مراکز تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری مورد توجه شرکت‌های ژاپنی است و ژاپنی‌ها علاقه‌مند به فعالیت در چابهار هستند.

در این دیدار که رئیس دفتر جترو (آژانس توسعه تجارت ژاپن) در تهران نیز سفیر این کشور را همراهی می‌کرد، دو طرف با تاکید بر سابقه خوب روابط ایران و ژاپن، بر لزوم همکاری در افزایش مراودات تجاری و اقتصادی فی‌مابین تاکید کردند.

خاطرنشان می‌سازد، حضور فعال ایران در نمایشگاه‌های ژاپن و خصوصاً اکسپوی ۲۰۲۵ اوساکا، همکاری سازمان توسعه تجارت ایران با جتروی ژاپن جهت ایجاد ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و ژاپنی، تسهیل صادرات پسته و سایر محصولات کشاورزی به ژاپن و کمک به رفع مشکلات دفاتر شرکت‌های ژاپنی در تهران از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است، شیوع کرونا و تحریم‌ها موجب کاهش تبادلات تجاری بین دو کشور شده و در دیدار رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و سفیر ژاپن، هر دو طرف بر علاقه‌مندی خود جهت همکاری مشترک در راستای بهبود عملکرد تبادلات تاکید کردند.