تاریخ : شنبه 16 اسفند 1399
کد 2330

نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد:

لزوم فراهم شدن زیرساخت هایی برای آغاز مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان

نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز بر لزوم فراهم شدن زیرساخت هایی برای آغاز مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان با حضور استاندار آذربایجان شرقی، نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز و دیگر مدیران اقتصادی استان برگزار شد.

ابوالفتح ابراهیمی در این جلسه با اشاره به لزوم فراهم شدن زیرساخت هایی برای آغاز مشارکت در بازسازی مناطق جمهوری آذربایجان گفت: باید طی توافقی امکان ثبت شرکت‌های ایرانی در کشور آذربایجان برای فعالیت‌های پیمانکاری، فنی و مهندسی به همراه اخذ تأییدیه جهت خروج سود حاصل از این خدمات به ایران به صورت نقدی و بانکی فراهم شود.

نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: بررسی امکان استفاده از تاج سد خداآفرین به عنوان مسیر جایگزین پل فلزی جهت حمل‌ونقل در مواقع ضروری یکی دیگر از ضروریات است. 

وی، امکان‌سنجی احداث پل جدید در نقطه مرزی خداآفرین با همکاری دوجانبه را از دیگر پیشنهادات در این خصوص عنوان کرده و گفت: درخواست اعطای مجوز سابسیدری توسط بانک مرکزی جمهوری آذربایجان به بانک ملی ایران مستقر در باکو جهت ایجاد شعب در شهرهای هدف و تسهیل روابط کارگزاری بانک ملی ایران شعبه باکو با سایر بانک‌های جمهوری آذربایجان جهت نقل ‌و انتقال وجوه توسط طرف آذری از دیگر موارد ضروری است.

ابراهیمی با تاکید بر لزوم بررسی امکان ایجاد شعب سایر بانک‌های ایرانی در آذربایجان گفت: پیش‌بینی امکان صدور ضمانت‌نامه بانکی توسط بانک‌های جمهوری آذربایجان به نفع پیمانکاران ایرانی و اعطای مجوز توسط جمهوری آذربایجان به پیمانکاران ایرانی جهت خروج و انتقال ارز حاصل از فروش کالا و خدمات ارائه شده از دیگر موارد ضروری است.

نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: ایجاد امکان ثبت شرکت برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی جهت خرید ماشین‌آلات مورد نیاز و خروج آن‌ها بعد از اتمام قرارداد و پیش‌بینی اخذ مجوز از جمهوری آذربایجان برای پیمانکاران ایرانی جهت خرید مواد اولیه و ماشین‌آلات (جهت مصرف در ایران) از محل ارز حاصل از فروش کالا و خدمات از کشور جمهوری آذربایجان یا کشور دیگر باید مدنظر قرار گیرد. 

وی همچنین از برگزاری وبینار با اعضای کنفدراسیون ملی سازمان کارآفرینان جمهوری آذربایجان توسط اتاق تبریز خبر داد و گفت: از سوی دیگر لیستی از سرمایه گذاران ایرانی و فعالان حوزه صادرات به جمهوری آذربایجان تهیه شده است تا مقدماتی برای افزایش همکاری ها با این کشور را فراهم کرده باشیم. 

گفتنی است نمایندگانی از استانداری های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز به صورت ویدیوکنفرانسی در این جلسه حاضر بوده و پیشنهاداتی در خصوص آغاز مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان ارائه کردند.