تاریخ : سه شنبه 8 اسفند 1396
کد 233

همکاری ایران و مالی در حوزه سیمان، سوخت و پنبه

در راستای افزایش سطح مبادلات تجاری ایران با کشورهای اسلامی، فعالان بخش خصوصی ایران و مالی در مورد سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های پنبه، گازوییل و سیمان با یکدیگر گفت‌وگو کردند‌.
 بر همین اساس یوسف باچلی، رییس اتاق مالی و غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با یکدیگر ملاقات کردند‌. در این نشست همکاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور به خصوص در حوزه‌های سیمان، گازوییل و پنبه از سوی رییس اتاق مالی مورد تاکید قرار گرفت‌.
شافعی در این نشست اظهار کرد: محصولات قابل‌توجهی در مالی تولید می‌شود که موردنیاز ایران است از جمله پنبه که تولید این محصول در مالی جزو مرغوب‌ترین نمونه‌هاست‌. همچنین با توجه به این ظرفیت و از آنجا که ایران جزو کشورهای پیشرو در صنعت نساجی محسوب می‌شود، دو کشور می‌توانند در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند‌. وی از معدن، انرژی، پتروشیمی، صنعت خودرو، خدمات فنی و مهندسی، صنایع تبدیلی و صنایع غذایی به عنوان زمینه‌های مناسب برای همکاری بین دو کشور یاد کرد‌. رییس پارلمان بخش خصوصی کشور عدم شناخت کافی از وضعیت اقتصادی طرف مقابل را مانع گسترش روابط اقتصادی دو کشور دانست و گفت: اعزام و پذیرش هیات‌های اقتصادی بین دو کشور می‌تواند شناخت دو طرف از یکدیگر را افزایش دهد و زمینه رشد روابط را مهیا سازد‌. یوسف باچلی، رییس اتاق مالی نیز نقش اتاق‌ها در توسعه روابط اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت: میزان تولید سالانه پنبه در مالی حدود 700 هزار تن است اما متاسفانه بالغ‌ بر 99 درصد این محصول به صورت خام صادر می‌شود که مورد تایید بخش اقتصادی کشور نبوده و باید این شرایط تغییر کند‌. بنابراین به دنبال آن هستیم که صنعت پنبه کشور را توسعه دهیم و در این کار همکاری بین ایران و مالی می‌تواند موثر باشد‌.(جهان صنعت)