تاریخ : سه شنبه 8 اسفند 1396
کد 231

گزارش اقتصادی: علل بازگشت صف به بازار ارز

پس از نزول دلار به زیر کانال 4 هزار و 500 تومان، صف‌های ارزی روز‌به‌روز طولانی‌تر شد.

عده زیادی از معامله‌گران تصور می‌کنند، قیمت این ارز به کف رسیده است؛ در نتیجه در صف‌های صرافی‌های منتخب بازارساز برای خرید می‌ایستند. در این شرایط، بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند فشاری که به سیاست‌گذار وارد و در قالب کاهش قیمت متبلور می‌شود، در راستای پایدارسازی ثبات در بازار ارز نیست. اصرار گذشته بر کاهش قیمت و محدودیت‌های خرید از صرافی‌های منتخب، بازاری موازی با صرافی‌های منتخب ایجاد کرده است.
روز گذشته، صرافی‌های منتخب بانک مرکزی قیمت دلار را از ابتدای بازار تا ساعت 3 بعدازظهر تغییر ندادند تا نمودار این ارز همچون یک خط افقی راست شود. روز دوشنبه؛ یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی، قیمت دلار را 4 هزار و 471 تومان تعیین کرد که تنها یک تومان کمتر از روز یکشنبه بود. این قیمت در طول روز نیز ثابت بود و تغییر خاصی را به ثبت نرساند. البته در این روز همچنان چندگانگی قیمتی در بازار وجود داشت و برخی صرافی‌های بازار آزاد، دلار را با قیمت‌های بالای 4 هزار و 750 تومان به فروش می‌رساندند. بررسی قیمت‌گذاری روزهای اخیر حاکی از آن است که تمایل بازارساز به ثبات قیمت و کاهش نوسانات افزایش یافته است. قیمت دلار در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته جاری به ترتیب با کاهش‌های 15، 3 و یک تومانی مواجه شده و این در حالی است که در هفته پیشین میزان نوسانات کاهشی در مقاطعی حتی به 100 تومان نیز رسید. با توجه به تغییر نوع قیمت‌گذاری می‌توان گفت بازارساز به دنبال کاهش دامنه نوسانات و بازگشت ثبات به بازار است. تصمیمی که به عقیده بسیاری از تحلیلگران به درستی اتخاذ شده است، ولی به‌نظر می‌رسد بازارساز در سطح قیمتی چنین تصمیمی را گرفته است که برای معامله‌گران و متقاضیان دلار جذاب است. این موضوع را می‌توان از صف‌های خریدی که در برابر صرافی‌های عرضه‌کننده ارز در راسته خیابان فردوسی در روز گذشته شکل گرفته بود، استنباط کرد. تا ساعت 12:30 روز گذشته، افراد زیادی در مقابل دو صرافی نزدیک به مرکز تجارت جهانی صف کشیده بودند و در انتظار خرید دلار بودند؛ چند تن از این افراد عنوان کردند که عرضه تا ساعت یاد شده آغاز نشده بود. کمی پایین‌تر از این مکان، صف دیگری وجود داشت؛ با این حال، در این صرافی گویا عرضه ارز برقرار بود، منتها به‌دلیل ازدیاد متقاضیان به کندی صورت می‌گرفت. در برخی دیگر از مناطق شهر تهران نیز تا حدی صف خرید وجود داشت. به‌عنوان مثال، در خیابان میرزای شیرازی، صف خرید یورو شکل گرفته بود. البته عده زیادی عنوان می‌کردند که بیشتر متقاضیان دلال بوده‌اند و تعداد مردم عادی کمتر بود. به گفته برخی فعالان، بخشی از علت افزایش تقاضای متقاضیان ناشی از افت زیاد دلار در هفته گذشته و سرانجام نزول این ارز به زیر سطح ? هزار و ??? تومان بود. آنها عنوان می‌کنند، به‌تدریج با کاهش قیمت دلار از کانال 4 هزار و 600 تومان میزان تقاضا بالا رفت و با شکست کانال 4 هزار و 500 تومانی شدت گرفت. در کنار این، بالاتر بودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق و برخی از شهرستان‌های داخلی دیگر عاملی است که تمایل به خرید این ارز را بالا می‌برد. از سوی دیگر نرخ‌های حواله در روزهای اخیر بالاتر از قیمت‌های نقدی بود و همین موضوع موجب می‌شد که عده دیگری از فعالان تصور کنند که نرخ تعادلی دلار باید بالاتر از سطوح فعلی باشد. همچنین روز گذشته، نرخ حواله درهم از مرز هزار و 300 تومان عبور کرد. با اینکه توجهات نسبت به نرخ درهم کمتر شده است ولی همچنان در ذهنیت معامله‌گران بازار داخلی اثرگذار است، خصوصا آنکه عده‌ای قیمت‌های حواله‌ای خود را بر مبنای درهم محاسبه می‌کنند. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز راه افزایشی را در پیش گرفت و با 17 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 535 هزار تومان رسید. در این روز، حراج سکه در بانک کارگشایی نیز پس از تعطیلی روز شنبه از سر گرفته شد. سکه در این حراج نزدیک به قیمت‌های بازار به فروش رفت. در این روز نیم سکه نیز بیشتر در حوالی مرز 750 هزار تومان به فروش رفت.

خیزش طلا برای جبران زیان؟
در روزی که دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب بازارساز پایین آمد، در بازارهای جهانی نیز شاخص دلار تضعیف شد. ماریو دراگی و جروم پاول، دو شخصیت ویژه این هفته بازار جهانی هستند. چشم‌انداز سیاست پولی در ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا، سیگنالی است که معامله‌گران برای دریافت آن انتظار می‌کشند. اهمیت سخنرانی این دو بانکدار پس از تنش‌هایی که درخصوص تضعیف دلار بین آنها شکل گرفته بود، افزایش یافته است؛ اما اولین روز بازارها در این هفته(تا عصر دیروز)، پیش از آنکه بخواهد از بانکداران تاثیر پذیرد، با صعود طلا از مرز 1340 دلاری، افت 25 صدم درصدی شاخص دلار و رشد 28 صدم درصدی یورو نسبت به دلار همراه بود. برخی از کارشناسان طلا را برای جبران افت هفته گذشته آماده می‌دانند؛ اما برخی این تغییرات چند ساعتی را دلیلی بر تداوم آنها در نظر نمی‌گیرند، کما اینکه تا ساعت ? شب نرخ آنی اونس طلا به 1332 دلار رسید.

3 راس نبرد این هفته بازارها
پس از آنکه بانک مرکزی اروپا برای دونالد ترامپ و سیاست‌گذاران پولی آمریکا خط‌ونشان کشید و ورود ایالات‌متحده به «جنگ ارزی» را ممنوع اعلام کرد، اولین روز هفته بازارهای جهانی با افت دلار همراه شد، تا شاید شدت درگیری‌های بین این دو قدرت وارد مراحل جدیدی شود. شاخص دلار از صبح دیروز با 89.84 واحد وارد عرصه پیکار در بازار جهانی شد. از طرف دیگر، اونس طلا نیز با قیمت 1327 دلاری وارد میدان شد. نبرد معروف بازارهای جهانی متعلق به دلار و طلا است؛ اما برای این هفته، یورو مبارز ناخوانده میدان نبرد طلا و دلار محسوب می‌شود. پیش از زنگ استارت بازارها، نرخ برابری یورو به دلار مساوی با 1.22 بود. دلار، یورو و طلا با شرایطی که داشتند همزمان با بازگشایی بازار آسیا-اقیانوسه مورد معامله قرار گرفتند.

دلار باز هم افت کرد
شروع بازارها با رشد نسبی شاخص‌های بازار سهام در آمریکا، اروپا و اقیانوسیه همراه شد، قیمت انواع نفت نیز جهت صعودی داشت و بازار کالایی در حال رشد بود. در کنار این بازارها، مارکت طلا پس از بدترین هفته سالش، از تضعیف مجدد شاخص دلار بهره برد و تا عصر دیروز تا سقف 1340 دلاری نیز بالا رفت. افت شاخص اسکناس آمریکایی به میزان 25 صدم درصد، عدد شاخص را به 89.59 واحد پایین کشید. رشد طلا همزمان با افت دلار به معنای تقویت دوباره یورو است. نرخ برابری یورو به دلار از 1.23 نیز بالاتر رفت و تا عصر دیروز به میزان 28 صدم درصد رشد داشت. هرچند بانک مرکزی اروپا به رهبری «ماریو دراگی» از لحاظ اعمال تغییر ناگهانی یا برنامه‌ریزی نشده در سیاست پولی صبور است؛ اما تقویت ارز اروپا با افزایش فشارهای منتقدان بر بانک مرکزی این ناحیه به‌ویژه خود دراگی خواهد شد؛ بنابراین بانک مرکزی اروپا به دقت روند دلار را زیر نظر خواهد گرفت. اولین روز بازارهای جهانی برای معامله‌گران، معمولا با برنامه‌ریزی آنان برای گرفتن موقعیت معامله سودآور همراه می‌شود. معامله‌گرانی که به تحلیل‌های بنیادی معتقدند، سخنرانی ماریو دراگی و اولین سخنرانی رسمی «جی پاول» با سمت ریاست فدرال رزرو را دو تاریخ مهم در تقویم هفتگی بازار قرار داده‌اند. (دنیای اقتصاد)