تاریخ : سه شنبه 8 اسفند 1396
کد 227

جلسه فعالان بخش محیط زیست استان با حضور پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیکو خصلت و مسعودی ریحان از اعضاء شورای اسلامی کلانشهر تبریز

این نشست که بنا به ضرورت حفظ محیط زیست وآغاز نهضت درختکاری در شهر تبریز با حضور فعالان محیط زیست و فعالان اقتصادی و صنعتی استان در اتاق بازرگانی تبریز تشکیل گردید، بسیج همگانی شهروندان استان برای کاشت درخت در هفته درختکاری و بعد از آن بود که توسط حاضرین در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتایج بررسی های صورت گرفته در این خصوص در ابعاد مختلف از جمله زمین اختصاص یافته برای کاشت، نوع نهال، طریقه آبیاری و نگهداری، مسئله آموزش و... توسط کارشناسان این طرح و حاضرین تشریح شد.
مسعود پزشکیان نایب رئیس اول و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که در سدد هستیم تا با بهره مندی از مطالعات علمی، اساتید دانشگاهی و تجربه های به دست آمده از تلاش های تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست به توسعه فضای سبز استان و کشور بپردازیم در خصوص همراهی مردم در نهضت جنگل کاری استان گفت: عدم حضور مردم در صحنه منجر به شکست برنامه ها خواهد شد و باید تلاش نمایم تا مردم در شروع و ادامه کار خود مسئولیت کار را بر عهده گیرند  تا برنامه با موفقیت در بلند مدت ادامه یافته و منجر به توسعه پایدار  استان و کشور شود.
پزشکیان این نو حرکت ها را در راستای  همفکری و هم افزایی احاد مردم برای اصلاح امور دانست که در فاز اول از محیط زیست شروع می شود .
صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی تبریز در سخنانی به اهمیت موضوع زیست محیطی اشاره و به نمایندگی از جامعه صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی استان آمادگی فعالان اقتصادی را برای حمایت همه جانبه به منظور جامعه عمل پوشاندن به اهداف زیست محیط و نهضت درختکاری اعلام نمود و خاطر نشان کرد: تدام حیات انسان به سلامت و توسعه پایدار محیط زیست وابسه است و برای اینکه بتوانیم به توسعه در تمام ابعاد آن نایل شویم می بایستی در حذف و نگهداری آن از هیچ کوششی دریغ ننمایم
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که حضور مردم در هر حرکتی با عث موفقیت طرح خواهد شد، افزود: حضور مردم ایران در صحنه های مختلف تاریخی باعث سربلندی کشورمان شده است و در مسئله محیط نیست نیز باید خود مردم به منظور احیاء و نگهداری آن بسیج شوند.
وی در خصوص حفاظت از محیط زیست یاد آور شد: برای بسیج افکار عمومی در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی باید از  رسانه های جمعی  به خصوص صدا و سیمای با تولید برنامه های آموزشی استفاده بهینه ای به عمل آید.
رئیس اتاق تبریز درخت کاری فضا های اطراف واحدهای تولیدی را یکی از اقدامات موثر در حفاظت از محیط زیست بهسازی فضای سبز استان خواند و از مسئولان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی خواست تا مدیریت فضای های اطراف واحد های صنعتی به منظور کاشت و پرورش درختان را به واحد های تولیدی بسپارند.
زیدی با اشاره به اهمیت تشکلهای مردم نهاد در خصوص بستر سازی برای توسعه همه جانبه استان خاطر نشان کرد: تشکل های مردم نهادی، همچون؛ خانه توسعه آذربایجان، انجمن نجات دریاچه ارومیه ، بنیاد توسعه آذربایجان که جدیدا به همت دکتر پزشکیان و برخی دیگر از فعالان حوزه اجتماعی تاسیس شده و... می تواند در بسیج احاد جامعه به منظور حمایت و پشتیبانی از طرح های توسعه در سطح استان، منطقه و کشور موثر واقع شود.
وی با اشاره به بحران های موجود در حوزه محیط زیست کشور، منطقه و استان خاطر نشان کرد تشکل مردم نهاد «خانه بنیاد آذربایجان» به منظور بهبود وضعیت محیط زیست استان در سدد است با مشارکت نهاد های عمومی همچون شورای اسلامی کلان شهر تبریز، نهاد آموزش و پرورش، دانشگاههای تبریز، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تبریز به مناسبت فصل درخت کاری که هر ساله در 15 اسفند در سراسر کشور برگزار می شود کاشت وسیع درختکاری را به همت فعالان اجتماعی در حوزه های آموزشی، فرهنگی، صنعتی و... شروع نماید و این را فرصتی مغتنم برای حل سایر مباحث و مشکلات اجتماعی در سایر حوزه های اجتماعی جامعه می دانیم .
حسنی از فعالان اقتصادی استان، الگو برداری از کشورهای موفق همچون آلمان در مدیریت و نگهداری محیط زیست، که با واگذاری جنگلها از عمده حوادث و بحران این حوزه پیشگیری نموده اند، توسعه متوازن و پایدار یک کشور را در گرو توسعه رفاه اجتماعی تمام احاد جامعه خواند و یاد آور شد: فقر و باز تولید آن در هر جامعه ای می تواند علاوه بر تشدید سایر مسائل اجتماعی باعث نابودی محیط زیست هر کشور ی گردد. وی توسعه صنعتی کشور را یکی از راههای اساسی حفاظ از محیط زیست کشور خواند و از مسئولان امر خواست تا با حمایت های اصولی خود از واحد های صنعتی به توسعه پایدار کشور کمک نمایند.
در ادامه جلسه فعالان محیط زیست حاضر در جلسه در خصوص نحو موفقیت این نهت محیط زیستی تجربه های خو را مطرح نمودند.