تاریخ : شنبه 5 اسفند 1396
کد 226

نشست مدیر عامل شرکت شستا با فعالان اقتصادی استان در اتاق تبریز

دومین نشست کشوری معرفی شرکت های قابل واگذاری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)در استان آذربایجان شرقی با حضور مدیر عامل این شرکت و با حضور مقامات استانی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران بنگاه های اقتصادی و فعالان اقتصادی در محل اتاق تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تبریز صمد حسن زاده رئیس  اتاق تبریز با اشاره به این نکته که آذربایجان شرقی از جمله استانهای توانمند کشور است که می تواند در مدیریت واحدهای واگذار شده نقش موثری ایفاء نماید. در خصوص بررسی اهلیت افرادی که علاقمند هستند که از شرکت های شستا خریداری نمایند خاطر نشان کرد: اتاق های بازرگانی سراسر کشور تنها محل های مورد اعتماد برای بررسی اهلیت در واگذاری ها هستند. وی در خصوص توانمندی های مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی  استان در مدیریت واحد های تولیدی و صنعتی گفت: در استان سرمایه گذارانی که در مدیریت واحدهای تولیدی و صنعتی به صورت علمی و کارشناسی اقدام می نمایند حضور دارند و به همین دلیل در نو سازی تکنولوژی و توسعه صادرات جزء استانهای مطرح کشور به حساب می آیند.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی استان در اقصی نقاط کشور و خارج از کشور موفقیت های بسیار خوبی را کسب نموده اند خاطر نشان کرد: مدیران و صنعتگران استان می توانند در فرصت های ایجاد شده در راستای توسعه همه جانبه کشور اقدامات موثری را انجام دهند که می بایستی در خصوص بهره مندی از توانمندیهای مدیران در توسعه کشور بهره مند شویم.
حسن زاده با اشاره به این نکته که منابع و امکانات شرکت سرمایه گذاری شستا جزء سرمایه های ملی است که در اختیار سازمان تامین اجتماعی است و این سازمان به عنوان شرکای حوزه کارگری و کار فرمایی با توسعه و احدهای خود با بهره مندی از ظرفیت های مدیریتی کشور می توانند این واحد ها را به مرحله سود دهی پایدار رسانده و در توسعه همه جانبه کشور نقش اساسی ایفاء نمایند. وی با اشاره به سیاست های کلی نظام در خصوص عملیاتی نمودن اصل 44 قانون اساسی، خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم واحدهایی که در اختیار شستا قرار دارد به بخش خصوصی واگذار شود می بایستی جایگاه واحدها، مدیران و پرسنل این واحدها همواره در نظر گرفته شود تا به توسعه مورد نظر دست یابیم.
مرتضی لطفی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی(شستا) با اشاره به این نکته که استان آذربایجان شرقی بعد از اصفهان دومین استان کشور است که به خاطر توانمندیهای صنعتی و تولیدی به منظور معرفی واگذاری شرکت های مورد نظر در شستا در آن جلسه ای باهماهنگی مدیریت ارشد استان و اتاق بازرگانی ترتیب داده ایم در خصوص شرکتهای که در اختیار شستا قرار دارد خاطر نشان کرد حدود 274 شرکت در حوزه های مختلف در اختیار شستا است که از این میزان 164 واحد از به صورت مدیریتی از طریق سازمان تامین اجتماعی اداره می شود و 50 درصد واحد های که در اختیار سازمان تامین اجتماعی است به دلیل رد دین از طرف دولت به این سازمان واگذار شده است.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری شستا با اشاره به فلسفه ذاتی این شرکت خاطر نشان کرد: فلسفه ذاتی شرکت حفظ ذخایر و منابع کارگری است و در هیمن راستا در تلاش هستیم تا تجربه های تلخ واگذاری های سال های گذشته تکرار نشود و به همین منظور در نظر گرفتن اهلیت و شاف سازی از جمله شاخص های عمده در واگذاری ها به حساب می آید. وی با یاد آوری این نکته که شرکت های موجود در 9 هولدینگ در حوزه های مختلف از جمله نفت ، گاز ، پتروشیمی، معادن، عمران و حمل و نقل و... در حال فعالیت هستند خاطر نشان کرد در سدد هستیم مجموعه های موجود را در 5 هولدینگ تجمیع و سهم شستا را در مدیریت به حدود 40 درصد برسانیم.
نوسازی تکنولوژی موجود در واحد های شستا، حفظ اشتغال و... را از جمله تمیهدات مدیریت شستا در راستای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور خواند. وی شفاف سازی به منظور مهیا نمودن میدان عمل برای حضور بخش خصوص در این راستا خواند و افزود: مجموعه دارایی های شستا در حدود 3 هزار نهصد میلیارد تومان میباشد که درسعی داریم که از بنگاه داری به سهام داری تغییر رویه دهیم .
مجید خدا بخش استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این نکته که همه تلاش های شستا می بایست در راستای حمایت از منافع حوزه های کارگری باشد خاطر نشان کرد: تجربیات گذشته نشانگر این است که دولت بنگاهدار خوبی نبوده و در همین راستا اقدامات شستا در خصوص واگذاری واحدهای تولیدی و صنعتی ارزشمند است. وی در نظر گرفتن اهلیت در واگذاری ها را از عوامل اساسی در موفقیت این طرح خواند.
خدا مرادی از مسئولان شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با اشاره به این نکته که مجموع 45 شرکتی که در سدد واگذاری آنها هستیم حدود 5 هزار میلیارد تومان گردش مالی و 8 هزار فرصت شغلی است. وی هدف اساسی از واگذاری را جهت گیری سازمان برای ورود به صنایع بالا دستی در حوزه  نفتی و فرآورده های آن خواند و در خصوص واگذاری خاطر نشان کرد : در نظر گرفتن اهلیت مهمترین اولویت شستا در واگذاری است .    
رازانی از دیگر مسئولان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به استراتژی سازمان تامین اجتماعی از واگذاری واحدهای کوچک مقیاس و سرمایه گذاری در صنایع بالا دستی همچون حوزه های نفت و پتروشیمی خواند و یاد آور شد: بنا به تصمیم دولت تدبیر و امید برای سپردن اقتصاد به بخش خصوصی چشم انداز آتی سازمان خروج از بنگاه داری و ورود به سهام داری است تا فرصت مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد کشور را بیشتر مهیا نمایم .
در انتهای جلسه مقرر شد کمیته ای سه جانبه به منظور واگذاری واحد های سازمان تامین اجتماعی در استان ایجاد شود.