تاریخ : چهارشنبه 2 اسفند 1396
کد 224

نشست هماهنگی برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ در اتاق تبریز

نعمت زاده مدیر افتخاری رویداد تبریز 2018 از طرف رئیس جمهور در نشستی که با حضور استاندار، شهردارو مدیر کل ادارات استان و فعالان بخش خصوصی در اتاق تبریز برگزار شده بود اظهار داشت: رویداد تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال2018 یک مسئله خاص است که باید ساختار و سازمان مستقلی برای پیشبرد اهداف این رویداد تشکیل گردد و این ساختار می بایستی در مقیاس ملی و مردمی پیگیری و اداره شود. وی از رئیس اتاق بازرگانی تبریز خواست تا با ایجاد ستادی، ورود جدی بخش خصوصی در این رویداد جهانی را مهمیا نماید. مدیر افتخاری تبریز 2018 اظهار امیدواری کرد مشارکت و هم افزای همه بخش ها سبب شود که منافع بلند مدت این رویدا به مردم استان و کشور برگردد. وی در خصوص تاریخ حضور رئیس جمهور در تبریز به مناسبت 2018 خاطر نشان کرد: طبق برنامه اعلام شده از طرف دفتر رئیس جمهوری : آقای دکتر روحانی در پنجم اردیبهشت1397 در تبریز حضور خواهند یافت. تقویت خبر سانی در حوزه ملی و فراملی، افزیش تبلیغاتی محیطی در سایر استانهای کشور و کشورهای منطقه و جهان، طراحی پوستر در خصوص این رویداد به زبانهای مختلف، فعال شدن بیشتر ستاد 2018 تبریز، و تقسیم کار به منظور بهره برداری از توانمدیهای موجود در بخش های خصوصی و دولتی ، ایجاد تورهای مسافرتی به منظور معرفی مزیت های بی نظر استان و شهر تبریز (تورهای صنعتی، موزه، فرش ف کفش و...)، تخفیف ویژه برای مسافرینی که در 2018 در تبریز حضور می یابند، تشکیل اتاق خبر، افتتاح موزه فرش،گسترش پروازهای بین المللی در تبریز و... از پیشنهادات مدیر افتخاری تبریز 2018 بود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته این جلسه به منظور هم اندیشی در خصوص یک رویدا فرا ملی «تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018» برگزار می گردد خاطر نشان کرد : حضور مهندس نعمت زاده به عنوان مدیر افتخاری تبریز 2018 که از طرف رئیس جمهور به این سمت انتخاب شده است، استاندار آذربایجان شرقی دکتر خدابخش، معاون عمرانی ایشان، شهردار و اعضای محترم شورای شهر و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و روسای انجمن های صنعتی و تولیدی و فعالان اقتصادی و... همه نشان از اهمیت این رویدا فرا ملی است .
وی با اظهار امیدواری از اینکه نشست های از این دست در عملیاتی نمودن برنامه های معرفی شهر تبریز و کشور به عنوان مقصد گردشگری کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان از اهمیت به سزایی بر خوردار است، در خصوص اهمیت شهر تبریز در طول تاریخ یادآور شد: تبریز به خاطر قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم به عنوان یک مرکز استراتژیک در طول تاریخ در جهان ایفاء نقش نموده و انتخاب این شهر به عنوان پاییتخت گردشگری کشورهای اسلامی فرصتی است برای معرفی هر چه بهتر ظرفیت های بی نظر شهر تبریز و کشور است تا پتانسلهای کشور  در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و.. را به دنیا معرفی نمایم.
دکتر خدابخش استاندار آذربایجانشرقی با تقدیر از کارآفرینان، مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی استان که در توسعه همه جانبه استان از هیچ کوشش دریغ نمی نمایند در خصوص هدف تشکیل این جلسه در خصوص تبریز 2018 یادآور شد: این جلسه به پیشنهاد مهندس نعمت زاده در خصوص بهره مندی بیشتر از ظرفیت های بخش خصوصی در راستای پیشبرد برنامه های تبریز 2018 است. وی رویدا تبریز 2018 را فرصتی برای  معرفی ظرفیت های فرهنگی و تاریخی تبریز  از طریق رسانه های ملی و بین المللی خواند و با اشاره به این نکته زیر ساخت های مهمی همچون ساخت هتلهای پنج ستاره و حمایت و پشتیبانی مدیریت شهری تبریز و... حضور در نمایشگاههای بین المللی را از دیگر الزامات معرفی این رویدا مهم خواند و یاد آور شد؛ مقرر شد به مناسب تبریز 2018در نمایشگاه برلین که نمایشگاهی بین المللی در حوزه گردشگری است در این نمایشگاه حضور داشته باشیم.
تقویت بوم گردی در استان، معرفی ظرفیت های فرهنگی همچون دانشگاه ربع رشیدیه که هفت صد سال پیش در تبریز تاسیس شده بود و به صورت یک شهر دانشگاهی در تربیت طبیب و مهندس اقدام می نموده، و اقدامات حایز اهمیت در رویداد 2018 تبریز خواند. وی تسریع در ارائه ویزا به مسافران از سراسر کشور های جهان، تبدیل ارز مسافرتی به پول ملی را از جمله اقدامات موثر در امر جذب گردشگر در 2018 خواند و این رویداد را فرصتی برای سرمایه گزاری های فکری و فرهنگی به منظور بهره برداری در سالهای آتی خواند  و معرفی درست ظرفیت ها  و خدمات رسانی را پیش شرط بهره برداری از رویداد 2018 نامید.
وی برگزاری رویداد ها و جشنواره های ملی در تبریز به مناسب تبریز 2018، بهره مندی از ظرفیت ایرانی های مقیم در سایر کشورها جهان را، از جمله پتانسیلهای مورد استفاده برای معرفی این رویدا به منظور توسعه صنعت گردشگری در استان و کشور خواند.
صونیا اندیش عضو هیئت رئیس اتاق تبریز  در این نشست نماد سازی از مزیت های نسبی و رقابتی شهر تبریز همچون فرش، کفش، قطعه سازی ، آجیل و... را از جمله اقدامات موثر به منظور بهره برداری از رویداد تبریز 2018 «پایتخت گردشگری کشور های اسلامی» خواند و ساماندهی ورودی های شهر تبریز را از اولویت های  این رویدا مطرح کرد  و آمادگی اتاق ایران و اتاق شهر ستان های سراسر کشور برای معرفی این رویدا بین المللی را اعلام و از مسئولان ستاد تبریز 2018 خواست تا با ارائه طرح های مورد توافق امکان معرفی تبریز 2018 در سراسر کشور از طریق اتاق های بازگانی را فراهم نمایند.
وی از تولید کنندگان در بخش خصوصی خواست تا از طرح تبریز 2018 در محموله های صادراتی خود به منظور معرفی این رویداد استفاده کنند.
دکتر ایرج شهین باهر رویداد تبریز 2018 را فرصتی برای پویایی اقتصاد شهر تبریز خواند و خاطر نشان کرد: مردم شهر به خصوص فعالان اقتصادی می بایستی به منظور بهره مندی بیشتر از این رویداد «تبریز 2018» حضور جدی داشته و نهادهای دولتی و شهرداری کلان شهر تبریز در جهت کارسازی و رفع موانع بر سر راه فعالان اقتصاد ی و سرمایه گذران باید اقدام لازم را انجام دهند. وی آماده سازی میادین شهری و مکانهای فرهنگی؛ همچون مرکز همایش های بین الملی، مقبره الشعرا،  بازار تبریز و... را از جمله اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری تبریز خواند و یاد آورشد همه باید تلاش نمایم تا از این رویدا به منظور توسعه همه جانبه شهر تبریز به خصوص توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از حوزه های پویای اقتصادی بهره مند شویم.    
ایجاد مدیریت تبریز 2018 به منظور هم افزایی بیشتر، تشکیل ستاد خبری مستقل برای پوشش خبری این رویداد، ایجاد پارک صنعتی به منظور معرفی توانمندیهای صنعتی استان، حضور در نمایشگاههای صنعتی در سراسر جهان و استفاده از برند تبریز 2018 در نمایشگا های بین المللی برای معرفی این رویداد،ایجاد تورهای شهری به منظور معرفی شهر تبریز به فعالان اقتصادی که به منظور تعاملات اقتصادی و تجاری وارد شهر تبریز می شوند، مذاکره با ایرلاین های کشور های خارجی و طراحی برنامه های هنری و ررزش به منظور معرفی این رویداد و... از جمله پیشنهادات فعالان اقتصادی حاضر در جلسه بود.