تاریخ : شنبه 18 بهمن 1399
کد 2229

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

کوچ تعداد زیادی از رفوگران فرش ایران به ترکیه و آذربایجان/ فعالیت بیش از ۲ میلیون قالیباف با مشکلات عدیده بیمه ‌ای

رئیس مرکز ملی فرش ایران از کوچ تعداد زیادی از رفوگران صنعت فرش ایران به ترکیه و آذربایجان خبر داد و گفت: این هنر و صنعت فرش متعلق به تبریز و ایران است، باید توجه به فرش و قالیبافان افزایش یابد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، فرحناز رافع در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه آذربایجان شرقی در سالن پتروشیمی تبریز با تاکید بر اینکه ترویج هنر- صنعت فرش، یکی از جلوه‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: نام تبریز با فرش در ایران و جهان پیچیده است و این شهر باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه فرش در صادرات، نقش استراتژیکی داشته و ارزآوری دارد، گفت: بعد از سال ها، صادرات ما رو به کاهش بوده و تولید با رکود مواجه شده است که باید سریعا آسیب شناسی و موانع رفع شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، با اشاره به اینکه رهبری در ساله 62 اعلام کرد که سیاست‌های ما برای حمایت از هنر- صنعت فرش ناکافی است، افزود: امروز که در سال 1399 هستیم، هنوز هم سیاست حمایتی ما ناکافی است و باید این نقیصه رفع شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان باید در مجلس قوانینی را وضع کنند که از صادرکنندگان ما حمایت شود، ابراز داشت: قوانین باید به گونه ‌ای باشد که هر کسی نتواند تفسیر به رای کند.

رافع از کوچ تعداد زیادی از رفوگران صنعت فرش ایران به ترکیه و آذربایجان خبر داد و خاطر نشان کرد: این هنر و صنعت فرش متعلق به تبریز و ایران است، باید توجه به فرش و قالیبافان افزایش یابد.

وی، با بیان اینکه 2 میلیون نفر در این هنر- صنعت فعالیت دارند ولی مشکل بیمه آن ها که مصوبه قانونی دارد، هنوز حل نشده است، گفت: با حمایت دولت بیمه روستایی را برای 460 هزار قالیباف حل کردیم، برای بیمه درمان آنها هم با بیمه ایران مذاکره کردیم ولی قانون صریح داریم که باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند. 

رافع با انتقاد از اینکه هزینه‌های صادرات مجدد فرش از کشور افزایش بی ‌رویه داشته و موجب مهاجرت رفوگران ما به ترکیه و آذربایجان شده است، افزود: برای ورود موقت فرش، رفو و سپس صادرات، ‌مبالغ زیادی مطالبه می شود، ضمن اینکه برای رفع تعهد ارزی فرش تلاش می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اگر قرار است مشکلات اشتغال و ارزآوری در حوزه صادرات غیرنفتی حل کنیم، فرش دستباف سهم زیادی در این زمینه می‌تواند داشته باشد.