تاریخ : شنبه 18 بهمن 1399
کد 2227

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

اهداف صادراتی آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه امسال محقق شد

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: اهداف صادراتی استان در ۱۰ ماهه سال جاری محقق شده است و عمده کشورهای هدف صادراتی آذربایجان شرقی ترکیه ، عراق ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان هستند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، حبیب امین زاده در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه شرایط و بسترهای مناسب دیگری مثل وجود منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس و منطقه ویژه اقتصادی سهلان از دیگر مزایا و نعمت های موجود در آذربایجان شرقی است، گفت: صادرات به ۱۴ کشور همسایه ایران و کشورهای چین و هند از اهداف تجاری بازرگانان آذربایجان شرقی بر اساس برنامه‌ ریزی‌های انجام شده است.

وی عمده کالاهای صادراتی از آذربایجان شرقی به کشورهای هدف را شامل سوخت و روغن های فسیلی، مواد پلاستیکی، چدن، مواد کشاورزی و صنایع تبدیلی، شیرینی و شکلات، مس و کالاهای فلزی اعلام کرد.

امین زاده گفت: یک هزار و ۸۰۰ کارت بازرگانی و سه هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در آذربایجان شرقی وجود دارد که ظرفیت های خوب برای توسعه تجارت و صادرات به حساب می‌آیند.

وی با بیان اینکه صادرات فرش از آذربایجان شرقی در حد معقول و ظرفیت استان نیست، افزود: صادرات فرش از آذربایجان شرقی کمتر از پنج درصد صادرات استان است که این میزان در شأن هنر صنعت فرش تبریز نیست.

امین زاده گفت: در ۱۰ ماه امسال نیز ۱۵ درصد صادرات از آذربایجان شرقی به اوراسیا افزایش یافته و از طرفی مسئولیت ستاد توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان به استاندار آذربایجان شرقی سپرده شده است.

وی اضافه کرد: به دستور استاندار و معاونت اقتصادی استان ساز و کارهایی تدوین می‌کنیم تا با اختیارات کافی توسعه صادرات با جمهوری آذربایجان انجام شود.
امین زاده همچنین از اختصاص یک میلیارد تومان بودجه برای تقویت زیرساخت‌های استان خبر داد و افزود: تجهیز گمرکات و تجهیز به ایکس ری برای احیای تولید و صادرات به خصوص هنر صنعت فرش انجام می شود.

وی ادامه داد: ایجاد نمایشگاه دائمی فرش همراه با بوم گردی و تشکیل یک نمایشگاه در جمهوری آذربایجان از جمله اهداف و پیشنهاد صادراتی از آذربایجان شرقی است.