تاریخ : جمعه 17 بهمن 1399
کد 2223

استاندار آذربایجان‌ شرقی:

تراز تجاری استان با وجود همه مشکلات، مثبت است

استاندار آذربایجان‌ شرقی با اشاره به تحریم های ظالمانه استکبار و مشکلات دوران کرونا اظهار داشت: با وجود تمام مشکلات، تراز تجاری استان مثبت بوده و بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، محمدرضا پورمحمدی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان آذربایجان شرقی، گفت: ایران قبل از انقلاب، کانون مصرف و تک محصولی بود، اما بعد از انقلاب اسلامی گام های استقلال را پیموده و تمام این دستاوردها مدیون خون شهدا و رهبری بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به تاریخ قدمت و تاثیرگذاری تبریز یادآور شد: اولین واکسیناسیون در ایران توسط عباس میرزا در تبریز انجام شده، صنعت چاپ از تبریز به تهران رفته است و مکاتب مختلفی در تبریز از قدیم وجود داشته است.

پورمحمدی با بیان اینکه مکاتب تجاری، سیاسی و هنری از جمله مکاتبی است که باید آنها را بشناسیم، گفت: صنایع قدیمی مثل کفش، چرم، صنایع دستی، فرش، خشکبار و وجود صنایع مختلف و بازار قدیمی از جمله ظرفیت های بزرگ اقتصادی و تجاری منطقه است.

وی با اشاره به اهمیت صادرات و لزوم توسعه آن، گفت: پایداری صادرات و استمرار آن بستگی به قیمت و کیفیت دارد، اما صادرات نباید خام‌فروشی باشد و انرژی نیروی کار نیز بیش از پیش مهم دانسته شود.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: به رغم اهمیت صادرات تنها دو درصد بازارهای همسایه در اختیار ماست و بر این اساس باید تسهیلات به بخش خصوصی جهت صادرات داده شود و از طرفی تمام مشکلات مربوط به صادرات رفع و صادرات تسهیل شود.

پورمحمدی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۵۰۰ شرکت صنعتی و تولیدی و یک‌هزار و ۸۰۰ شرکت ساختمانی در آذربایجان شرقی فعالیت می کنند، گفت: بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان برای ما دشوار نیست.

وی با بیان اینکه گمرک خداآفرین را هم به زودی راه‌اندازی می‌کنیم تا صادرات تسهیل شود، اظهار داشت: وجود زمینه های مشترک دینی، مذهبی، زبانی و تاریخی برای افزایش ارتباطات بین دو کشور و بازسازی مناطق آزاد شده آذربایجان باید مورد توجه واقع شود.