تاریخ : پنجشنبه 9 بهمن 1399
کد 2204

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی:

آماده تأسیس دفتر تجارتی ایران در قزاقستان هستیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از آمادگی استان برای تاسیس دفتر تجارتی ایران در قزاقستان خبر داد و خواستار توجه ویژه به موضوع صادرات کالای ایرانی به این کشور با محوریت آذربایجان شرقی شد.
علی جهانگیری در ارتباط تصویری با معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و سرکنسول‌های ایران در آلماتی و آکتائو، با تاکید بر ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب عملیاتی برای توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور، اظهار داشت: آذربایجان‌ شرقی از جمله استان‌های مهم کشور و مهم‌ترین محور ارتباطی با کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ارتباط و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه، از اولویت‌های اصلی ماست و آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های مشترک با قزاقستان اعلام می‌کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت نگاه تخصصی به توسعه روابط اقتصادی و تسهیل مراودات تجاری و بانکی بین تجار ایران و قزاقستان، از آمادگی آذربایجان شرقی برای تاسیس دفتر تجارتی ایران و قزاقستان اعلام کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان در زمینه صنایع دارویی، صنایع غذایی و شیرینی و شکلات، خاطرنشان کرد: بسیاری از تجار و بازرگانان استان مایل به گسترش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش صادرات به قزاقستان هستند.

جهانگیری ادامه داد: راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره ای ایرانی در قزاقستان نیز یکی از پیشنهادهای ما برای آغاز و گسترش همکاری‌های مشترک اقتصادی است.

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان نیز با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از جمله استان‌های پیشتاز کشور در حوزه صنعت و تولید است، اظهار داشت: امیدواریم با تعامل هرچه بیشتر فعالان بخش خصوصی قزاقستان و فعالان پرتلاش بخش خصوصی آذربایجان شرقی، شاهد افزایش سهم تجارتی و صادرات ایران به این کشور باشیم.

محسن چیت ساز افزود: در آینده نزدیک گروهی از فعالان اقتصادی قزاقستان به تبریز سفر کرده و از نزدیک با ظرفیت‌های بی‌نظیر این استان آشنا می شوند.

برپایی نمایشگاه‌های مشترک و ارائه توانمندی‌های اقتصادی، تدوین استراتژی مناسب صادراتی، توجه تخصصی به کشت فراسرزمینی و همچنین استفاده از ظرفیت شرکت‌های فنی و مهندسی در قزاقستان از دیگر موضوعات مهمی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.