تاریخ : دوشنبه 16 بهمن 1396
کد 219

کارگاه تخصصی کشاورزی و توسعه روستایی با حضور کارشناسان موسسه MARDI مالزی

کارگاه تخصصی کشاورزی و توسعه روستایی جهت احیاء دریاچه اورمیه با حضور هیاتی از کارشناسان موسسه MARDI کشور مالزی با همکاری استانداری آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی تبریز برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز برگزاری کارگاه تخصصی بخش کشاورزی با حضور هیات MARDI کشور مالزی در راستای استفاده از تجارب کشور مالزی در زمینه  توسعه  منطقه ای با هدف افزایش درآمد کشاورزان و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی با تمرکز بر فروش محصولات در خارج از بازارهای محلی بر اساس هماهنگی به عمل آمده از طریق ستاد احیاء دریاچه اورمیه با وزرات توسعه روستایی و منطقه ای و موسسات دولتی فعال کشور مالزی در محل اتاق تبریز برگزار شد.
علیرضا آقا بالایی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه و با اشاره به این نکته که اتاق تبریز بیش از صد سال قدمت دارد و جزء اولین اتاق های کشور محسوب می شود اظهار امیدواری کرد که حضور هیات مالزی سبب آشنایی بیشتر این هیات با پتانسیل های اقتصادی استان در راستای گسترش همکاری های دو جانبه گردد.
وی در رابطه با موضوع احیاء دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد : امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که با هم افزایی و مشارکت و اتحاد و یکپارچکی به دور از نگاه جناحی و سیاسی در حل این مسئله ملی و حیاتی کشور اقدامات لازم را انجام دهیم که استفاده از تجارب کشورهای همچون مالزی که در توسعه روستایی گام های موثری را برداشته اند و به عنوان الگوی موثر برای حل این مسئله ملی است اقدامات لازم را انجام دهیم .
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز پیشنهاد داد : با توجه به پتانسیلهای موجود در بخش کشاورزی استان بخصوص محصولات باغی و زراعی می توانیم در تغییر الگوی کشت با هیات مالزیایی همکاری های لازم را انجام دهیم.
مهندس پور مهدی معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با تبریک ایام الله ده فجر و قدردانی از اتاق تبریز و ستاد احیاء دریاچه ارومیه که در برگزاری این کارگاه دو روزه که انتقال تجارب کشورهای موفق در توسعه روستایی را مهیا نموده اند خاطر نشان کرد: چالش کم آبی در منطقه خاورمیانه به عواملی همچون افزایش جمعیت ، تغییر اقلیم، استفاده بی رویه از آب و... بستگی دارد که عدم مدیریت مسائل پیش آمده می تواند مخاطرات زیست محیطی، بهداشت و سلامت جامعه را پیش کشد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی عدم احیاء و مدیریت وضعیت دریاچه ارومیه را سبب مهاجر  جمعیت منطقه به سایر نقاط کشور خواند که می تواند حکومت محلی و ملی را با چالشهای متعددی از جمله چالش امنیتی مواجه نماید.
وی در پاسخ به این سوال که در خصوص احیاء دریاچه ارومیه چه باید کرد تا جلوی مهاجر و سایر چالشهای اجتماعی و امنیتی گرفته شود، خاطر نشان کرد: بررسی کشت های جایگزین به منظور ایجاد شغلهای پایدار و جایگزین که بتواند در توسعه محلی با در نظر گرفتن سلامت مردم و احیاء دریاچه موثر شود، از راهکارهای اساسی است تا با استفاده از تجارب موفق کشورهای های همچون مالزی بر این مهم(احیاء دریاچه) نایل آمد.
پور مهدی با اشاره به این نکته که مطالعات خوبی در زمینه احیاء دریاچه ارومیه صورت گرفته اما موضوع انتقال تجربه ودانش از سایر کشورها  مورد غفلت واقعه شده  افزود: خوشبختانه حضور متخصصان و کارشناسانی از سایر کشور ها همچون مالزی می تواند  در رفع این موضوع تاثیر مثبتی داشته باشد. وی پیشنهاد دوره های آموزشی برای انتقال دانش و تجربه کشورهای موفق در این زمینه را ارائه نمود و ابراز امیدواری کرد گسترش  روابط بین المللی در مواجه با کنترل بحران های منطقه ای و گسترش آن به اقصی نقاط جهان می توان در ایجاد جهانی اری از خطر برای زندگی نو بشر را فراهم آورد.
معاون استاندار با اشاره به شعر : بنی آدم آعضای یک پیکر است که در آفرینش ز یک گوهر است؛ خاطر نشان کرد عدم مدیرت بحران های منطقه ای می تواند کل حیات بشر را با بحران مواجه نماید که باید با همکاری و هم افزایی تمام کشورهای جهان با مسائل و مشکلات مواجه شویم تا با چنین وضعیت مواجه نگردیم. وی از حضور و همکاری هیات مالزیایی در این خصوص قدردانی نمود.
خلیل ساعی نماینده ستاد احیاء دریاچه ارومیه و مسئول دفتر استان آذربایجان شرقی با اشاره با این نکته که کارگاه در دور روز به منظور بهر ه مندی از تجارب کارشناسان و متخصصان توسعه روستایی کشور مالزی با هدف پیشبرد احیاء دریاچه ارومیه است خاطر نشان کرد: احیاء دریاچه ارومیه از جمله اهداف دولت تدبیر و امید است که 20 سال گذشته دریاچه هر ساله 40 سانتی متر از آب خود را از دست داه بود که با تدبیر دولت در چهار و پنج سال گذشته آب دریاچه  در حالت تثبت قرار گرفته بود که به خاطر شرایط اقلیمی حاکم و گرمای هوا منطقه حیات دریاچه ارومیه با تهدید مواجه شده است، وی در این خصوص خاطر نشان کرد: استفاده از تجربیات کشور های همچون مالزی که در توسعه روستایی اقدامات موثر و موفقی را داشته اند می توانیم در مدیریت مسئله به وجود آمده اقدامات شایانی انجام دهیم. وی حمایتهای دولت و مردم در خصوص احیاء دریاچه ارومیه را ضروری خواند و خاطر نشان کرد: تشکلهای مردم نهاد استان در راستای آگاهی بخشی به جامعه های محلی بسیار تاثیر گذار عمل نموده اند که ما از این بابت قدران آنها هستیم.
ساعی با تبریک ایام الله دهه فجر خاطر نشان کرد بعد از پیروزی انقلاب خدمت ارزشمندی در مناطق روستایی کشور صورت گرفته ولی عمده روستاهای کشور به خاطر نبود اشتغال جمعیت خود را از دست  داده اند که تحول در بخش کشاورزی با بهره مندی از تکنولوژی و فن آوری و الگوی کشت که مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش می دهد می تواند یکی از راهکارهای توسعه اقتصاد پایدار روستایی باشد که این کارگاه دو روزه در راستای پی گیری این مهم برگزار می شود .
مهدی نیا دبیر کمیته اشتغال و معیشت جایگزین ستاد احیاء دریاچه ارومیه با اشاره به این نکته که هدف از اجرای این طرح شناسایی زنجیره های ارزش در مسیر کسب و کارهای روستایی و توسعه سرمایه گذاریهای مرتبط در مشاغل و معیشت های غیر وابسته به مصرف آب  و یا کاهش مصرف در روستاهای حوضه آب ریز دریاچه ارومیه می باشد خاطر نشان کرد: این امر با مشارکت و حمایت بخش خصوصی  و کارآفرینان فعال در حوزه های صنعتی به ویژه صنایع روستایی با هدایت و مدیریت ستاد احیاء دریاچه ارومیه در مرکز نو آوری دانشگاه تبریز طرحی و با عنوان معیشت جایگزین طراحی و ارائه شده است، وی در این خصوص یاد آور شد :  با همکاری نهاد های بین المللی در سدد شناسایی و مدیریت الگو های مشارکتی در سطح روستاهای منطقه هستیم تا بتوانیم به صورت منطقی و علمی شرایط را به نفع توسعه کسب و کارهای روستایی بهبود بخشیم که در این راستا با حمایت ستاد دریاچه ارومیه پی گیر تامین تسهیلات اختصاصی جهت استقرار این طرح در روستاهای منطقه می باشیم .
تبصیر بن سرین(TAPSIR BIN SERIN) رئیس هیات مالزیایی با ابراز خرسندی از حضور در کشور ایران و اعلام سلام دولت مالزی، در خصوص حضور هیات مالزیایی در ایران گفت: این هیات از طرف دولت ایران به منظور انتقال تجربیات در حوزه توسعه روستایی دعوت شده است . وی با اظهار امیدواری از اینکه همکاری های دو جانبه بیش از پیش تقویت شود  خاطر نشان کرد: کشور مالزی برنامه ای برای توسعه 2020م  ترسیم نموده است که در تلاش است تا سرانه درآمد کشور را از یازده میلیون دلار در سال به پانزده میلیون دلار ارتقاء دهند. وی در این راستا خاطر نشان کرد: بهره مندی از تجارب کشورهای همچون ایران با سابقه تمدن دیرین می تواند کشور جوانی چون مالزی را در رسیدن به چشم انداز توسعه اش یاری نماید.
وی در خصوص حوزه فعالیت موسسه تحقیقات و پژوهشی MARDI خاطر نشان کرد : این موسسه در قاره های آفریقا و آسیا پروژه هایی در حوزه توسعه کشاورزی در دست اجرا دارد .
در نظر گرفتن تنوع فرهنگی و گیاهی مناطق مختلف حوضه آب ریز دریاچه ارومیه در ارائه برنامه های پیشنهادی، هم افزایی در راستای بهره مندی از دانش جمعی برای توسعه پایدار کشاورزی، ایجاد شرکتهای به منظور تجمع زمین های کشاورزی به عنوان الگوی موفق در مالزی، جمع آوری داده های مورد نیاز توسعه روستایی،استفاده از تکنولوژی های هوشمند در توسعه روستایی مالزی ، پی گیری سه هدف عمده توسعه روستایی در کشور مالزی؛ تولید غذای سالم برای ساکنین مالزی، رقابت پایدار و درآمد کافی برای کشاورزان، ایجاد بانک ژن برای محصولات کشاورزی همچون برنج و ژن های دامی ، تولید ثروت با صادرات فن آوری سبز، غلات با بهر ه برداری بیشتر و کشاورزی در داخل شهر ها ، ایجاد مزارع مدل برای الگو برداری کشاورزان، اصلاح ژنتکی محصولات کشاورزی و پرورش گلخانه ای،  بهره مندی از سامانه تصمیم گیری مبتنی بر اینترنت، تدوین برنامه های فرهنگی برای جلوگیری از حدر رفت انرژی های همچون آب و محصولات کشاورزی، توسعه گردشگری در خصوص بازدید از مزارع و باغ های فن آوری مدرن کشاورزی، پارک آموزش کشاورزی برای آشنایی کشاورزان با تکنولوژی های جدید و... از جمله مواد مطرح در این گارگاه دو روزه توسعه روستایی به منظور دستیبای به کشت های جایگزین در راستای احیاء دریاچه ارومیه بود.