تاریخ : چهارشنبه 24 دي 1399
کد 2126

برای گروه کالایی قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه

دستورالعمل اجرایی ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

با عنایت به تکالیف ماده 7 آیین‌نامه اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این دستورالعمل برای تعیین تکلیف قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه فاقد شناسه کالا موجود در بازار و انبارها شامل 16 کالا (به عنوان گروه نخست) تصویب و طی ابلاغیه وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به شماره 196863 /60 مورخ 14 /8 /99 به دستگاه‌های ذی‌ربط و مشمولین دریافت شناسه‌کالا به شرح ذیل ابلاغ شد:

هدف:
• تعیین تکلیف قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه فاقد شناسه کالا موجود در سطح عرضه و انبار
• نحوه دریافت شناسه کالا برای قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه موجود در بازار و انبارهای کشور

ماده 1 - تعاریف
الف. قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 و اصلاحات بعدی آن است.

ب‌. آئین‌نامه: آئین‌نامه اجرایی شناسه‌کالا و رهگیری کالا به شماره 75642 /ت 52403 هـ مورخ 23 /6 /95 موضوع ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

ت‌. ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

ث‌. دستورالعمل اجرایی: دستورالعمل اجرایی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا برای گروه کالایی قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه به شماره  ابلاغیه 60922 /60 مورخ 4 /3 /96 وزارت صنعت، معدن و تجارت.

ج‌. کالای مشمول: کلیه قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه تصریح شده ذیل بند (1) ردیف (ب) ماده (3) آیین‌نامه و ماده 3 دستورالعمل اجرایی و تبصره 1 که شامل انواع باتری، شمع، صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، کیت کلاچ، رینگ پیستون، سوپاپ، لامپ، لنت ترمز، لنت کلاچ، کمک فنر، تسمه، استارتر، آلترناتور (دینام)، بلبرینگ و تایر است. ضمناً سایر کالاهایی که متعاقباً به تصویب کارگروه ملی موضوع بند ث ماده 1 دستورالعمل اجرایی می‌رسد، به فهرست فوق اضافه می‌شود.

ح‌. اعضای زنجیره تأمین: کلیه اشخاصی که از مرحله تولید یا واردات کالای مشمول تا تحویل آن به مصرف‏‌کننده‌ نهایی فعالیت می‌نمایند.

خ‌.  شناسه‌کالا: شناسه‌ای چند رقمی که مبتنی بر یک نظام جامع طبقه‌بندی کالاست و مشخصات ماهوی هر قلم کالا احصاء شده و در یک سامانه به منظور ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا، به صورت رمزینه (بارکد) و یا نظایر آن بر روی کالا نصب یا درج می‌شود. به هر شناسنامه کالا یک شناسه‌کالای یکتا تخصیص می‌یابد.

د‌. سامانه جامع تجارت : منظور سامانه جامع تجارت ایران به آدرس (www.ntsw.ir) است که بر اساس بند الف ماده 6  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 1392، به عنوان درگاهی یکپارچه، ارتباط فعالان اقتصادی را اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان با دستگاه‌های ذی‌ربط در امر تجارت، کنترل می‌کند.

ذ‌. کالای فاقد شناسه: کالایی است که شناسنامه‌ای برای آن در سامانه جامع تجارت تعریف نشده است یا شناسه متناظر با شناسنامه کالا بر روی کالا درج و نصب نشده است و یا اینکه مشخصات مربوط به آن شناسه با کالا تطابق نداشته باشد.

ماده 2 - کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان موظفند حداکثر 3 ماه پس از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، شناسه کالاهایی که تولید یا وارد کرده‌اند را مطابق با  فرمت ارائه شده در ماده 5 دستورالعمل اجرایی به نحو مقتضی در اختیار سایر اعضای زنجیره تامین قرار دهند.

ماده 3 - کلیه مالکان کالای مشمول در سطح بازار و انبار موظفند تا 6 ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل ضمن دریافت شناسه کالا از واردکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به الصاق شناسه کالا بر روی کالاهای فاقد شناسه خود اقدام نمایند.

تبصره - کلیه اعضای زنجیره تامین موظفند 6 ماه پس از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل از هرگونه مبادله تجاری کالای فاقد شناسه کالا امتناع ورزند. در غیر اینصورت مسئولیت حمل، نگهداری، انبارش، عرضه و فروش کالای مصداق قاچاق بر عهده آنان خواهد بود و ماده 6 این دستورالعمل ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

ماده 4- کلیه اعضای زنجیره تامین که به نحوی برای عرضه کالای خود از فضای مجازی مانند وب‌سایت‌های فروش، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایلی و... استفاده می‌کنند ملزم به درج شناسه در کنار سایر مشخصات کالا در بسترهای اشاره شده هستند، در غیر اینصورت مشمول ماده 6 این دستورالعمل خواهند شد.

ماده 5 - رعایت مفاد این دستورالعمل برای عرضه کالاهای مشمول در زنجیره تجاری کشور از طریق مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، ملوانی، مرزنشینان، پیله‌وری، سازمان‌ها و نهادهای موضوع آیین نامه اجرایی مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظیر سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، الزامی است.

ماده 6 - پس از انقضای مهلت زمانی تعیین‌شده در این دستورالعمل با رعایت احکام مقرر در خصوص ضمانت اجرا در قانون، در صورت مشاهده و کشف کالای فاقد شناسه به حمل، نگهداری، انبارش، عرضه و یا فروش آن مطابق قانون رسیدگی خواهد شد.

ماده 7 - وجود شناسه‌ی کالا نافی تکالیف سازمان‌های کاشف در بررسی اسناد مثبته گمرکی(موضوع بند (ژ) ماده 1 قانون)، نخواهد بود و در صورت عدم انطباق کالا با این اسناد نسبت به تشکیل پرونده‌ی به ظن قاچاق اقدام خواهد شد. اما به هر ترتیب در صورتی که کالای وارداتی فاقد شناسه کالا باشند، مطابق ماده 13 قانون، کالای قاچاق محسوب می‌شوند.

ماده 8 - نظارت بر حسن اجرا و رسیدگی به مشکلات احتمالی ناشی از اجرای این دستورالعمل که نیاز به تصمیم‌گیری دارد، بر عهده کمیته‌ای با مسئولیت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و دفاتر تخصصی معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین نمایندگان تشکل‌های ذی‌ربط و اعضایی که حسب مورد حضورشان ضرورت دارد، است.

ماده 9 - اطلاع‌رسانی مؤثر این دستورالعمل و آموزش ذی‌نفعان آن بر عهده کمیته موضوع ماده 8  این دستورالعمل خواهد بود.

ماده 10 - این دستورالعمل در 10 ماده و یک تبصره تصویب و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراء است.