تاریخ : چهارشنبه 24 دي 1399
کد 2125

در کارگروه شورای گفتگوی استان؛

مشکلات ثبت تعاونی های تامین نیاز بررسی شد

مشکلات ثبت تعاونی های تامین نیاز محصولات پتروشیمی در کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه کارگروه شورای گفتگوی استان با حضور نمایندگان ثبت استان، اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی، اتاق تعاون و انجمن پلیمر پلاستیک استان تشکیل شد و ایرادات ثبت شرکت های تعاونی نیاز در سامانه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد پیشنهادات کارگروه در جلسه آتی شورا طرح موضوع و به وزارت صمت و کار و تعاون ارسال شود.

عدم امکان ثبت برخی از موارد پیش بینی نشده در سامانه به دلیل انعطاف ناپذیری در سیستم مذکور و عدم وجود امکان ویرایش برای هر مرحله تایید شده در پروسه تشکیل و یا ثبت تغییرات برای کاربران و نیاز به انجام مکاتبه با وزارتخانه متبوع و اخذ تاییدیه برای هر گونه ویرایش از جمله مشکلات مطرح شده در این خصوص بود. 

تاکید بر یکسان بودن تعداد سهام اعضا هیئت موسس و موکول نمودن اعمال تغییرات در میزان سهام به مجامع عمومی آتی نیز از دیگر موارد مورد تاکید در این جلسه بود. 

همچنین کارشناسان این جلسه معتقد بودند که  سامانه بدون توجه به درخواست اعضاء هیئت موسس برای افتتاح حساب بانکی در شعبه دلخواه خود، به صورت خودکار شرکت تعاونی در شرف تاسیس را به یکی از شعب مورد نظر خود در بانک توسعه تعاون معرفی می کند که اصلاح آن، نیازمند صرف وقت و انرژی مضاعفی خواهد بود.

همچنین اعضای جلسه تاکید داشتند که با توجه به مجاز بودن حضور اشخاص حقوقی در ترکیب سهامداران شرکتهای تعاونی، متاسفانه سامانه علاوه بر نام شرکت ها به عنوان اعضا حقوقی، نام مدیر عامل این شرکت ها را نیز به تعداد اعضا اصلی اضافه می کند که ضمن ایجاد مغایرت در تعداد کل اعضا، امکان ورود به مرحله بعد را از کاربر سلب کرده و مجددا نیازمند اعمال اصلاحات و صرف وقت است.

عدم آگاهی کارگزاران در نحوه استفاده از سامانه مذکور، زمانبر بودن اخذ تاییدیه از اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز و عدم امکان افتتاح حساب در شعبه بانکی مورد نظر تعاونی ها از مشکلات مطرح شده در این خصوص بود.