تاریخ : سه شنبه 23 دي 1399
کد 2120

در کارگروه تخصصی شورای گفتگوی استان صورت گرفت؛

بررسی شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد

شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد در کارگروه تخصصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی بررسی شده و مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، موضوع بررسی شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد در دو  جلسه کارگروه ویژه شورا (با حضور معاونین وزارت صمت، مسئولین استانی و بخش خصوصی) و جلسه کارگروه تخصصی شورای استان (با حضور نمایندگان سازمان صمت و انجمن فولاد استان) طرح موضوع شد. در دومین کارگروه تمامی مواد این شیوه نامه بررسی و کارشناسی شده و مقرر شد، پیشنهادات کارگروه در جلسه آتی شورا طرح موضوع و در صورت تایید به دفتر اقتصادی و حقوقی ریاست جمهوری و وزارت صمت ارسال شود.

حاضران این جلسه هم عقیده بودند که از زمان ابلاغ مصوبه عرضه فولاد در بازار بورس، مشکلات بسیاری برای واحدهای نوردی ایجاد شده است که علیرغم ابلاغ مصوبات متعدد دیگر، مشکلات مرتفع نشده است.عرضه قطره چکانی و مهندسی شده از سوی فولادسازان باعث عدم توان خرید نوردکاران از بازار بورس می شوند که در نهایت، محصولات به واسطه شرکت های اقماری خریداری شده و در خارج از بورس کالا با قیمت های نامتعارف به فروش می رسد. در حال حاضر شمش فولادی با قیمتی پایین تر از قیمت صادراتی به واحدهای داخلی فروخته می شود. با ادامه صادرات مواد خام، عملا برای کشورهای دیگر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده شده و واحدهای داخلی تعطیل خواهند شد.

تبعیض در زنجیره فولاد باعث شده، فولادسازان مواد اولیه خود را که صادراتش نیز ممنوع شده، به صورت ریالی خریداری کنند و با استفاده از سوبسیدها (انرژی و نیروی انسانی ارزان) ، شمش تولیدی خود را با نرخ دلاری و به صورت رقابتی به فروش برسانند که نتیجه آن، افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی و کاهش ضریب بهره برداری واحدهای نوردی شده است. مهمترین دلیل این تبعیض از قدرت مالی و حاکمیتی سهام داران بورس کالا که متعلق به سه شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان می باشد، ایجاد شده است که نیازمند نظارت و بازرسی نهادهای نظارت کشوری است.

غیر منطقی بودن مقایسه قیمت های تولید داخل با قیمت های جهانی به دلیل ارزان بودن مواد اولیه، هزینه های انرژی و حقوق کارگر و دیگر هزینه های سربار، غیر منطقی بودن تولید با ریال و فروش با قیمت جهانی، ورود شرکت های صوری در بورس کالا که باعث افزایش قیمت در بورس می شود و همچنین عدم توجه به فروش محصولات نوردی به دلیل عدم وجود خریدار از جمله مشکلات و ایرادات مطرح شده توسط کارشناسان حاضر در جلسه بود. 

همچنین کارشناسان حاضر در جلسه معتقد بودند که مشتریان صنایع فولادساز واحدهای تولیدی هستند و امکان خرید از بورس کالا را دارند. لیکن مشتریان محصولات تولیدی نوردی مصرف کننده نهایی بوده و تمامی مصرف کنندگان امکان خرید از بورس کالا را ندارند.

سفارشی بودن برخی از تولیدات واحدهای نوردی و عدم امکان عرضه در بورس و توسعه خام فروشی و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای کشورهای دیگر با عنایت به این موضوع که صادرات محصولات پایین دستی دارای تعرفه تعریف شده و محصولات صنایع بالا دستی بدون تعرفه است، از دیگر موارد مطرح شده توسط کارشناسان جلسه بود.