تاریخ : دوشنبه 15 دي 1399
کد 2082

آذربایجان‌شرقی برای بازسازی قره باغ مصمم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بخش های مختلف این استان اعم از دولتی و بخش خصوصی برای بازسازی مناطق آزاده شده جمهوری آذربایجان و قره باغ مصمم است و در این زمینه اراده ای جدی داریم.

علی جهانگیری در نشست هماهنگی برگزاری وبینار بین تبریز و باکو با اشاره به عقب ماندگی حضور اقتصادی و تجاری ایران و آذربایجان شرقی در جمهوری آذربایجان، افزود: استانداری آذربایجان شرقی و اتاق بازرگانی تبریز بسیار علاقمند است تا با بررسی تمامی جوانب امر و نیز جمع بندی توانمندی های شرکت های مختلف نسبت به حضور قدرتمند در بازسازی مناطق آزاده شده قره باغ وارد عمل شوند.

وی با اشاره به زمینه های مشترک فراوان بین تبریز و باکو از نظر فرهنگی، زبانی، دینی و اجتماعی، از علاقمندی مردم جمهوری آذربایجان به ایران به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم و تثبیت شده توسعه روابط اقتصادی دو جانبه یاد کرد و اظهار داشت: شرکت های خصوصی و اتاق بازرگانی تبریز باید از فرصت به دست آمده برای بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان به بهترین شکل ممکن بهره ببرند، چون توانمندی و ظرفیت های بسیار مناسبی  در آذربایجان شرقی وجود دارد.

جهانگیری بر اهتمام ویژه دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی و مدیریت ارشد استان جهت برقراری روابط رو به توسعه بین ایران و آذربایجان خبر داد و اضافه کرد: در این راستا ما آمادگی کامل برای رفع موانع و مشکلات برای حضور بخش خصوصی در بازسازی مناطق مزبور را داریم تا با رایزنی با تهران موانع را از سر راه بخش خصوصی برداریم.

وی، نحوه حضور ، هدف گذاری و نوع ارتباطات با طرف های آذری را معیار و شاخص اصلی برای حضور موثر و مفید جمهوری اسلامی ایران در بازسازی قره باغ دانست و از اتاق بازرگانی تبریز و میز جمهوری آذربایجان در استانداری خواست تا در سریعترین زمان پیشنهادات و فهرست شرکت های واجد شرایط برای حضور در جمهوری آذربایجان را ارایه کنند.

جهانگیری با اشاره به همت و اراده جدی بخش خصوصی آذربایجان شرقی جهت حضور در مناطق آزاد شده قره باغ، اظهار کرد: با توجه به دستور وزیر صمت مبنی بر محوریت آذربایجان شرقی در تبادلات اقتصادی و تجاری با قفقاز و به خصوص جمهوری آذربایجان، در حال حاضر شرایط برای اعزام شرکت های مختلف ایرانی به این کشور مهیا شده است.

وی با انتقاد از اینکه ایران تاکنون گام های محکم و اساسی برای حضور اقتصادی در جمهوری آذربایجان برنداشته است، خاطرنشان کرد: با وجودی که مردم این کشور دوست و همسایه همواره ارادات ویژه به ایران و تبریز داشته اند و بسیار تمایل دارند تا مراوادت اقتصادی و تجاری خود را با ما انجام دهند، اما تاکنون در این رابطه موفقیت هایی حاصل نشده است از این رو باید از فرصت به وجود آمده برای بازسازی مناطق آزاد شده جهت جبران عقب ماندگی های گذشته بهره برد.

جهانگیری محور بودن آذربایجان شرقی برای تبادلات اقتصادی با قفقاز و آذربایجان شرقی را مهم برشمرد و گفت: البته ما در کنار جمع بندی شرایط و ویژگی های انجمن های صنفی استان، بسیار تمایل داریم تا در این رابطه سایر استان ها از جمله اصفهان، تهران و خراسان را نیز مشارکت دهیم.

وی نسبت به برقراری روابط حرفه ای و منطقی بین ایران و آذربایجان تاکید کرد و گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو باید نهایت همکاری را با بخش خصوصی کشور انجام دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، راه اندازی گمرک خداآفرین، تلاش برای برقراری تعرفه های ترحیجی و رفع موانع گمرکی را از عوامل موثر برای حضور بخش خصوصی ایران در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان بیان کرد.

برنامه حضور جمهوری اسلامی ایران در بازسازی قره باغ در سطح ملی تدوین شود

جهانگیری اظهار داشت: برنامه حضور جمهوری اسلامی ایران در بازسازی قره باغ باید در سطح ملی تدوین شود تا همه استان ها در آن نقش آفرین بوده و محدودیتی در این رابطه وجود نداشته باشد.

رییس میز جمهوری آذربایجان در استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه بخش خصوصی این استان آماده مشارکت و حضور در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان است، لازمه حضور اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف در کشورهای میزبان را بسترسازی و مناسب سازی روابط سیاسی دانست.

محمدعلی نجاری کهنمویی اظهار داشت: باید توجه داشت که بدون زمینه های سیاسی و گسترش روابط دیپلماتیک، امکان حضور و پذیرش شرکت های اقتصادی و تجاری در کشورهای همسایه وجود ندارد و در این زمینه وزارت امور خارجه کشورمان باید فعال تر از قبل وارد شود.

وی با اشاره به اختصاص تنها ۳.۳ درصد از مجموع مراودات تجاری و اقتصادی جمهوری آذربایجان به ایران در سال ۲۰۱۹ ، افزود: این در حالی است که کشورهای روسیه و ترکیه به ترتیب ۱۹ و ۱۸ درصد از حجم مبادلات خارجی جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر بارها از علاقه مندی باکو به حضور کشورهای همسایه و دوست برای بازسازی مناطق آزاد شده در جنگ قره باغ سخن گفته است.