تاریخ : چهارشنبه 10 دي 1399
کد 2057

جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی برگزار شد

جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با موضوع بررسی تعقیب مالیاتی کارگزاران گمرکی به جهت بدهی مالیاتی کارت های بازرگانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با موضوع بررسی تعقیب مالیاتی کارگزاران گمرکی به جهت بدهی مالیاتی کارت های بازرگانی با حضور نمایندگان اداره کل امور مالیاتی، بازرسی کل، گمرک، اتحادیه کارگزاران امور گمرکی در محل اتاق تبریز برگزار شد. 

در این نشست بیان شد که در رسیدگی به پرونده های مالیاتی صاحبان کارت بازرگانی، کارگزاران امور گمرکی به دلیل مستندات وکالتی و یا اظهارنامه های گمرکی به عنوان مودی شناخته شده و با اتهامات گوناگون به مراجع قضایی معرفی شده اند.

این در حالیست که طبق قانون، کارگزاران امور گمرکی صرفا تشریفات گمرکی صاحبان کارت های بازرگانی را به عهده داشته و تکلیفی مبنی بر تشخیص صلاحیت دارنده کارت بازرگانی و احراز موضوع اجاره ای بودن آن کارت را ندارند.

در این راستا شورای گفتگوی مرکز، موضوع را از سازمان امور مالیاتی پیگیری کرده و سازمان امور مالیاتی کشور طی ابلاغی به ادارات کل امور مالیاتی استان ها اعلام کرد، ادارات امور مالیاتی به منظور انجام اقدامات علیه متهمین و تقدیم آن ها به مراجع قضایی ترخیص کاران و کارگزاران امور گمرکی را به عنوان مطلع دعوت کنند و یا از انجمن کارگزاران امور گمرکی اطلاعات مربوط به مودیان واقعی و معرفی صاحبان اصلی کالا اقدام کنند.

 لیکن علیرغم این ابلاغیه، اداره امور مالیاتی زنجان نسبت به تعقیب مالیاتی تعدادی از کارگزاران امور گمرکی استان اقدام کرده و باعث ایجاد مشکلات عدیده و اخلال  در روند حرفه ای این حوزه شده است. 

در پایان این نشست مقرر شد که موضوع از دادگستری استان نظرخواهی و در صحن اصلی شورای استان طرح موضوع شود.