تاریخ : چهارشنبه 3 دي 1399
کد 2010

شرکت‌های فنی و مهندسی تبریز آماده مشارکت در بازسازی قره‌باغ هستند

رییس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و رییس میز آذربایجان اتاق بازرگانی تبریز گفت: این مجموعه آماده مشارکت و حضور در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذبایجان است.

محمدعلی نجاری کهنمویی، توانمندی های شرکت های فنی و مهندسی آذربایجان شرقی و تبریز را بسیار بالا توصیف و اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۴۰ شرکت بزرگ و بین المللی در این استان وجود دارد که به لحاظ کیفیت انجام پروژه های مختلف جزو بهترین ها هستند و طی سال‌های اخیر در کشورهای همسایه حضور یافته و کارنامه ای درخشان داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه باید از شرایط جدید و فرصت به وجود آمده در جمهوری آذربایجان و نیاز این کشور برای بازسازی مناطق آزاده شده به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد، افزود: با توجه به ظرفیت ها و توانایی های اقتصادی، تجاری و فنی و مهندسی آذربایجان شرقی می توان با مساعدت دستگاه دیپلماسی و بسترسازی های لازم، نسبت به اعزام شرکت های مختلف فعال در حوزه های راه سازی، ساختمان سازی و مجتمع های مسکونی برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان اقدام کرد.

نجاری کهنموئی اظهار داشت: تعدادی از شرکت های فنی و مهندسی تبریز در سال های گذشته نیز در حوزه های ساختمان سازی و راه سازی جمهوری آذربایجان و نخجوان نیز مشارکت داشته اند که احداث جاده جلفا- نخجوان و نخجوان- اردوباد و تعدادی مجتمع مسکونی در باکو از جمله دستاوردهای آنهاست.

وی یادآوری کرد: بر همین اساس و با توجه به ظرفیت های شرکت های فنی و مهندسی تبریز، توانایی ساخت تعداد ۵ هزار واحد مسکونی و ۱۵۰ کیلومتر راه در مناطق آزاده شده جمهوری آذربایجان را داریم و برای حضور در این کشور همسایه و دوست در کمترین زمان ممکن آماده هستیم.

نجاری کهنموئی، لازمه حضور اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف در کشورهای میزبان را بسترسازی و مناسب سازی روابط سیاسی دانست و ادامه داد: باید توجه داشت که بدون زمینه های سیاسی و گسترش روابط دیپلماتیک، امکان حضور و پذیرش شرکت های اقتصادی و تجاری در کشورهای همسایه وجود ندارد و در این زمینه وزارت امور خارجه کشورمانن باید فعال تر از قبل وارد شود، چون اشتراکات فراوان و بی نظیر فرهنگی، زبانی، قومی و مذهبی بین تهران و باکو وجود دارد.

وی اضافه کرد: چشم پوشی از چنین اشتراکاتی به طور کامل در تضاد با منافع ملی ماست و باید از همکاری تنگاتنگ ایران و جمهوری آذربایجان در سال های متمادی گذشته، به بهترین شکل ممکن بهره برداری شود، چون تاکنون هیچ کشوری به اندازه ایران در کنار این کشور نبوده است.

نجاری کهنموئی، حضور گسترده ترکیه و پاکستان در جمهوری آذربایجان پس از جنگ قره باغ را ناشی از رفتارهای سیاسی دستگاه های دیپلماتیک این دو کشور دانست و گفت: متاسفانه در سال های گذشته در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری آذربایجان موفق عمل نکرده ایم.

وی با اشاره به اختصاص تنها ۳.۳ درصد از مجموع مراودات تجاری و اقتصادی جمهوری آذربایجان به ایران در سال ۲۰۱۹ اظهار داشت: این در حالی است که کشورهای روسیه و ترکیه به ترتیب ۱۹ و ۱۸ درصد از حجم مبادلات خارجی جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

نجاری کهنمویی با انتقاد از عملکرد آذربایجان شرقی در توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه طی سال های گذشته، افزود: مراودات و سفرهای تجاری بین باکو و تبریز در سال های گذشته منافع  بسیار کلان اقتصادی و تجاری برای دو طرف داشت و بسیاری از شرکت های تبریزی با رایزنی های سیاسی امکان حضور و فعالیت در جمهوری آذربایجان را به راحتی  می یافتند.

رییس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با اشاره به برخی اقدامات میز جمهوری آذربایجان در اتاق بازرگانی تبریز برای گسترش همکاری های دوجانبه و حضور موثر شرکت‌های تبریزی در بازسازی مناطق آزاده شده، از برگزاری وبینار توسعه روابط تبریز- باکو بین استاندار آذربایجان شرقی و مقامات بلندپایه جمهوری آذربایجان ظرف حداکثر یک ماه آینده خبر داد.

نجاری کهنموئی ابراز امیدواری کرد با همکاری و تعامل سازنده دستگاه های دولتی با بخش خصوصی، امکان حضور موثر شرکت های مختلف تجاری، صنعتی، فنی و مهندسی آذربایجان شرقی در جمهوری آذربایجان و به موازات آن افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو طرف به زودی محقق شود.

الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر بارها از علاقه باکو به حضور کشورهای همسایه و دوست برای بازسازی مناطق اشاغال شده این جمهوری در جنگ قره باغ سخن گفته است./ایرنا