تاریخ : پنجشنبه 21 دي 1396
کد 195

جلسه کمیسیون گمرک حمل و نقل و ترانزیت کالا اتاق تبریز

کمیسیون گمرک حمل و نقل و ترانزیت کالا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با حضور رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان، مدیران و کارشناسان ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرکات استان، اعضاء هیات مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی شمالغرب و اعضاء اتحادیه کارگزاران استان به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای این حوزه در محل اتاق تبریز تشکیل جلسه داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز رضا کامی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گمرک حمل و نقل و ترانزیت اتاق تبریز در ابتدا این جلسه با تشکر از حضور مدیران دستگاههای دولتی و بخش خصوصی استان به مسیر و کریدور ترانزیتی شمالغرب کشور اشاره داشت و افزود: متاسفانه در سال های اخیر کم توجهی ها سبب شده تا مسیر ترانزیتی شمالغرب حذف شده و مسیر دیگری جایگزین گردد که بحث های کارشناسی در این خصوص می بایست صورت گیرد.
وی به برخی تداخل ها در سیستم های حمل و نقل و گمرکی اشاره داشته و این موضوعات را عامل مهمی در عدم سرعت و کارایی دستگاه ها  دانسته ، خاطر نشان کرد: تا حد امکان باید در این امور تسریع صورت پذیرد تا بتوانیم جوابگویی نیازها بوده و با کمترین هزینه بیشترین خدمات را ارائه نماییم.
حمید باراندوزی رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی و سید محمد امیر میران دبیر اتحایه کارگزاران استان با طرح مشکلاتی از قبیل تصمیم گیری سازمان های نظارتی از جمله گمرکات ، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل و ورود کالاها با کامیون های خارجی و پرداخت هزینه 10 درصدی برای صاحبان کالا ، هزینه های بالای آزمایشگاه و استاندارد ، مشکلات در سیستم TSC و ارزش گذاری کالا در گمرک ، عدم هماهنگی زمانی در گمرکات استان بویژه در گمرک جلفا و ... خواستار حل موضوعاتی از این قبیل شدند.
رضا حسینی مدیر کل دارایی و امور اقتصادی استان در سخنانی با تاکید بر حل مشکلات ذکر شده گفت: اگر بخواهیم در امر صادرات رونق داشته باشیم، می بایست با کمترین هزینه در کوتاه ترین زمان ممکن امور گمرک و حمل و نقل بین المللی صورت پذیرد تا بتوانیم با سایر کشورها رقابت داشته باشیم.
وی به سیستم های الکترونیک گمرکی که در تمام دنیا رایج بوده اشاره داشته و افزود: این عملیات بصورت پنجره واحد اجرا می گردد و در کشور ما نیز این سیستم دایر بوده تا بتوانیم به سهولت این خدمات را ارائه نماییم و در این رابطه اگر موضوعی از طرف بخش خصوصی مطرح شود حاضریم در شورای هماهنگی امور اقتصادی و دارایی استان در حوزه های مختلف از جمله حوزه قضایی و امور گمرکی مطرح و پیگیری نماییم.
حسینی لزوم عزم جدی بخش خصوصی و دولتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بین المللی در استان آذربایجان شرقی را خواستار شد و تاکید کرد استاندار آذربایجان شرقی در اولین روزهای شروع مسئولیت خود در استان بر این مورد اشاره و نیازاولیه و  اساسی صادرات ذکر نمود.
منوچهر سلمان زاده مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز در این جلسه اظهار داشت : حوزه ترانزیت و حمل و نقل در بسیاری از موارد دارای مشکلات فراوانی است که این مشکلات باعث می شود مسیرهای حمل کالا و بازار های بسیاری را از دست داده و نتوانیم به نحو مناسبی در این صنعت به ارائه خدمات بپردازیم.وی با اشاره به این نکته که متاسفانه فراموش کرده ایم که حمل و نقل به عنوان صنعت قلمداد شده و ما برای احیاء آن بایستی سیاست گذاری و نظارت داشته باشیم تا در مقایسه با معیار های جهانی بتوانیم با سایر کشورها رقابت نماییم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با تاکید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای استان گفت : میانگین سنی ناوگان حمل و نقل در استان بین 17 تا 19 سال می باشد که در برخی از شاخه ها با مشکلات زیر ساختی مواجه هستیم .
سلمان زاده در ادامه افزود : به بخش حمل و نقل علاوه بر ارائه تسهیلات می بایست جوایز صادراتی نیز در نظر گرفته شود چون در صورت نبود این زیر ساخت صادراتی نیز انجام صورت نخواهد گرفت .
گفتنی است در این نشست کارشناسان گمرکات استان به سئوالات مطرح شده پاسخ داده و قول مساعدت در تسریع برخی از موارد داده شد.