تاریخ : دوشنبه 11 دي 1396
کد 183

نعمت زاده: از ظرفیت فرش دستبافت تبریز برای پویایی برنامه های تبریز2018 بهره مند شوید

مهندس نعمت زاده مدیر افتخاری رویداد تبریز 2018 در محل اتاق تبریز با فعالان حوزۀ فرش دستباف به مناسبت آغاز سال جدید میلادی 2018 که شهر تبریز در این سال از طرف کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است دیدار و در خصوص بهره مندی ، از این فرصت ایجاد شده در سال جدید میلادی برای معرفی توانمندیهای مادی و معنوی استان و کشور گفتگو نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز مهندس نعمت زاده مدیر افتخاری تبریز 2018 پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی با اشاره به ابعاد مختلف فرش دستباف یادآور شد: همه می دانیم که می توانیم از زوایای مختلفی به این میراث غنی بشری نگاه نموده و در آن خصوص ایده های تازه ای ارائه دهیم. جنبه هایی همچون تصویر زندگی مردم در قالی، رنگ، طرح، بازارهای هدف و ... ولی این نشست به خاطر بررسی جایگاه این هنر صنعت بی نظیر در مواجه با رویداد 2018 است تا بتوانیم از ظرفیت آن برای پویایی بیش از پیش تبریز 2018 بیشترین بهره برداری را به عمل آوریم.  
صمد حسن زاده ریئس اتاق تبریز با اشاره به رویداد 2018 و ظرفیت مادی و معنوی بی نظیر که در استان و کشور وجود دارد اظهار امیدواری کرد اقدامات مردم و مسئولان در این رویداد مهم در شأن و جایگاه کشور بوده تا از فرصت ایجاد شده، کشور را در رتبه ای بالاتری از تعاملات جهانی از منظر اقتصادی و فرهنگی قرار دهیم. وی این رویداد را سرآغازی برای ارتقاء همه جانبه استان و کشور در سطح جهان خواند و یاد آور شد: باید از فرصت ایجاد شده به بهترین نحو ممکن بهره برداری کرد.
حسن زاده در خصوص برگزرای نشست در اولین ساعات شروع سال  2018 میلادی با محوریت فرش دستبافت در اتاق تبریز گفت: این نشست به خاطر این است تا بررسی شود که چگونه می توانیم از ظرفیت 2018 از یک طرف و ظرفیت موجود در فرش دستباف تبریز که در سال 2015 به عنوان پایتخت جهانی بافت فرش انتخاب شده است بتوانیم به استقبال این رویداد فرا ملی برویم.
رئیس اتاق تبریز رسالت اتاق تبریز را ارتقاء زندگی افراد جامعه خواند و یاد آور شد : همه اعضای اتاق تبریز در تلاشند تا برنامه های تبریز 2018 با موفقیت تمام سرآغازی برای توسعه همه جانبه کشور را فراهم آورد.
کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ظرفیت های موجود در فرش دستباف خاطرنشان کرد: مطمئناً از ظرفیت موجود در فرش می توانیم در پویایی برنامه های تبریز 2018 بهره مند شویم. وی اقداماتی همچون: ایجاد تورهای گردشگری که بتواند از نقاط مختلف دنیا، فرایند تولید قالی در مناطق مختلف آذربایجان و تبریز را نظارگر باشند، بازپخش مستندهای تولید شده در خصوص قالی آذربایجان در شبکه های برون مرزی و استفاده از این مستندها به صورت تیزرهای کوتاه در شبکه های اجتماعی، تزئین سن ها و سالن های همایش با فرش های دستباف نفیس، برگزاری همایش بین المللی فرش دستباف با همکاری دانشگاه هنر اسلامی و دعوت از پژوهشگران و سخنران خارجی در این همایش، برگزاری نمایشگاه عکس مستند ، از زندگی بافندگان فرش
معرفی نام آوران صنعت فرش تبریز در قالب کتاب ها و فیلم های مستند، ارائه مقالات و کتابهای در خصوص تاریخچه فرش آذربایجان و ایران و تنوع قالی ها تولید شده در مناطق مختلف، ایجاد نمایشگاه کتاب در خصوص فرش و ایجاد نمایشگاه دائمی فرش و نمایشگاه فرایند تولید و...
وی بازبافت قالی کراکو در تبریز که به صورت دو تکه، یک تکه آن در لهستان و تکه ی دیگر در پاریس قرار دارد را به مناسبت تبریز 2018 پیشنهاد داد و خاطر نشان کرد: به مناسبت تبریز 2018 می توانیم با بازفت تکه های جدا ماننده از یک قطعه فرش را تقدیم این کشور نموده و توافق نمایم  تکه های اصلی این قطعه فرش مدتی در تبریز در معرض دید عموم قرار گیرد.    
اسماعیل چمنی عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی(فرش دستباف) اتاق تبریز با اشاره به این نکته که فرش دستباف سرمایه ملی کشور است در خصوص توانمندیهای استان آذربایجان شرقی در خصوص فرش دستباف خاطرنشان کرد، حدود پانصد هزار نفر از جمعیت استان از این بخش از اقتصاد کشور ارتزاق می کنند و بیش از دویست هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزۀ فعال هستند. وی در خصوص ظرفیت های این بخش از اقتصاد کشور تاکید نمود: فرش تنها محصول تولیدی کشور است که به نام ایران ثبت جهانی و تنها کالای تولیدی کشور در جهان است که تولید و محوریت آن با ایران است و هیچ کشوری یارای رقابت با فرش ایران را ندارد.
وی ایجاد کارگروهی برای فرش به منظور استقبال از تبریز 2018، حمایت از فعالان این حوزه و اجرای قوانین مصوب شده در حمایت از فعالان این بخش و راه اندازی موزه فرش تبریز و ایجاد نمایشگاههای دائمی برای استقبال از گردشگران را از ضروریات این حوزه در سال 2018 خواند.   
مرتضی آبدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی با توجه به ظرفیت ها و توانمندیهای که از طرف مسئولان استانی و کشور به سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی تقدیم شده است. در خصوص اقدامات صورت گرفته بعد از انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی بافت، فرش دستباف خاطر نشان کرد: ایجاد دبیر خانه فرش دستبافت، ایجاد نمایشگاههای متعدد در سطح منطقه و کشور و... را از جمله اقدامات انجام یافته در این خصوص خواند و از مسئولان مرکز ملی فرش ایران خواست تا با توجه به رویداد تبریز 2018 نمایشگاه بین المللی فرش دستبافت در سال آینده در شهر تبریز برگزار گردد.  
در ادامه این نشست فعالان حوزه فرش دستباف در خصوص بهره مندی از ظرفیت های موجود پیشنهادات خود را ارائه نمودند .