تاریخ : دوشنبه 12 آبان 1399
کد 1808

آمار تجارت خارجی کشورمان با ازبکستان در 9 ماه نخست سال 2020

میزان تجارت خارجی کشورمان با ازبکستان در 9 ماه نخست سال 2020 به میزان 178 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود 126 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. از این میزان سهم صادرات کشورمان به ازبکستان به میزان 70 میلیون دلار و سهم واردات از این کشور به 104 میلیون دلار رسیده است.

در مدت مذکور ازبکستان 32 قلم کالا به کشورمان به ارزش 108 میلیون دلار صادر نموده که 95 درصد آن به پنج قلم کالای ذیل شامل الیاف پنبه (74 میلیون دلار)، نخ پنبه(18 میلیون دلار)، ابریشم(4 میلیون دلار)، کلراید کلسیم(3.5 میلیون دلار) و سولفات آمونیم(2.6 میلیون دلار) و 5 درصد باقیمانده به سایر کالاها از جمله حبوبات(ماش و لوبیا) و مغزها و میوه‌های خشک اختصاص یافته است. از سوی دیگر اقلام صادراتی کشورمان به ازبکستان بسیار متنوع هستند و بیش از 550 قلم کالا را در بر می‌گیرد. محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات و دستگاه‌های صنعتی بیشترین سهم را در بین اقلام صادارتی به خود اختصاص داده اند.

کشورمان در حالی در جایگاه بیستمین شریک تجاری ازبکستان قرار گرفته که در مدت مشابه سال قبل در جایگاه پانزدهم قرار داشته است. شرایط پاندمی ویروس کرونا به ویژه انسداد مرزهای ترکمنستان و افزایش هزینه‌های حمل و نقل تاثیر بسیار منفی بر حجم صادرات کشورمان به ازبکستان به ویژه در چندماه نخست سال جاری داشته است. به تدریج با بازگشایی مرزها و تسهیل شرایط حمل و نقلی، در نیمه دوم سال روند صادرات کشورمان به ازبکستان افزایش خواهد یافت.