تاریخ : سه شنبه 6 آبان 1399
کد 1782

در جلسه میز استانی جمهوری آذربایجان مطرح شد؛

فرصت های ویژه صادراتی به کشورهای همسایه/ لزوم ایجاد بستر مناسب برای تجار

وجود فرصت های ویژه صادراتی به کشورهای همسایه و لزوم ایجاد بستر مناسب برای تجار از جمله موارد مطرح شده در جلسه میز استانی جمهوری آذربایجان بود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، محمدعلی نجاری کهنمویی در جلسه میز آذربایجان که در جهت بررسی مشکلات حوزه صادرات استان به جمهوری آذربایجان برگزار شد، گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا، موضوع تجارت در بسیاری از کشورها به خصوص کشور ایران دچار مشکلاتی شده است. در ابتدای شیوع بیماری محدودیت های اساسی در رفت و آمد تجار دو کشور ایران و آذربایجان ایجاد شد و هم اکنون نیز مناقشه قره باغ به چالش جدیدی در این حوزه تبدیل شده است.

وی با اشاره به وجود یکسری مشترکات میان کشور ایران و به خصوص استان آذربایجان شرقی با کشور جمهوری آذربایجان گفت: باید از این مشترکات به نفع توسعه تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور بهره ببریم. متاسفانه در ابتدای مناقشه قره باغ شایعاتی در خصوص ارسال برخی تجهیزات به ارمنستان پخش شد که سبب ایجاد مشکلاتی برای تجار دو کشور ایران و آذربایجان شد.

نجاری ادامه داد: برای توسعه اقتصادی میان دو کشور باید شاهد آماده سازی یکسری زمینه های سیاسی و هموارسازی دیپلماتیک موضوع باشیم که در این راستا به عنوان دبیر میز استانی کشور آذربایجان، چندین نامه به وزیر امور خارجه نوشته ایم. تبریز ظرفیت ویژه ای از نظر تجاری دارد که دستگاه های اجرایی باید دست در دست هم برای هموارسازی و حل مشکلات تجار این شهر قدم بردارند.

وی افزود: اگر در شرایط کنونی کشور واقعا نیاز به افزایش صادرات داریم، دولت باید بسترسازی لازم برای تحقق این امر را مهیا کند تا تجار بدون دغدغه اضافی به فکر توسعه صادرات و همکاری های تجاری خود باشند.

آذربایجان دروازه ای برای ورود به بازار روسیه

شهرام عارفی در این نشست گفت: ما به کشور جمهوری آذربایجان به عنوان دروازه ای برای ورود به دیگر کشور ها به خصوص روسیه می نگریم و می توانیم بدین وسیله میزان صادرات خود به این کشور را هم رونق بخشیم.

نماینده سازمان صمت استان از نبود رایزن بازرگانی متخصص در سفارت خانه های مختلف انتقاد کرده و گفت: از سوی دیگر ضعف در حوزه حمل و نقل بین المللی از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است. 

فعالیت 24 درصد واحدهای فولادی در آذربایجان شرقی

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: استان آذربایجان شرقی از نظر تعداد واحدهای فولادی رتبه نخست کشور را دارد به طوری که 24 درصد واحدهای فولادی در استان آذربایجان شرقی فعالیت می کنند.

کریم رحیمی ادامه داد: همچنین ۱۵ درصد تولید و هفت درصد صادرات فولاد در کشور متعلق به استان آذربایجان شرقی است که نشان از ظرفیت ویژه این استان در حوزه تولید فولاد دارد.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد آذربایجان شرقی با اشاره به سرمایه گذاری مناسب بخش خصوصی در حوزه فولاد گفت: بخش خصوصی آذربایجان شرقی، سرمایه گذاری خوبی در حوزه فولاد کرده که در نتیجه، این استان تبدیل به یکی از قطب‌های تولید این محصول شده است.

رحیمی ادامه داد: پس از این در جمهوری آذربایجان ظرفیت‌های مناسبی از بابت ساخت و ساز ایجاد خواهد شد که می‌توان از این توانمندی به خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و دیگر تجهیزات ساخت و ساز استفاده کرد.