تاریخ : چهارشنبه 30 مهر 1399
کد 1766

صادرات به کشورهای همسایه در 6 ماهه اول 1399

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از مجموع کل صادرات کشور در 6 ماهه اول سال 13999، ۸ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار آن به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته است.
فرزاد پیلتن در مورد صادرات ایران در شش ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: بر اساس آمارها صادرات ایران در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ به ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار رسید که از این میزان، ۱۲ میلیارد و ۷۹۹ میلیون دلار یعنی حدود ۹۴ درصد از کل صادرات کشور به ۲۰ کشور هدف صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه واردات نیز طی مدت مذکور ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار کالا وارد کشور شده که از کل میزان واردات مذکور، ۱۵ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار آن متعلق به ۲۰ کشور هدف عمده واردات کشور بوده است. این مقام مسئول یادآور شد: از گروه ۱۵ کشور همسایه ایران نیز وارداتی معادل ۷ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار انجام گرفته است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران متذکر شد: علاوه بر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشور و وقوع برخی نوسانات در روابط سیاسی با برخی از این کشورها مانند عربستان و وجود نا‌آرامی‌ها در برخی کشورها مانند عراق و یمن، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند ماهه روابط تجاری با کشورهای همسایه از جمله عوامل منفی بوده است که بر روابط تجاری با این کشورها تاثیرگذار بوده است.