تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1399
کد 1758

همزمان با روز ملی صادرات محورهای توسعه تجارت خارجی استان تشریح شد ؛

صادرات غیر نفتی شریان اصلی اقتصادی استان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش 28 درصدی میزان صادرات و رشد 100 درصدی ارزش صادرات غیر نفتی استان در پایان شهریور ماه سالجاری نسبت به زمان مشابه سال قبل، صادرات را شریان اصلی اقتصادی استان در سال جهش تولید دانست .

حبیب امین زاده ضمن ارائه گزارشی ازروند صادراتی استان و تأکید بر توسعه صادرات در برنامه های ابلاغی وزارت متبوع ، گفت : صادرات در شرایط فعلی کشور یکی از شریان های اصلی می باشد و حفظ این شریان صادرات غیرنفتی نیازمند همت عمومی است .

وی با بیان اینکه مجموعه صمت استان به عنوان یک دستگاه خدمتگزار بویژه در شرایط تحریمی در تلاش است تا بیشترین خدمات را به صادر کنندگان استان ارائه دهد ، افزود : با تسهیل امور صادرات کالاها در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی نیزاقدام خواهیم کرد .

رئیس سازمان صمت استان ضمن اشاره به بخشی از تمهیدات و مساعدت های خاصی در که درمورد کارت های بازرگانی و ایجاد تسهیلات برای صادرات کالاهای تولیدی پیش بینی شده است ، اظهار داشت : آماده دریافت پیشنهادات فعالین بخش صادرات به منظور تسریع و تسهیل فرایندها هستیم .

وی با اعلام اینکه امسال یکی از ارکان برنامه های جهش تولید در کشور و به تبع آن در استان ، توسعه صادرات غیر نفتی است ، افزود : با صادرات کالاها ، ایجاد بازارهای جدید صادراتی و شرایط رقابتی قابل قبول ، در جهت تحقق این امر حرکت می کنیم .

امین زاده گفت : طی سال گذشته با توجه به ظرفیت های موجود در استان از نظر میزان وزنی 52 درصد و از نظر ارزشی 100 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته ایم .

وی اضافه کرد : امسال براساس برنامه های ابلاغی وزارت ، پیش بینی می شود صادرات غیرنفتی به میزان 8/32 میلیارد دلار در سطح کشور محقق شود و در برش استانی تحقق صادرات به میزان 8/3 برای استان آذربایجان شرقی برنامه ریزی شده است .

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت : علیرغم تحریم های ظالمانه و مسدود بودن مرزهای صادراتی به دلیل شیوع بیماری کرونا با تکیه بر توانمندی صنایع پیشران و اصلی استان برنامه ریزی های لازم در راستای توسعه صادرات انجام شده و در سه ماهه اول سال جاری قریب 15 درصد نسبت به برنامه های پیش بینی شده رشد داشته ایم و این رقم در 6 ماهه امسال به 18 درصد افزایش یافته است .

وی افزود : با تمهیداتی که بویژه در بخش خصوصی استان در زمینه صادرات فراهم شده در پایان شهریور ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش قریب به 100 درصد و از نظر میزان صادرات غیر نفتی 28 درصد رشد داشته ایم .

امین زاده با قابل قبول برشمردن صادرات استان علیرغم تبلیغات انجام شده ، گفت : صادرات 496/1 میلیارد دلاری سال قبل به میزان 919/1 میلیارد دلار در سال جاری رسیده است که همین امر نشان دهنده موضوع توسعه صادرات استان می باشد .

وی در ادامه با اشاره به محور توسعه و تعمیق ساخت داخل به عنوان یکی از اهداف اصلی جهش تولید در برنامه های ابلاغی وزارت ، افزود : در همین راستا به منظور جلوگیری از واردات بی رویه رشد خوبی داشته ایم و در پایان 6 ماهه اول امسال با اقدامات پیش بینی شده شاهد کاهش 28 درصدی واردات کالا به استان بوده ایم .

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی ادامه داد : یکی از موفقیت های استان در جلوگیری از واردات بی رویه بوده و بخشی از واردات سال های گذشته با تولید داخل و جایگزینی توسط صنایع داخلی جبران شده است به طوری که در 6 ماهه سال قبل واردات 606 میلیون دلاری از گمرکات استان طی امسال به عدد 436 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است .

وی عمده بازارهای صادراتی و کشورهای هدف استان در زمینه صادرات را 14 کشور همسایه و هند و چین برشمرد و اروپا ، آسیای میانه و برخی از کشورهای آسیایی را به عنوان بازارهای صادراتی استان عنوان کرد که مراودات تجاری مطلوبی با بخش خصوصی استان دارند و تحقق این امر نشان از عدم کارایی تحریم های ظالمانه دشمن در تجارت خارجی بخش خصوصی است .

حبیب امین زاده عمده کالاهای صادراتی استان را در حوزه تکمیل زنجیره تأمین و باتوجه به مزیت های نسبی استان دانست و گفت : در 6 ماهه اول سال جهش تولید کالاهایی نظیر مواد و مصنوعات پلاستیکی ، انواع خوراکی ها ( مرکبات ) ، قیر ، سوخت و روغن های معدنی ، چدن ، آهن و فولاد ، فرآورده های غلات ( آرد و نشاسته ) ، انواع دیگ های بخار ، مس و مصنوعات مسی ، قند، شیرینی و شکلات ، شیشه و مصنوعات شیشه ای عمده کالاهای صادراتی استان بوده اند .

وی در پایان با اشاره به توانمندی واحدهای تولیدی استان در حوزه شیشه و مصنوعات آن و ظرفیت های بالای توسعه ای و اشتغال زایی این صنعت ، از سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید انبوه شیشه های خودرویی و پنل های خورشیدی خبر داد .