تاریخ : يکشنبه 27 مهر 1399
کد 1749

معرفی منطقه آزاد اقتصادی آلات جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان چشم‌اندازی را ترسیم نموده تا این کشور در مسیر یک اقتصاد دانش‌محور و رقابت‌پذیر در سطح بین‌المللی قرار گیرد به طوری که: • در مناسبات اقتصادی یک شرکت‌کننده رقابت‌پذیر باشد • یک محیط کسب و کار جهانی در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، ترانزیت و زیرساخت‌های لجستیکی شود • یک اقتصاد متنوع و صادرات‌محور باشد که ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کند • و نقش بخش غیرنفتی را در اقتصاد تقویت کند و منطقه آزاد اقتصادی آلات AFEZ نقش اساسی و بنیانی در تحقق این چشم‌انداز ایفا خواهد کرد.
موقعیت جغرافیایی
این منطقه در نزدیکی بندر باکو قرار گرفته است. این مکان استراتژیک جغرافیایی به عنوان یک مرکز سرمایه‌گذاری منطقه‌ای عمل خواهد کرد و افزایش رقابت‌پذیری کریدورهای حمل و نقل اروپا- قفقاز- آسیا و شمال- جنوب را در پی دارد. هم‌چنین سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی را در بخش غیرنفتی افزایش خواهد داد.

وسعت
وسعت منطقه در حدود 850 هکتار  است و شامل 3 سایت اصلی به شرح زیر می‌باشد
  • سایت 1: به مساحت 198 هکتار و در مجاورت بندر باکو است
  • سایت 2: به مساحت 441 هکتار و در مجاورت بندر باکو است
  • سایت 3: به مساحت 211 هکتار و حدودا 7 کیلومتر با بندر باکو فاصله دارد.

اهداف استراتژیک
هدف منطقه آزاد اقتصادی الات (AFEZ) بر پایه تأمین نیازهای سرمایه‌گذاران متمرکز شده و در پی ایجاد محیطی امن برای کسب و کار است، به طوری که این منطقه به لحاظ جغرافیایی در مجاورت یک کریدور حمل و نقل جهانی بوده و با استفاده از ارتباطات حمل و نقل چندحالته (Multi-modal Transport Connections)، یک مزیت پایدار منطقه‌ای را ایجاد می‌کند.
مهم‌ترین ویژگی این منطقه سرمایه‌گذار- محور بودن آن است. به طوری که هم‌زمان نیازهای سرمایه‌گذار شناسایی و تأمین گردد و ارزش افزوده اقتصادی برای آذربایجان ایجاد نماید. این بدین معناست که این منطقه آزاد اقتصادی درصدد رفع نیازهای داخلی و خارجی سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذارانی که:
  • در مسیر تولید و خدمات با ارزش افزوده بالا و صادرات- محور فعالیت نمایند
  • ارزش افزوده برای بخش غیرنفتی اقتصاد ایجاد کنند
  • با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های نوین در فعالیت‌های تجاری در سطح بین‌المللی حضور یابند

مبانی قانونی منطقه آزاد اقتصادی

قوانین AFEZ با توجه به حضور سرمایه‌گذاران بالقوه و با در نظر گرفتن رویکردهای بین‌المللی پایه‌گذاری شده است. کلیه مسائل مرتبط با عملکرد سرمایه‌گذاران در کسب و کارشان تحت قوانین منطقه AFEZ خواهد بود به طوری که این قوانین مقدم بر قوانین اقتصادی پایه‌ای است.

مشتریان هدف

به طور کلی سه گروه سرمایه‌گذار در منطقه آزاد اقتصادی AFEZ در نظر گرفته شده است:

1. مشتریان اصلی: که در داخل منطقه AFEZ مستقر شده و واجد شرایط مشوق‌ها هستند

کسب و کارهایی با ارزش افزوده بالا و صادرات محور در تولید محصول و خدمات، فعالیت‌هایی با تجارت بین‌المللی،  که از تکنولوژی، مدیریت و تجربه‌های مبتکرانه بهره می‌برند.

2. مشتریان فرعی: که در داخل منطقه AFEZ مستقر شده، اما واجد شرایط مشوق‌ها نیستند

ارائه‌دهندگان خدمات که بر بازار محلی تمرکز دارند و خدمات تجاری، خرده فروشی و مسکونی را به مشتریان اصلی AFEZ  ارائه می‌دهند. این مشتریان در فضاهای تعریف شده مشخصی در محدوده AFEZ مستقر می‌شوند.

3. مشتریان پشتیبان: که در خارج از منطقه AFEZ مستقر بوده و واجد شرایط مشوق‌ها نیستند

کسب و کارهایی که در بازارهای داخلی متمرکز هستند و خدمات و محصولات فرعی را به مشتریان اصلی AFEZ عرضه می‌کنند. این مشتریان در یک منطقه از پیش تعیین شده در مجاورت AFEZ مستقر خواهند شد.

هر چند بیش‌ترین حجم سرمایه‌گذاری، صادرات و اشتغال توسط مشتریان اصلی ایجاد می‌گردد، اما موفقیت AFEZ در نتیجه ادغام سرمایه‌گذاران خارجی، داخلی و محلی خواهد بود که یک منطقه مناسب سرمایه‌گذاران (Investor Friendly)، برای ایجاد ارزش افزوده را امکان‌پذیر می‌کند.

مزیت سرمایه‌گذاران

با توجه به موقعیت جغرافیایی AFEZ، این منطقه یک محیط مناسب برای سرمایه‌گذاری همراه با دسترسی مناسب به بازارهای بین‌المللی است. همچنین منطقه AFEZ یک بسته مشوق مالی و غیرمالی را به مشتریان اصلی به شرح زیر ارائه می‌دهد:

 1. معافیت مالیاتی

اولین مزیت، معافیت مالیاتی در AFEZ برای کسب و کارها است. یک کسب و کار واجد شرایط در منطقه (مخصوصا مشتریان اصلی) معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، و هر نوع مالیات بر شرکت هستند. هم‌چنین طبق قوانین منطقه AFEZ پرسنل (نیروهای) خارجی متخصص و ماهر از پرداخت مالیات بر درآمد، پرداخت‌های تأمین اجتماعی و مالیات‌ها و پرداخت‌های نظیر آن معاف هستند. این معافیت مالیتی به منظور کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذار بوده و مشوقی برای نیروهای خارجی ماهر و متخصص است. هم‌چنین واردات هر نوع کالا و خدمات از خارج به منطقه به منطقه و صادرات هر نوع کالا و خدمات از AFEZ به خارج از کشور توسط مشتریان اصلی معاف از مالیات، پرداخت‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده است.

2. عدم محدودیت تملک خارجی

برای مشتریان اصلی محدودیت تملک در منطقه AFEZ وجود ندارد. یک شرکت خارجی مادر می‌تواند مالک 100 درصد سهام شرکت در منطقه AFEZ باشد و می‌تواند کسب و کار خود را بدون نیاز به شریک محلی انجام دهد.

3. سایر مزایا
  • نظام گمرکی مبتنی بر تسهیل تجاری
  • در امان بودن اموال سرمایه‌گذاری از ملی شدن و سایر محدودیت‌ها
  • عدم اعمال محدودیتی بر روی ارز خارجی و بازگرداندن سود به کشور خارجی
  • امکان شرکت داوطلبانه در تامین اجتماعی دولت برای شاغلان خارجی
  • امکان ویزای آسان برای ملیت‌های بیگانه
  • مرکز آموزش صنعتی
  • مرجع نظارتی مستقل
  • استاندارد بین‌المللی حل اختلاف مستقل
  • وجود قواعد نظارتی مطابق استاندارد بین‌المللی سلامت، امنیت نیروی کار و محیط زیست
  • حمایت و پشتیبانی کامل از سرمایه‌گذار
  • پشتیبانی کامل از حقوق مالکیت معنوی 
 4. دسترسی به نیروی کار ماهر

با توجه به وجود صنایع سنگین و انرژی در آذربایجان و به طور کلی محیط کسب و کار آن  باعث دستیابی به سطح مهارت لازم برای شرایط کار شده است. نیروی کاری که نیازهای سرمایه‌گذاران را برآورده کند جزیی از مشوق‌های این منطقه محسوب می‌شود.

مزیت جمهوری آذربایجان

منتفع اصلی منطقه آزاد اقتصادی AFEZ جمهوری آذربایجان و ملت آن است. دو مزیت عمده به شرح زیر است:
  • این منطقه آزاد اقتصادی با هدف ایجاد اشتغال برای هزاران شهروند آذربایجانی تأسیس شده و انتظار می‌رود تعداد مشاغل ایجاد شده به صورت سالانه افزایش یابد. مشاغلی که باعث بهبود محیط کسب و کار و نوآوری می‌شوند.
  • همچنین  با استفاده از امکانات آموزشی صنعتی در AFEZ به پرسنل محلی مهارت‌های مورد نیاز منطقه آموزش داده شده و نیروی کار ماهر و متخصص مورد نیاز سرمایه‌گذاران AFEZ فراهم می‌شود.
با چنین رویکردی شهروندان آذربایجانی که در AFEZ فعال هستند اطمینان می‌یابند که آموزش و تجربه لازم برای موفقیت در کسب و کارهای و رقابت‌پذیری بین‌المللی را به دست خواهند آورد.  

جمع‌بندی

به طور کلی می‌توان گفت منطقه آزاد اقتصادی الات (AFEZ) دو هدف اصلی را دنبال می‌کند.

اولاً، ایجاد یک محیط مطلوب برای سرمایه‌گذاران به طوری که پاسخگوی نیازهای سرمایه‌گذاران برای کسب و کار در منطقه باشد. ثانیاً، گذار به یک اقتصاد رقابتی و دانش‌محور که زمینه ساز ایجاد فرهنگ کسب و کار جدید و ورود فناوری‌های نوین به جمهوری آذربایجان شود.نهایتا، دستیابی به این دو هدف  ایجاد ارزش افزوده واقعی در اقتصاد جمهوری آذربایجان را به دنبال خواهد داشت.  


راه‌های ارتباطی و شماره تماس

 
Web: www.afez.az

Email: office@afez.az

Phone: 00 994 12 437 93 13  & 00 994 12 505 93 13

Office: 152 Haydar Aliyev Avenue CHINAR PLAZA,14th Floor AZ1029 Azerbaijan, Baku