تاریخ : پنجشنبه 24 مهر 1399
کد 1742

مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و موضوع رفع تعهد ارزی بررسی شد

مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و موضوع رفع تعهد ارزی در کارگروه شورای گفتگوی استان با حضور مسئولان دولتی و کارشناسان بخش خصوصی آذربایجان شرقی بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه کارگروهی در خصوص موضوع بررسی مشکلات بخش صادرات کشاورزی و رفع تعهدات ارزی باحضور نمایندگانی از دستگاه های دولتی وکارشناسان بخش خصوصی توسط دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزارشد.

در این جلسه، موضوع دریافت تسهیلات برای صادرات محصولات کشاورزی از منبع صندوق توسعه ملی مطرح شد که به گفته بخش خصوصی، تا پیش از این، دریافت تسهیلات به آسانی صورت می گرفت. اما حالا با مطرح شدن سامانه سپیدار و لزوم اقدام از طریق این سامانه، مشکلاتی در این روند ایجاد شده و حتی متقاضیانی که پیش از این ثبت نام کرده بودند، نمی توانند تسهیلات یاد شده را از بانک ها دریافت کنند. 

موضوع رفع تعهدات ارزی نیز دومین مورد مطرح شده در جلسه بود که امر صادرات را با دغدغه های بسیاری مواجه کرده است. اعضای جلسه از پاسخگو نبودن بانک مرکزی در خصوص این مشکل، گله مند بودند. نماینده سازمان صمت در این جلسه، عدم اطلاع رسانی درست از سوی بانک مرکزی در زمینه رفع تعهدات ارزی را یکی از دلایل مشکل ساز دانست.

موضوع دیگر مطرح شده نیز مربوط به بی توجهی به ارتقای کیفیت استاندارد محصولات کشاورزی بود به گونه ای که فعالان این حوزه معتقد بودند که استانداردهای محصولات کشاورزی در سطح بالایی قرار نداردو این موضوع سبب می شود تابرخی از محصولات صادراتی به کشور بازگردانده شود یااشتیاق کمی از سوی کشورهای همسایه برای خرید محصولات ایرانی وجود داشته باشد. 

پس از بررسی موضوعات مطرح شده و اعلام نظر اعضای جلسه، مقرر شد هر سه موضوع برای بررسی و تصمیم گیری در صحن اصلی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی مطرح شود.