تاریخ : پنجشنبه 7 دي 1396
کد 174

بررسی زمینه های همکاری مشترک اقتصادی ایالت نوردراین وستفالن آلمان و آذربایجان شرقی

به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری استان آذربایجان شرقی با ایالت نوردراین وستفالن آلمان دو نفر از فعالان اقتصادی ایرانی مقیم این ایالت به نمایندگی از اتاق بازرگانی کلن در اتاق تبریز حضور یافته و با رئیس، نایب رئیس دیدار و در خصوص گسترش روابط فی مابین دو کشور ایران و آلمان گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که استان آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی ایران است که با صنعت و تکنولوژی آلمانی ارتباط تاریخی و مستمری دارد خاطر نشان کرد : بالای 80 درصد صنایع این استان از تکنولوژی آلمانی بهره مند هستند و صنعتگران این منطقه از کشور علاقه خاصی به استفاده از تکنولوژی کشور آلمان دارند. وی با یاد آوری این نکته که واحد های تولیدی استان نیاز به نوسازی تکنولوژی های واحدهای صنعتی خود دارند تاکید کرد: درصدد هستم که با بهره مندی از تکنولوژی آلمانی و سایر کشورهای صنعتی، تکنولوژی مورد استفاده در صنایع استان و کشور را به روز کنیم که در این خصوص مذاکراتی با صاحبان صنایع آلمان صورت گرفته است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که مسئولان استانی و فعالان اقتصادی برنامه ای تدوین نموده اند تا با استفاده از تجربه و دانش کارشناسان آلمانی موسسات آموزشی و فنی جهت آموزش نیروی متخصص واحدهای صنعتی و تولیدی استان را در بالاترین سطح با بهره مندی از آخرین متد آموزشی کشور آلمان تربیت نمایند. وی از نمایندگان ایالت نوردراین وستفالن آلمان خواست تا به منظور گسترش روابط اقتصادی استان و ایالت در خصوص انتقال دانش و تجربه صنعتی نشست های مشترکی در برنامه کاری خود قرار دهند. ایشان یاد آور شد صاحبان صنایع استان بیش از انکه نیاز مند سرمایه گذاری مادی آلمانی ها باشند علاقمند بهره مندی از تکنولوژی و تجربه صنعتی این کشور است.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز با توجه به مزیت ها و ظرفیت های بی نظیر استان در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی، و... یاد آورشد به پیشنهاد وزیر صنعت و معدن و تجارت، مقرر شده قطب سوم صنعت خودور سازی در کشور توسط بخش خصوصی ایجاد شود و با توجه به توانمندی استان در خصوص قطعه سازی و مجموعه سازی می توانیم با برندهای مطرح آلمانی در این خصوص همکاری نمایم. وی با اشاره به علاقمندی بخش خصوصی استان برای همکاری با صاحبان صنایع و صنعتگران آلمانی گفت: علاقمندی و ظرفیت متقابل دو کشور می تواند بستر مناسبی برای تولید مشترک و صادرات به کشورهای ثالث باشد.
رضا کامی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به بخشنامه های جدید دولت در خصوص شرکت های خارجی که می خواهند وارد بازار ایران شوند گفت: بر اساس این بخشنامه شرکتهایی می توانند محصولات خود را در بازار ایران عرضه نمایند که حدود 20 درصد از محصولات خود را در ایران تولید کرده باشند که بدین منظور می بایست با یک شرکت ایرانی همکاری مشترک و یا به تنهایی با توجه به مشوق ها و معافیت های مالیایی که دولت در نظر گرفته اقدام به ایجاد واحد تولیدی در داخل ایران نمایند.
در این جلسه مقرر شد نمایندگان ایالت نوردراین وستفالن آلمان و مسئولان حوزه بین الملل اتاق تبریز با شناسایی نکات مشترک برای همکاری های دوجانبه امکان نشست مشترک در آینده نزدیک با حضور مسئولان اتاق بازرگانی کلن آلمان  و تبریز  در قالب یک همایش به منظور گسترش همکاری فی مابین صنعتی و تجاری را مهیا نمایند.