تاریخ : سه شنبه 5 دي 1396
کد 169

تحلیل مصوبات: احتمال بازگشت قیر رایگان به بودجه سال 1397

دولت دوازدهم در حالی لایحه بودجه سال 1397 را 19 آذرماه امسال به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که به نظر می‌رسد یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار بودجه که به اختصاص قیر رایگان مربوط بود از آن حذف شده است.
طبق برآوردهایی که در لایحه بودجه سال 1396 صورت گرفته بود وزارت نفت باید معادل ریالی دو میلیون تن قیر تا سقف 1500 میلیارد تومان را به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌کرد.
بخشی از این مبلغ به عملیات مالچ پاشی در وزارت کشاورزی و بخش عمده‌ای از آن به وزارت راه و شهرسازی برای روکش آسفالت و آسفالت راه‌های روستایی اختصاص پیدا می‌کرد.
با وجود آنکه در طول ماه‌های گذشته خبرهایی از عدم اختصاص بخشی از این منابع قیر به وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌شد، اما به شهادت آمارهای معاونت راه‌هایی روستایی این وزارتخانه بخش قابل توجهی از پروژه‌های این بخش با استفاده از این سهمیه قیر اجرایی شده‌اند.
با توجه به این موضوع در نظر نگرفتن سهمیه قیر در لایحه سال 1397 انتقادات رییس کمیسیون عمران را برانگیخته و از این‌رو احتمال دارد که این سهمیه بار دیگر به لایحه بودجه بازگردد.
هرچند هنوز وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت نقشه راه خود را در این زمینه مشخص نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد پیگیری مجلس شورای اسلامی این بخش مهم را به لایحه سال آینده اضافه خواهد کرد.
خبرگزاری ایسنا