تاریخ : دوشنبه 4 دي 1396
کد 166

اتاق تبریز میزبان صنعتگران نساجی و پوشاک ترکیه

هیئتی اقتصادی و تجاری در حوزه نساجی و تولید پوشاک از استانهای استانبول، وان، بیتلیس، موش و.. ترکیه در محل اتاق تبریز حضور یافته و با رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز و مدیران ارشد استانی در زمینه اقتصادی، صنعتی و تجاری دیدار و در خصوص گسترش روابط گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با قدردانی از سرکنسول ترکیه در تبریز و رایزن بازرگانی کنسولگری به خاطر مساعدت هایشان در خصوص گسترش روابط دوجانبه، خاطر نشان کرد: نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی دو استان وان و آذربایجان شرقی فرصتی برای گسترش همکاری های دوجانبه است که فعالان اقتصادی و صنعتی دو کشور می بایستی با توجه به مزیت های موجود دو کشور همکاری های خود را بیش از پیش توسعه داده و  شکوفایی اقتصادی دو کشور را تسریع نمایند.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که اتاق تبریز از قدیمی ترین اتاق های ایران است که بیش از صد سال قدمت دارد و اعضای و هیئت نمایندگان اتاق تبریز از افراد سر آمد اقتصادی و تجاری کشور محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی مزیت هایی همچون؛ ذخایر معدنی و صنایعی همچون؛ صنایع غذایی، نساجی، پلاستیک، پتروشیمی، داروسازی و...  دارا است که می تواند با مناطق و استانهای مختلف ترکیه همکاری نموده و در ارتقاء وضعیت اقتصادی دو کشور موثر واقع شوند. وی با اشاره به مشوق ها و معافیت های در نظر گرفته شده برای سرمایه گذران خارجی از یک طرف و وجود منطقه آزاد ارس و منطقه ویژه اقتصادی سهلان از اعضای هیئت اقتصادی در خصوص سرمایه گذاری مشترک به منظور صادرات به کشور های ثالث دعوت به عمل آورد.
حسن زاده با اشاره به کارخانه های نساجی موجود در استان خاطر نشان کرد: کارخانه های موجود در سالهای تحریم با مشکلاتی مواجه شده اند که همکاری های مشترک دو جانبه می تواند فرصت مناسبی برای استفاده از مزیت های این واحد های تولیدی و با استفاده از برندهای و کارشناسان ترک به منظور صادرات محصولات تولیدی به کشور های ثالث را فراهم آورد .
رضا حسینی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی و دبیر ستاد جذب سرمایه گذاری استان با اشاره به این نکته که استان و شهر تبریز به عنوان کانون صنعت و تجارت شمال غرب کشور محسوب می شود. در خصوص ظرفیت های تبریز در زمینه پوشاک و البسه خاطر نشان کرد: این شهر در زمینه تولیدکفش ، چرم و صنعت نساجی از مزیت های رقابتی منحصر به فردی دارا است و مشارکت با طرف ترک می تواند برای اقتصاد دو کشور ایران و ترکیه  مفید باشد. وی با اشاره به ایجاد اولین شهرک خارجی و اولین مرکز خدمات سرمایه گذاری کشور در استان در خصوص معافیت های مالیاتی سرمایه گذران خارجی گفت: برای جذب سرمایه گذاران خارجی در کشور، معافیت های 25 ساله، 13 ساله و 7 ساله که در برخی از مناطق این معافیت ها تا صد درصد هم امکان دارد. وی با اشاره با این نکته که مشارکت با طرف ایران در تولید به منظور صادرات به سایر کشور ها می تواند 50  درصد بر میزان معافیت ها بیفزاید از فعالان اقتصادی و تجاری کشور همسایه خواست تا در خصوص همکاری مشترک با توجه به مزیت های دو جانبه اقدام نمایند.
اغوز تونجای گوءرور از آژانس توسعه آناتولی شرقی با قدردانی از میزبانی اتاق تبریز از هیات اقتصادی و تجاری از استانهای استانبول، وان، بیتلیس، موش و.. ترکیه در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور خاطر نشان کرد : در ماه گذشته هیات اقتصادی و تجاری از تبریز و ارومیه در استان وان ترکیه حضور یافته بودند و در همین راستا مقرر شده بود که هیئتی اقتصادی از آن استان به منظور گسترش روابط اقتصادی حضور یابند.وی بااشاره به این نکته که پنج سال قبل در استان وان صنعت نساجی وجود خارجی نداشت خاطر نشان کرد: در استان در عرض پنج سال در این صنعت به جایگاه خوبی رسیده و به کشورهای اروپایی صادرات دارند.
رئیس هیات اقتصادی با اشاره به این نکته که به منظور همکاری و مشارکت در سرمایه گذاری می بایست شناخت بیشتری از بازارهای دو کشور داشته باشیم، در این خصوص یا آور شد: که آژانس توسعه آناتولی شرقی به منظور توسعه همکاری های دو جانبه ، و سرمایه گذاریهای مشترک حضور این هیات اقتصادی در استانهای آذربایجان شرقی و غرب ایران را مهیا نموده است. وی با تاکید بر این نکته که جمعیت دو کشور ایران و ترکیه یک پنجم جمعیت اتحادیه اروپا و وسعت سرزمینی این دو کشور بیش از نصف اتحادیه اروپا است اظهار امیدواری کرد دیدار های منظم و مستمر فعالان اقتصادی دو کشور  امکان توسعه روابط اقتصادی دو کشور به سطح در نظر گرفته شده (سی میلیارد دلار در سال) توسط روسای جمهوری دو کشور محقق شود. وی از فعالان و مسئولان بلند پایه حاضر در جلسه خواست تا به منظور عملیاتی نمودن تصمیم های اتخاذ شده؛ دفاتر و کار گروه های مشترک برای پیگیری طرح های مطرح شده ایجاد گردد.
رضا کامی عضو هیات نمایندگان  و رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به چشم انداز اقتصاد جهانی و منطقه ای خاطر نشان کرد: چشم انداز اقتصاد جهانی و منطقه ای شرایط همکاری های مشترک فعالان اقتصادی دو کشور را پیش از بیش ضروری می سازد و فعالان اقتصادی می توانند بر اساس هدف گذاری مشترک برای حضور در بازارهای ثالث به گسترش همکاری خود اقدام نمایند.
علی عابدینی رئیس اتحادیه پوشاک استان با اشاره به بخشنامه جدید دولت در خصوص حضور شرکت های خارجی در بازار پوشاک کشور خاطر نشان کرد : در بخشنامه جدید دولت فقط شرکت های خارجی که در ایران به تنهای یا با یک شریک ایرانی اقدام به ایجاد واحد تولیدی نموده و 20 درصد از تولید شرکت را صادر می کنند می توانند در داخل کشور به ایجاد فروشگاههای لباس اقدام نمایند.وی یاد آور شد تولید صادرات محور تنها راهکار حضور سرمایه گذران خارجی در بازارهای ایران است که این بخشنامه می تواند در توسعه اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه مفید باشد.
روحی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اعلام این خبر که وزرای کشور ایران و ترکیه در آینده نزدیک در شهر تبریز دیدار خواهند داشت از فعالان اقتصادی دو کشور خواست تا مسائل و مشکلاتی که امکان گسترش همکاری های اقتصادی دو جانبه را محدود می نماید را مطرح نمایند تا در این دیدار ارائه و پیشنهادات اصلاحی در خصوص مشکلات از طرف مقامات ارشد و کارشناسان به منظور مرتفع نمودن مسائل و مشکلات ارائه گردد.
در ادامه جلسه فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه مسائل و مشکلات موجود در راستای گسترش همکاری های دوجانبه را مطرح نمودند.
 گفتنی است هیات 21 نفری فعالان اقتصادی ترکیه در سفر به استان آذربایجان شرقی از چندین واحد صنعتی تولید پوشاک دیدار کردند .