تاریخ : چهارشنبه 29 آذر 1396
کد 164

هم اندیشی مسئولان اقتصادی با فعالان اقتصادی استان در خصوص سامانه دادور

معاون وزیر اقتصاد و دارایی به منظور هم اندیشی با اعضاء و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، در راستای شروع به کار سامانه (دادور) ، سامانه ای برای دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار در اتاق تبریز حضور یافت و ضمن معرفی این سامانه نظرات فعالان اقتصادی در این خصوص را شنید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با قدردانی از مسئولان استانی و کشوری که در خصوص راه اندازی این سامانه تلاش نموده اند، خاطر نشان کرد: راه اندازی سامانه های چون سامانه دادور یکی از نیازهای اساسی کشور در راستای توسعه اقتصادی است تا با نظمی که با شروع به کار این سامانه ایجاد خواهد شد، جامعه سیر تکامل اقتصادی و صنعتی خود را سریع تر طی نموده و به توسعه مد نظر مردم و مسئولان در کوتاه ترین زمان ممکن نایل آید.
وی با قدردانی از زحمت آقای دکتر کرباسیان که در زمان تصدی گری در گمرک کشورمان با ایجاد و راه اندازی سیستم سراسری گمرک، بسیاری از مشکلات اداری موجود در زمینه گمرک را مرتفع نمود. اظهار امیدواری کرد: با ایجاد و راه اندازی سامانه های مورد نیز در بهبود وضعیت ادارای و خدمت رسانی زیر ساخت های جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور مهیا گردد.
رئیس اتاق تبریز با قدردانی از تلاش های مسئولان اقتصادی استان به خصوص، رضا حسینی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان که با تلاش های شبانه روزی خود و همکارانش در چند سال گذشته موفق به ایجاد سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری در استان شده است خاطر نشان کرد: ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری بستری های لازم برای راه اندازی سامانه داور را مهیا خواهد نمود که امیدواریم همه این زیر ساخت ها نهایتا منجر به توسعه اقتصادی کشور شود.
حسن زاده با ابراز تاسف از ناکارآمدی های فعلی سیستم خدمت رسانی کشور و بورکراسی های زایدی که عملا باعث دلسردی سرمایه گذاران خارجی و داخلی را فراهم نموده است، یاد آور شد: همین عوامل سبب شده که در سال های گذشته نرخ تولید، صادرات و... کشور در مقایسه با کشور های هم تراز در حداقل قرار گیرد. ایشان ابراز امیدواری کردند که مسئولان خدمت رسانی به وظایف خود در قبال فعالان اقتصادی بخش خصوصی عمل نموده و بستر های لازم برای شکوفایی اقتصادی کشور را ایجاد نمایند.
وی با اشاره به نمونه ای از یک بورکراسی اداری که یکی از فعالان اقتصادی در بخش معدنی برای اخذ مجوز های لازم برای شروع به کار در معدن سپری کرده بود یاد آور شد: این فعال اقتصادی برای اینکه بتواند کار خود را شروع نماید باید از 36 مرجع صلاحید دار مجوز اخذ نماید که مطمئنا اخذ این مقدر مجوز می توان بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و داخلی را از فعالیت باز داشته و تولید کنندگان را از رقابت با رقبای خارجی از صحنه رقابت حذف نماید.
 ایشان ابراز امیدواری نمودند که راه اندازی سامانه دادور سبب شود مسئولان کشوری و استان بیش از پیش زمینه های فعالیت اقتصادی بخش خصوصی را فراهم نموده و در شرایط سخت اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به هم افزایی و همکاری به منظوز توسعه همه جانبه کشور اقدام نمایند.
رضا حسینی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به دستور اکید استاندار محترم استان مبنی بر ارائه خدمات به فعالان اقتصادی از طریق سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری و خدمت رسانی، یاد آور شد: در این سامانه امکان پیگیری و نظارت بر تمام مراحل خدمت رسانی موجود است. و سامانه داور به منظور پیگیری شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار در راستای بهبود وضعیت کسب و کار ایجاد شده است.  وی اراده مسئولان و مطالبه گر بودن بخش خصوصی برای عملیاتی نمودن سیستم های ایجاد شده را ضروی خواند و افزود: دستگاههای که در ارائه خدمات کوتاهی می نمایند از باب مسئولیت مدنی مقصر به حساب می آیند و باید در جبران زیان های وارده به فعالان اقتصادی از بابت واردات، صادرات و انبارداری و... قبول مسئولیت نمایند.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به این نکته که در دنیا زمان مورد نیاز برای ارائه خدمات به مردم را به ثانیه ها تقلیل داده اند یاد اور شد: متاسفانه در این خصوص ما فاصله زیادی با سایر کشور های توسعه یافته داریم و همچنان برای ارائه خدمات ماها وقت فعالان اقتصادی و مردم را تلف می کنیم که در نهایت این نوع کارها باعث عدم توسعه نیافتگی کشور شد است. وی راه اندازی سامانه دادور را فرصت برای بهبود وضعیت خدمت رسانی به مردم و بخصوص فعالان اقتصادی خواند و مطالبه گر بودن بخش خصوصی را ضامن پویایی این سامانه خواند.
علی نواداد معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار با اشاره به مصم بودن استان در عملیاتی نمودن سامانه های ایجاد شده توسط دولت به منظور بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و استان خاطر نشان کرد: متاسفانه رتبه کشورمان در مقایسه با سایر کشور های هم تراز در زمینه محیط کسب و کار در شان کشور عزیزمان نیست و در کشورهای توسعه یافته ای چون سوئیس زمان خدمت رسانی از 90 ثانیه به صفر رسانده اند، یعنی هم زمان با در خواست خدمت هم لحظه ارائه خدمت صورت می گیرد و هیچ زمان تلف شده در این خصوص ندارند و در کشور همچون گرجستان این رقم حدود 20 دقیقه است که سبب می شود که فضای کسب و کار در آن کشور ها متفاوت از کشور ما باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار با اشاره به این نکته که برای جذب سرمایه گذار حتما باید فضای کسب و کار در کشور بهبود یابد ، یاد آور شد: راه اندازی سیستم های خدمت رسانی چون پنجره واحد و سامانه دادور از جمله اقدامات ریر ساختی برای بهبود فضای کسب و کار در کشور است. وی در خصوص نظر استاندار در این خصوص خاطر نشان کرد:آقای دکتر خدابش استاندار آذربایجان شرقی همکاری همه سازمانها و نهادها برای ارائه خدمت از طریق این سامانه ها را خواستار شده است.
دکتر حسین میرشجاعیان حسینی با اشاره به اقتدار دولت مرکزی در ایران در طول تاریخ و ناتوانی بخش خصوصی از عدم مجاب دولت برای ارائه خدمات مناسب در راستای بهبود فضای کسب و کار خاطر نشان کرد: تا رسیدن به نکته مطلوب فاصله داریم ولی تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا با ایجاد سامانه های همچون دادور پاسخگوی مطالبات بخش خصوصی بوده و آسیب های موجود در فرایند صدور مجوز از طریق این سامانه شناسایی و بمرتفع گردد.
وی با اشاره به راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری در استان و وفاق موجود بین مسئولان و بخش خصوصی در استان،  همکاری بخش خصوصی پویا با دولتی خدمتگزار را عامل اساسی توسعه کشور خواند و خاطر نشان کرد: مطالبه گر بودن و استمرار آن توسط بخش خصوصی می تواند رفتار مدیران ارشد برای ارائه خدمت را تغییر دهد .
معاون وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهبود محیط کسب و کار در کشور، با طرح این سوال که چرا بهبود محیط کسب و کار در جامعه احساس نمی شود خاطر نشان کرد: از آنجایی که عوامل محیطی اثر گذار بر بهبود محیط کسب و کار و فرآینده های آن قابل نظارت و پایش نیست اقدامات صورت گرفته در این زمینه کمتر به چشم می آید که با راه اندازی سامانه دادور امیدواریم در کوتاه مدت اقدامات صورت گرفته در بهبود فضای کسب و کار موثر و چشم گیر باشد.
در ادامه جلسه فیروزی دبیر مرکز ملی پایش محیط کسب و کار، گزارشی از نحوه خدمت توسط سامانه دادور ارائه نمود و به سوالات فعالان اقتصادی پاسخ دادند.