تاریخ : چهارشنبه 5 شهريور 1399
کد 1606

نخستین نشست کمیته کارآفرینی كميسيون كارآفرينى ، اقتصاد دانش بنيان و گردشگرى اتاق برگزار شد.

نخستين نشست " كميته كارآفرينى " كميسيون كارآفرينى ، اقتصاد دانش بنيان و گردشگرى اتاق بازرگانى تبريز، در محل این اتاق با دستور جلسه : 1- تبيين و تشريح مأموريت كميته كارآفرينى، ٢– تعيين اهداف و برنامه هاى كميته براى سالجارى،٣- تعيين اولويت و متدهاى عملياتى اهداف در بازه هاى زمانى مشخص 4- تعيين و تدوين تقويم جلسات كميته كارآفرينى 5- تبيين و تدوين فراگرد طرحهاى پيشنهادى كميته كارآفرينى براى ارائه در هيئت نمايندگان اتاق بازرگانى تبريز و شوراى گفتگوى دولت و بخش خصوصی استان، برگزار شد.
وحید مهین ، رئیس کمیته كارآفرينى کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنيان و گردشگرى اتاق بازرگانى تبريز در اولین جلسه کمیته با تاکید بر این نکته که ماموریت و نقش کمیسیون ها و  کمیته های تخصصی اتاق ها، رفع موانع ثروت آفرینی در جامعه از طریق توسعه کسب و کار ها است. تبین اهداف کلان و اهداف جزئی را عمده هدف این نشست در کمیته خواند.
وی با یادآوری این موضوع که اعضای اتاق های بازرگانی به طور اخص  و فعالان اقتصادی به طور اعم انتظار پیشنهادات عملیاتی در راستای توسعه همه جانبه کشور را دارند از اعضای متخصص این کمیته خواست تا با ارائه راهکارهای عملیاتی در حوزه تخصصی خود امکان توسعه کسب و کارهای دانش بنیان در استان را فراهم آورند.
محمد فرزاد مدیر کل ارتباطات و فن آوری اطلاعات استان آذربایجان شرقی و عضو کمیته کار آفرینی کمیسیون با تاکید بر این نکته که بحث اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی را می بایست از منظر سازمان های ذی نفع مورد بررسی قرار دهیم، یادآور شد: ماموریت این کمیته می بایست از منظر اتاق تبریز تبین گردد.
عضو کمیته کارآفرینی کمیسیون کارآفرینی چالش هایی همچون ریسک پذیری وموانع اداری را از جمله چالش های این حوزه خواند و یادآور شد: اتاق های بازرگانی می توانند  در مدیریت این چالش ها نقش موثری ایفاء نمایند.
 مدیر کل ارتباطات و فن آوری اطلاعات استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت مهارت در اقتصادهای دانش بنیان و کارآفرین ، اظهار امیدواری نمود: با حمایت اتاق بازرگانی تبریز و سایر نهادها و سازمان های  ذی ربط امکان عملیاتی نمودن پروژه های پیشران در استان با هدف تقویت این حوزه از اقتصاد دراستان فراهم گردد.
جواد آلپار نایب رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنيان و گردشگرى اتاق بازرگانى تبريز
ارتباط مستمر و موثر اعضاء کمیته با هدف بهبود فرآینده های اقتصاد های دانش بنیان  و  تشکیل تیم های کاری با هدف تقویت این حوزه از اقتصاد در راستای توسعه همه جانبه استان را مهم ارزیابی کرد و اظهار امدواری نمود: با بهره مندی از ظرفیت اتاق تبریز امکان توسعه کسب و کارهای دانش بنیان بیش از بیش در استان فراهم گردد.
جمشید ارتقایی عضو کمیته کارآفرینی کمیسیون که در حوزه تامین مالی پروژه های استارتاپی فعالیت می نماید ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت استارتآپ های استان را مهمترین اقدام کمیته برای توسعه اقتصادهای دانش بنیان در استان خواند و با اشاره به برخی پروژه های موفق در این حوزه اظهار امیدواری نمود: با هم کاری و هم افزایی فعالان این حوزه در استان امکان عملیاتی نمودن پروژه های مهم در استان فراهم گردد.
علی ولی زاده مسئول کمیسیون های تخصصی اتاق تبریز با اشاره به تدوین سندآمایش سرزمینی استانها  در افق1420ایران؛ از اعضای کمیته خواست تا نکته نظرات پیشنهادی خود در خصوص این سند را ارائه نمایند. وی با تاکید بر این نکته که این سند به عنوان یک سند بالادستی در توسعه استان ها موثر خواهد بود، اظهار امیدواری نمود: با ارائه پیشنهادات فعالان اقتصادی و متخصصان امر امکان تصویب این سند با مطلوبیت مورد نظر بخش خصوصی فراهم  گردد.
امیر محمدی اصل دبیر كميسيون كارآفرينى ، اقتصاد دانش بنيان و گردشگرى اتاق تبریزبا اشاره به نظریه ژوزف شومپیتر اقتصاد دان اتریشی آمریکایی که به عنوان پدر کارآفرینی مطرح است یادآورشد: برای درک بهتر واژه کار آفرینی می بایست واژه نو آوری را با این واژه پیوند دهیم. وی در همین راستا افزود: به عبارت دیگر ویژگی تعیین کننده در عبارت کار آفرینی انجام کارهای جدید یا ابداع روش های نوین در امور جاری می باشد.
وی با تاکید بر این نکته که به منظور حمایت از کارآفرینان و اقتصادهای دانش بنیان می بایست برنامه مدونی برای ماه ها و سالهای آتی داشته باشیم، اظهار امیدواری نمود: با تدوین برنامه  عملیاتی امکان حمایت از فعالان این حوزه با توجه به ظرفیت های موجود در اتاق تبریز و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی فراهم گردد.
 پیمان کیهانور عضو کمیته کارآفرینی کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنيان و گردشگرى اتاق بازرگانى تبريز با اشاره به این نکته که در پرژوه های کارآفرینی با مولفه هایی همچون؛ کالاهای جدید، فرآیند یا روش جدید، ایجاد بازارجدید، منابع جدید، ایجاد تشکیلات جدید و... می توان یک فرد یا سازمان را به سازمان کارآفرین تبدیل نمود؛ خاطر نشان کرد: این مولفه ها با آن چیزی که در جامعه از کار آفرینی نام برده می شود متفاوت است که کمیته تخصصی کار آفرینی می بایست در زدودن ابهام های موجود تلاش نماید.
وی با اشاره  به نظریه تخریب سازنده در این حوزه از اقتصاد یادآور شد: با ظهور نوآوری های صنعتی در اقتصاد دانش بنیان و استارتاپی امکان ایجاد صنایع مدرن و از بین رفتن صنایع قدیمی در جامعه فراهم خواهد شد که می بایست از نظر فرهنگی و اجتماعی افراد و سازمان های اجتماعی آمادگی آن را داشته باشند.
شکوهی تبریزی عضو کمیته کارآفرینی کمیسیون با یادآوری این نکته که فعالان این بخش از اقتصاد، انتظار حمایت مسئولان امر در راستای توسعه حوزه فعالیت  خود هستند، اظهار امیدواری نمود: کمیته مربوطه همکاری و هم افزایی شرکت های دانش بنیان در راستای توسعه همه جانبه اقتصاد استان و کشور را فراهم آورد.
ارتباط مستمر و موثر اعضابا هدف بهبود فرآیند در حوزه اقتصادهای دانش بنیان، حمایت و پشتیبانی از آستارتاپ ها در تامین منابع مالی مورد نیاز، ایجاد بستر های لازم برای آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با اقتصاد دانش بنیان، حمایت از نوآوری های سازمان موجود در استان، ایجاد پنچره واحد برای احصاء و مدیریت چالش ها، تقویت فرهنگ حمایت از فعالان استار تاپی در استان به عنوان یکی از استان های پیشران در ایجاد تشکلهای مردم نهاد، ایجاد  و حمایت از رسانه های استارتاپی با هدف تقویت فعالان این حوزه از اقتصاد در استان، اهمیت آینده پژوهی در توسعه اقتصاد استان به خصوص در حوزه اقتصاد دانش بنیان، توجه ویژه به اقتصادهای دانش بنیان به عنوان اقتصاد نجات بخش در آینده جوامع، احصاءSWOT و تشکیل جلسات تخصصی به منظور رفع موانع و تقویت مزیت های رقابتی این حوزه در راستای توسعه اقتصادی استان، دعوت از متخصصان امر برای حضور موثر و مستمر در نشست های آتی کمیته، استفاده از ظرفیت های اتاق بازرگانی در توسعه اقتصادهای دانش بنیان استان از دیگر موراد طرح شده در این نشست بود.