تاریخ : شنبه 29 شهريور 1399
کد 1595

به ریاست استاندار آذربایجان شرقی؛

شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان برگزار شد

شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی با حضور دکتر پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی و رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و با حضور اعضای اصلی و با پیش از دستور برگزاری مراسم روز ملی صادرات در استان توسط اتاق بازرگانی تبریز و با دستور جلسه بررسی مشکلات تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی از بورس کالا، بررسی عدم اجرای دستورالعمل ثبت تبدیل شرکت های تجاری طبق، بررسی مراتب اعتراض فعالان بخش خصوصی به نحوه اخذ مالیات بر تراکنش های بانکی توسط اداره کل امور مالیاتی و معرفی آخرین نفر از مدیران عامل شرکت های برتر خصوصی و تعاونی ها یا رؤسای تشکل های تعاونی و خصوصی، مطابق "جزء (4) بند (د) ماده (1) دستورالعمل نحوه اداره جلسات شوراهای استانی" در بیست نهمین روز شهریور ماه سالجاری در محل اتاق بازرگانی برگزار شد.
محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی و رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در ابتدای شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی با یادآوری این نکته که در آستانه هفته دفاع مقدس قرار گرفته ایم، راه و یاد شهیدان دفاع مقدس را گرامی داشت.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به شیوع موجه سوم کرونا در کشور اظهار امیدواری نمود: با رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه بتوانیم این موج را با کمترین آسیب انسانی پشت سر بگذاریم. وی با اشاره به زیر ساخت های مناسب بهداشتی در استان خاطر نشان کرد: باید با همراهی مردم و مسئول بر این مسئله بهداشتی غلبه  نمایم.

ابوالفتح ابراهیمی جانشین دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به موضوع پیش از دستور شصت و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، برگزاری مراسم روز ملی صادرات در استان توسط اتاق بازرگانی تبریز را جزء ابلاغیه های دولت خواند در مورد نحوه انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی و استانی خاطر نشان کرد: طبق ابلاغیه دولت انتخاب صادرکنندگان  نمونه استانی به اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و انتخاب صادرکنندگان ملی به اتاق بازرگانی ایران محول شده است.
جانشین دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص نحوه انتخاب صادرکنندگان نمونه استانی توسط اتاق تبریز یادآور شد: به منظور انتخاب صادر کنندگان نمونه دبیر خانه ای  در این خصوص در اتاق تبریز راه اندازی و منتخبین از طریق سایت اتاق به اطلاع عمومی مردم و فعالان اقتصادی در استان خواهد رسید.
ابراهیمی با اشاره به اهمیت راه اندازی پنجره واحد در ثبت شرکت ها با مسئولیت محدود یادآورد شد: از هفته آتی امکان ثبت شرکت های سهامی خاص نیز از طریق پنجره واحد عملیاتی خواهد شد.

سید باقر شریف زاده رئیس انجمن مدیران صنایع استان در خصوص اولین دستور جلسه شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی در مورد بررسی مشکلات واحدهای صنعتی در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با اشاره به اهمیت بورس در ثبات، پایداری و ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور گفت: با توجه به این نکته که اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی در استان جزء واحد های کوچک و متوسط محسوب می شوند امکان ثبت سفارش 100 تن کالا (مواد اولیه) توسط این واحدهای تولیدی در بورس کالا مقدور نیست، وی پرداخت کل مبلغ کالای خریداری شده از بورس در زمان ثبت سفارش و تحویل آن کالا بعد از 3 ماه را از دیگر مشکلات واحدهای استانی خواند.
وی اخذ مالیات بر ارزش افزوده در زمان ثبت سفارش ( سه ماه قبل از تحویل کالا) را از دیگر مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه مورد نیاز خواند و به راهکارهای همچون: عرضه کالا در بورس به مقدار مورد نیاز واحدهای تولیدی، پیش پرداخت در زمان ثبت سفارش به صورت منطقی و تسویه حساب در زمان تحویل کالا را در راستای حمایت از فعالان صنعتی استان مهم ارزیابی کرد، و از مسئولان امر در استان خواست تا تدبیری اندیشه شود که نحوه اخذ مالیات برارزش افزوده کالاهای خریداری شده از بورس، در زمان صدور فاکتور نهایی کالا توسط واحد تولیدی پرداخت گردد.

سیدحسن پروینی اسکویی رئیس انجمن نساجی استان در خصوص تامین مواد  اولیه واحدهای نساجی از پتروشیمی ها کشور با اشاره به این نکته که حدود 500 واحد بزرگ، متوسط و کوچک در سطح استان در حوزه نساجی فعال هستند که مواد اولیه خود را از پتروشیمی ها تامین می کنند در خصوص میزان مصرف سالانه واحدهای نساجی استان گفت: مصرف سالانه این واحدها حدود یک میلیون تن است وی در خصوص رفع مشکل واحدهای تولیدی در حوزه نساجی استان یادآورشد: با توجه به این نکته که حدود 20 هزار نفر در این واحدها فعال هستند، ساماندهی سایت های که ثبت سفارش انجام می دهند، شفاف سازی در بورس پلیمر به منظور کاهش قیمت تمام شده در راستای حمایت از تولید کننده را از جمله اقدامات دولت در سطح ملی خواند و برای حمایت از فعالان استانی در زمینه صنعت نساجی پیشنهاد داد: سازمان صمت در استان مثل برخی استان های دیگر کشور و به منظور حمایت از واحدهای کوچک و متوسط استان مدیریت ثبت مواد پلیمری از بورس برای تامین نیاز واحدهای استان را بر عهده گرفته و از طریق «تعاونی تامین نیاز» مواد مورد نیاز واحد ها را با هدف کاهش بورکراسی های زاید اداری در اختیار واحد های نساجی قرار دهد.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص مباحث طرح شده از طرف انجمن مدیران صنایع استان در خصوص نحوه تامین مواد اولیه از بورس تقسم واحدهای صنعتی استان به واحد های صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ و تامین مواد هرگروه از صنایع را به عنوان یک راهکار عملیاتی مهم ارزیابی نمود و اظهار امیدواری نمود: با همکاری مسئولان مالیاتی استان مالیات بر ارزش افزوده مواد  خریداری شده در زمان تحویل مواد از صاحبان صنایع اخذ شود.
وی در خصوص پلیمر مورد نیاز واحدهای نساجی استان ثبت سفارش از طریق سازمان صمت استان و توزیع از طریق تعاونی های تامین نیاز را مناسبترین راهکار برای حل مشکلات این صنف خواند.

امین زاده رئیس سازمان صمت توزیع فولاد مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق    ال سی داخلی را ممکن خواند و خاطر نشان کرد: با عملیاتی نمود این راه، عمده مشکلات واحدهای تولیدی استان در تامین مواد  اولیه قابل رفع است.

عباس کمالی نایب رئیس اتاق تبریز در خصوص پایش کارت های بازرگانی و تعهدات ارزی صادرکنندگان به منظور حمایت از این فعالان اقتصادی یادآور شد: با توجه به این نکته که صادرکنندگان تا سی و یکم شهریور ماه فرصت ایفاء تعهدات ارزی خود را دارند که عملا سررسید این زمان بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی را با مشکل مواجه خواهند نمود؛ از رئیس شواری گفتگوی دولت و بخش خصوصی خواست تا درخواست فرصت سه ماهه از دولت را به منظور امکان ایفاء تعهدات ارزی را مد نظر قرار دهد.
بررسی عدم اجرای دستورالعمل ثبت تبدیل شرکت های تجاری (بخشنامه شماره 16624/3392 مورخ 23/02/99 معاونت حقوقی رییس جمهور) دومین دستور جلسه شصت دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود.

سونیا اندیش عضوهئیت نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق تبریز با یادآوری این نکته که مصوبات دولت در مرحله اجرا با مشکل مواجه می شوند؛ یادآور شد: پیرو تصویبنامه هیئت وزیران و طی متن ماده (36) الحاقی به نظام نامه اجرای قانون ثبت شرکت، دستورالعمل نحوه تبدیل شرکت ها به یکدیگر توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان ثبت شرکت اسناد و املاک کشور تهیه و در تاریخ 23/02/99 طی بخشنامه 16624/3392 ابلاغ گردید. لیکن اخبار واصله حاکی از آن است که جز تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام و بالعکس که قبل از این تصویبنامه نیز انجام می گردید هیچ نوع تبدیل شرکت به یکدیگر صورت نمی گیرد.وی در این مورد خاطر نشان کرد: علی رغم پی گیری های رسمی جواب قانع کننده ای از مسئولان امر در این خصوص نگرفته ایم.

محمد افخمی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به این نکته که چهار ماه قبل آیین نامه به سازمان ابلاغ شده است ؛ اظهار امیدواری نمود: با حمایت قوه قضائیه و اصلاح آیین نامه درخواست قانونی فعالان اقتصادی امکان پذیر گردد.
وی در خصوص مشکل سامانه خدمت رسان در این حوزه افزود: مشکلات این سامان به زودی در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بر طرف خواهد شد.
سومین دستور جلسه شصت دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی توسط مهرداد ایرانی عضو هئیت مدیره اتحادیه امور گمرکی استان با عنوان بررسی مراتب اعتراض فعالان بخش خصوصی در حوزه امور گمرکی به نحوه اخذ مالیات بر تراکنش های بانکی توسط اداره کل امور مالیاتی از کارگزارن گمرکی بود. وی در خصوص مشکلات این حوزه خاطر نشان کرد: کارگزاران امور گمرکی به منظور انجام پروسه ترخیص، مبالغی از سوی صاحبان کالاهای وارداتی دریافت می کنند. ورود این مبالغ به حساب این کارگزاران در تراکنش هایشان ثبت می گردد.از آن جایی که دریافتی ها درآمد کارگزاران امور گمرکی نمی باشد، اما برای کارگزاران امور گمرکی به عنوان درآمد محسوب شده و پرونده های فعالان این حوزه به کمیته ویژه برای بررسی ارسال می شود.
وی رفتار سلیقه ای برخی از کارشناسان در خصوص رسیدگی به تراکنش ها را در شرایط سخت اقتصادی باعث دلسردی و نامید مودیان مالیاتی خواند.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت کارگزاران گمرکی در توسعه اقتصادی استان بر لزوم حمایت بیشتر از این صنف تخصصی را خواستار شد.
 
به پیشنهاد علیلو دادستان تبریز مقرر شد: مسائل و مشکلات این حوزه تخصصی در یک کارگروه تخصصی مورد رسیدگی قرار گیرد.

آخرین دستور جلسه شصت دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی معرفی آخرین نفر از مدیران عامل شرکت های برتر خصوصی و تعاونی یا رؤسای تشکل های تعاونی و خصوصی، مطابق "جزء (4) بند (د) ماده (1) دستورالعمل نحوه اداره جلسات شوراهای استانی" بود که بشیر جعفری از بخش کشاورزی از طرف اعضای اصلی شورا انتخاب شد.



 
آلبوم تصاویر شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی