تاریخ : دوشنبه 13 مرداد 1399
کد 1520

جلسه کمیته مالیات با موضوع هیات های حل اختلاف مالیاتی مورخ 99/5/13

جلسه کمیته مالیات کمیسیون سرمایه گذاری ، بانک ، بیمه و مالیات اتاق بازرگانی تبریز با حضور دکتر فضل زاده ، نائب رئیس کمیسیون و علی سلمانزاده ، مسئول کمیته مالیات کمیسیون با دستور جلسه هم اندیشی در خصوص مشکلات و نارسائی های روند رسیدگی به اعتراض مودیان مالیاتی در هیئت های حل اختلاف مالیاتی و انتظارات واحدهای اقتصادی در مورخ 99/5/13 در محل اتاق تبریز برگزار شد.
اهم نکاتی که اعضای جلسه ، مشترکاَ بر آن تاکید داشتند :
  • اتاق بازرگانی در اسفند سال 98 ، با اقدام شایسته خود ، علاوه بر نمایندگان انجمن ها ، کارشناسان رسمی دادگستری را نیز به عنوان نماینده به اداره کل امور مالیاتی جهت حضور در هیئت های حل اختلاف معرفی کرده است .
  • عدم آشنایی مودیان به حقوق قانونی خود به نحوی که مودی می تواند بر اساس بند 3 ماده 244 قانون مالیات های مستقیم  ، یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی ایران یا مجامع حرفه‌ای یا تشکل‌های ‌صنفی یا شورای اسلامی شهر در صورتی که برگ ‌تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد و یا همزمان با تسلیم ‌اعتراض به برگ تشخیص  انتخاب  کند و در صورتی که در مهلت قانونی ، مودی انتخاب خود را اعلام ننماید سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به نوع فعالیت مودی یا موضوع مالیات مورد رسیدگی از بین نمایندگان مزبور یک نفر را انتخاب خواهد کرد.یعنی مودی با عدم انتخاب و اعلان نماینده خبره و مورد نظر خود ، حق انتخاب نماینده را به اداره کل امور مالیاتی می دهد .
  • مودی ، در بدو تشکیل پرونده ، دقت لازم در ارائه مستندات را باید انجام دهد چون در مراحل بعدی ، اثبات ادعا و اصلاح پرونده بسیار مشکل می شود . رای جلسات هیئت های حل اختلاف بر اساس نظر ممیز و در صورت صدور قرار کارشناسی ، با استناد به گزارش مجریان قرار که کارمندان خود اداره هستند صادر می شود.
  • علیرغم اینکه در آیین نامه دادرسی مالیاتی تصریح شده است که اداره امور مالیاتی نمایندگان مودی را  یک هفته تا 10 روز قبل به جلسه دعوت کند اما برعکس ، این اداره ، نمایندگان را به موقع به جلسات هیئت حل اختلاف دعوت  نمی کند و غالباَ 2ساعت مانده به زمان جلسه یا حتی در مواردی ، نیم ساعت مانده به جلسه ، دعوت انجام می شود  و نماینده اتاق هر چه قدر هم خبره باشد فرصت دفاع ندارد .
  •  مطابق اظهار برخی نمایندگان ؛ گاهاَ  2 ،3 روز بعد از جلسه ، نماینده را دعوت می کنند تا صورتجلسه هیاتی که در آن حضور نداشته اند و  فرصت دفاع از مودی را نیافته اند را  امضاء کنند .
  • نکته جالب در خصوص بند فوق ، اقدام اداره مالیات شهرستان مرند هست که طبق اظهارات نماینده اتاق در هیئت های حل اختلاف این شهرستان ، این اداره ، یک ماه قبل از تشکیل جلسه هیئت حل اختلاف ، نماینده را دعوت و نماینده هم می تواند از محتویات پرونده مطلع شود که اجرای الگوی این شهرستان در تبریز می تواند مثمر ثمر باشد .
  • اداره کل امور مالیاتی ، انتخاب نماینده مودی و دعوت ها را به صورت سلیقه ای انجام می دهد .
  • نماینده مودی و قاضی از محتویات پرونده مالیاتی اطلاعی ندارد . منطق ، قانون و شرع ، ایجاب             می کند فردی که به عنوان نماینده مودی و یا قاضی در مورد پرونده ای نظر خواهد داد به مستندات ، محتویات پرونده و همچنین به نظر ممیز مالیاتی از قبل آشنا باشد .
  • در جلسه هیئت حل اختلاف ، به مودی ، فرصت جهت ارائه اظهارات و دفاعیات داده نمی شود .
  • نماینده گان اتاق ، نظر خود را به عنوان نظر اقلیت  در برگ مربوطه نمی نویسند در حالی که نوشته شدن نظر اقلیت ، به عنوان مستندی می تواند باشد که در مراحل بعدی به نفع مودی مورد استفاده قرار گیرد .
  • هیئت حل اختلاف ، در صورت صدور قرار کارشناسی ، ارجاعیات را  به همان حوزه رسیدگی کننده ارجاع می دهد گاهاَ مجری قرار ، کارمند همان حوزه رسیدگی کننده هست که بی طرفی در رسیدگی را زیر سئوال می برد که در این خصوص آشنا ساختن مودی با ظرفیت ماده 272 قانون مالیات های مستقیم و استفاده از حسابداران عضو جامعه رسمی حسابداران  ضروری هست . همچنین مودی می تواند  در لایحه تقدیمی خود درخواست کارشناس با ذکر تخصص مربوطه را انجام دهد.
  • کثرت پرونده ها در هیئت های حل اختلاف باعث افت کیفیت رسیدگی شده است گاهاَ مشاهده می شود در عرض 15 دقیقه ، به چهار پرونده رسیدگی و رای صادر می شود .
  • طبق اظهار برخی نمایندگان اتاق ، در طول سال جاری ، حتی یک مورد هم دعوت به جلسه هیئت حل اختلاف نداشته اند که این امر با توجه به کثرت پرونده ها قابل توجیه نیست و نشانگر انتخاب سلیقه ای نمایندگان اتاق توسط  اداره کل امور مالیاتی هست .
  • اتاق بازرگانی ، گزارشی از نمایندگان خود که در هیئت های حل اختلاف مالیاتی حضور می یابند را          نمی خواهد تا نقاط قوت و ضعف و خلاها و مشکلات را با مصادیق اعلامی آنها احصاء نماید .
  • ضرورت دارد اتاق بازرگانی برای نمایندگان خود در هیئت ها ، جلساتی تحت عنوان هماهنگی و هم افزایی و به روزرسانی دانش و اطلاع از فرآیندهای جدید برگزار کند .