تاریخ : شنبه 25 آذر 1396
کد 152

حضور هیات اتیوپی در اتاق تبریز

هیات اقتصادی و تجاری از کشور اتیوپی به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری در اتاق تبریز حضور یافته و با رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز و مسئولان اقتصادی و صنعتگران استان دیدار و در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری گفتگو کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز در این جلسه اظهار امیدواری کرد هیات اتیوپی در مدت حضور خود با مزیت های اقتصادی و تجاری استان و کشور بیشتر آشنا شوند. وی با اشاره به دیدارهای رو در روی فعالان اقتصادی استان و هیات اتیوپی که قرار است برگزار شود، خاطر نشان کرد: قیمت تمام شده، کیفیت محصولات تولیدی، وجود انرژی ارزان در کشور و ... امکان توسعه وگسترش روابط اقتصادی دو جانبه را بیش از پیش مهیا می نماید که اتاق تبریز به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی شمال غرب کشور نیز می تواند در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.
رئیس اتاق تبریز خاطر نشان کرد در صورت ارائه تضمینات بانکی تولید کنندگان استان می توانند کالاهای تولیدی خود را به صورت مدت دار(6 ماهه ) در اختیار خریداران کشور اتیوپی قرار دهند.
وی با اشاره به برنامه بازدید هیات اقتصادی اتیوپی از چند واحد تولیدی و صنعتی استان اظهار امیدواری کرد که حضور هیات های اقتصادی، زمینه های گسترش روابط دو جانبه را مهیا نماید.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت صنعتی و فنی استان ابراز امیدواری کرد که تعاملات دوجانبه در گسترش روابط اقتصادی و تجاری موثر واقع شود . وی با اشاره به مزیت های صنعتی استان همچون: خودروسازی، قطعه سازی، تولید سیمان، محصولات پتروشیمی، صنایع دستی، محصولات کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، صنعت ساختمان کمپروسازی، تراکتورسازی و... علاقمندی فعالان اقتصادی استان برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشور های آفریقایی را اعلام نمود.
وی در خصوص تولیدات ویژه کارخانه عظیم تراکتور سازی و ماشین سازی تبریز ، یاد آور شد که کارخانه تراکتور سازی تبریز با چند کشور غرب و جنوب آفریقا به صورت تولید مشترک فعالیت و صادرات به کشورهای شرقی قاره آفریقا را در برنامه کاری خود دارند. وی در زمینه تولید تراکتور پیشنهاد داد که با کشور اتیوپی هم تولید مشترک داشته و به سایر کشورهای شرق آفریقا صادر نمایند.
ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز بر اهمیت سوق الجیشی کشور ایتوپی تاکید و خواستار گسترش همکاری های دوجانبه شد .
ابراهیمی با اشاره به نقش این کشور در شرق آفریقا این کشور را یکی از بهترین راه های دسترسی به قاره آفریقا خواند.
نایب رئیس اتاق تبریز اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک هیاتی اقتصادی از استان از مزیت های کشور اتیوپی برای گسترش همکاری ها دیدار داشته باشد.
 
امانو ئل کیدان مسئول هیات اقتصادی اتیوپی با ابراز خرسندی از حضور در اتاق تبریز و دیدار با فعالان اقتصادی استان یادآور شد که حدود یک هفته است که از مناطق مختلف کشورمان بازدید و با بخشی از توانمندیهای اقتصادی کشورمان آشنا شده اند. وی با اشاره به توانمندیهای هولدینگی که در آن فعال است خاطر نشان کرد : هولدینگ آفورت در زمینه هایی همچون؛ صنعت ساختمانی و عمرانی، تولید سیمان، تجهیزات صنعتی، مونتاژ خودور، تولید خوروهای سبک و سنگین، نساجی، چرم سازی (تولید چرم خام و محصولات چرمی) سنگ، دارو سازی، مبلمان، پلاستیک، کشاورزی، صنعت چاپ، شرکت حمل و نقل، کارخانه تولدی پی وی سی، که در حال ساخت هستند و معدن طلاء که در حال آماده سازی برای استخراج ، تولید آهن (نیاز مند جذب سرمایه گذار)و... که با سی هزار نفر پرسنل بزرگترین هولدینگ موجود در کشور اتیوپی است. وی در خصوص رشد اقتصادی این کشور خاطر نشان کرد این کشور با رشد 8 تا 12 درصدی در چهار سال اخیر جزء کشورهایی است که سریعترین رشد اقتصادی در جهان را داشته است.
رئیس هیات اقتصادی اتیوپی با اشاره به مشوق های سرمایه گذاری کشورش یا آور شد که معافیت های مالیاتی 2 تا پنج ساله برای سرمایه گذارن خارجی در این کشور در نظر گرفته شده است و زمین و برق و نیروی انسانی بسیار ارزان از دیگر مزیت های سرمایه گذاری در این کشور محسوب می شود .
در ادامه جلسه هیات اتیوپیایی با اشاره به حوزه های فعالیت خود، همچون؛ حمل و نقل، تولید سیمان(که با کشورهای آلمان و چین همکاری دارند)و علاقمند همکاری در این زمینه با فعالان صنعت سیمان در کشورمان هستند، تولید چوب و فرآورده های چوبی، تولید خودرو های سبک و سنگین که(با کشور فرانسه و چین همکاری دارند) تولید تراکتور(که با کشور هند همکاری دارند و علاقمندی خود برای همکاری با طرف ایرانی را نیز اعلام نمودند)، تریلی، لوکوموتیو و سنگ که از کشور چین وارد می کنند و با توجه به مزیت های کشورمان در این خصوص علاقمندی خود برای خرید سنگ را مطرح نمودند. و در خصوص صنعت چاپ یادآور شدند با توجه به جمعیت 102 میلیون نفری این کشور عمده کتاب های درسی اتیوپی در سایر کشور های آماده می شود که در این خصوص هم علاقمندی خود برای همکاری را اعلام نمودند.
در ادامه دیدارهای دو جانبه خانم جانی نماینده سازمان توسعه و تجارت از دفتر کشورهای عربی و آفریقایی از فعالان اقتصادی استان خواست در سفرهای وزیر امور خارجه ایران به کشورهای آفریقایی به خصوص اتیوپی حضور داشته باشند.
اسماعیل چمنی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف کشور با اشاره به رویداد 2018 که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است از هیات اتیوپیایی خواست که در جشن هایی که به این مناسبت در تبریز برگزار خواهد شد حضور یابند.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف به اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف که توسط سازمان جهانی یونسکو در سال 2015 انتخاب شده است و با توجه به مزیت های بی نظر این هنر صنعت در کشور و مخصوصا استان خاطر نشان کرد: در صورت علاقمندی مسئولان کشور اتیوپی می توانیم آموزش، تولید و صادرات این هنر صنعت در کشور اتیوپی را شروع نمایند.
غلامعلی راستی قائم مقام سازمان صنعت، معدن وتجارت استان نیز با اشاره به این نکته که بیش از 4 هزار واحد و تولید و صنعتی در استان فعال است در خصوص برخی از مزیت های اقتصادی استان گفت: بیش از 50 درصد شیرینی و شکلات کشور در استان تولید و از این میزان تولید بیش از 50 درصد آن به سایر کشورها صادر می شود.
وی ادامه داد: 90 درصد چرم کشور در این استان تولید و صادر می شود. استان در حدود 2/8 میلیارد تن ذخایر معدنی دارد که جزء بیشترین ذخایر معدنی کشور محسوب می شودو 20 دردصد مس کشور و یک درصد مس جهان در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.