تاریخ : چهارشنبه 4 تير 1399
کد 1499

مصوبات جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تبریز 99/4/4

با هدف توسعه صادرات محصولات فولادی، جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با موضوع «بررسی زمینه ها و راهکارهای صادرات فولاد در شرایط کرونا و پسا کرونا» با حضور اعضای انجمن فولاد استان و مسئولان سازمان صمت در محل اتاق تبریز برگزار شد.
ردیف موضوع مطروحه متن مصوبه
1 تطویل فرآیند  تایید موردی و ظرفیتی اقلام صادراتی فولاد در مبادی خروجی (یکی از فرآیندهای پیمان سپاری ارزی) اتاق بازرگانی تبریز طی مکاتبه ای با سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان  در خصوص تایید موردی و ظرفیتی اقلام صادراتی فولاد در مبادی خروجی درخواست اصلاح بخشنامه شماره 325359/60 مورخ 10/12/98  را به شرح زیر درخواست نماید :
بخشنامه شماره 325359/60 مورخ 10/12/98  مرتبط با تایید موردی و ظرفیتی اقلام صادراتی ( به عنوان یکی از مراحل پیمان سپاری ارزی) موجب معطلی محموله های صادراتی در مبادی خروجی بعضاَ تا  2 هفته می شود  که جهت رفع آن پیشنهاد اصلاح به شرح زیر  ارائه می شود.
 
الف ) : یا اجرای رویه قبلی حاکم شود که مجوزها به صورت 3 ماهه صادر می شد.
 
 ب ) :  یا تفویض اختیار تایید اسناد مربوطه به استان انجام گیرد تا سردرگمی و اتلاف زمان در صادرات و تاخیر در ایفای تعهد به طرف خارجی پیش نیاید.
2 رفع تعهد ارزی صادرات  ریالی در نیمه اول سال 97 اتاق بازرگانی تبریز طی مکاتبه ای با سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان  درخواست  پی گیری حل مشکل رفع تعهد ارزی آن دسته از صادرکنندگانی که صادرات آنها به صورت ریالی و در بازه زمانی 21/1/97 لغایت 16/5/97 انجام یافته را بعمل آورد.
 در مقطع زمانی  نیمه اول سال 97 به دلیل عدم اطلاع رسانی جامع  و کثرت صدور بخشنامه های ارزی ، صادرکنندگان نتوانسته اند در موعد معین در درگاه مربوطه در سامانه جامع تجارت ، اسناد مثبته  صادرات ریالی (کوتاژ صادراتی) را وارد و رفع تعهد نمایند که این معضل ، مبتلابه جمع کثیری از صادرکنندگان استان  اعم از صادرکنندگان فولاد ، لوازم خانگی  و... هست .