تاریخ : دوشنبه 17 شهريور 1399
کد 1495

بررسی ایجاد زون منطقه آزاد ارس در فرودگاه بین المللی تبریز در کمیته گردشگری اتاق تبریز

جلسه کمیته گردشگری کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز در فرودگاه تبریز با هدف بررسی ایجاد زون منطقه آزاد ارس در فرودگاه بین المللی تبریز با حضور مدیر کل فرودگاه های استان آذربایجان شرقی، هیئت رئیس این کمیسیون ، مدیران و کارشناسان از استانداری، امور اقتصاد و دارایی، گمرکات استان و انبارهای عمومی سهلان در محل فرودگاه تبریز برگزار شد.
رامین آذری مدیر کل فرودگاه­های استان آذربایجان­شرقی با تقدیر از کمیته گردشگری کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان  و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز که با پیگیری­های مستمر خود امکان عملیاتی نمودن این طرح اقتصادی در شرایط کرونایی را طرح و دنبال نموده اند.
وی با اشاره به مطالعات انجمن بین ­المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، یادآور  شد: بعداز شیوع ویروس کرونا حمل و نقل مسافر در بحث توریسم ضربات فاحشی را متقبل شده است و بیش بینی می شود برای بازگشت به شرایط عادی قبل از کرونا چهار سال زمان نیاز است، اما در عین حال حمل نقل بار هوایی (کارگو) رونق چشمگیری یافته که ایجاد زون منطقه آزاد ارس در فرودگاه تبریز می تواند فرصت مناسبی برای بهره گیری از این شرایط فراهم آورد .
مدیر کل فرودگاه­های استان آذربایجان­شرقی با اشاره به آمار­های حمل بار هوایی استان پیش بینی نمود در ماه­های مانده از سال جاری و سال های آتی حجم بیشتر از صادرات استان و کشور از طریق کارگو صورت گیرد. وی هم افزایی بین سازمانی و ادارت استانی را لازمه تحقق این طرح خواند و اظهار امیدواری نمود: با افزایش همکاری­های چند جانبه این طرح در ماه های آتی در استان عملیاتی شود.
سونیا اندیش رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان  و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با تقدیر از مدیر کل فرودگاه های استان آذربایجان شرقی به دلیل تلاش های مستمر ایشان و همکاران وی در بهبود وضعیت فرودگاه های استان در ارائه خدمات به مسافران و فعالان اقتصادی استان و کشور با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصاد استان در شرایط سخت اقتصادی(تحریم و کرونا) اظهار امیدواری نمود: با عملیاتی شدن این طرح امکان بهره برداری از مزیت های سوق الجیشی استان در کاهش هزینه های تمام شده تولید به عنوان یکی از مولفه های مهم اقتصادی در تجارت بین الملل و تسریع مبادلات تجاری مفید واقع گردد.
  رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان  و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه از سازمان ها و ادارات استان خواست در به روز نمودن طرح توجیهی این طرح پیشنهادهای اصلاحی خود را تا جلسات آتی ارائه نمایند.
وی هم افزایی بین سازمانی در شرایط سخت اقتصادی را مهمترین راهکار عملیاتی نمودن طرح های استانی خواند و اظهار امیدواری نمود: با تکمیل و تقویت این طرح توجیهی توسط سازمان های       ذی ربط امکان تصویب این طرح در هیئت دولت و مجلس فراهم گردد.
عضو  هیئت  نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به این نکته که سرمایه گذاری این پروژه 10 هکتاری توسط سازمان منطقه آزاد ارس تحقق خواهد یافت؛ خاطر نشان کرد: با عملیاتی شدن کارگو هوایی در فروگاه تبریز پشتیبانی بیشتری از توسعه اقتصادی استان صورت گیرد.
محمد ملکی رئیس کمیته گردشگری، کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق تبریز با تقدیر از زحمات مدیر کل فرودگاه های استان که بعد از قبول مسئولیت امکان حضور تمامی ایرلاین های کشور را در استان فراهم نموده  و  ایجاد مسیر های جدید هوایی را مهیا نموده است  قدرانی نمود.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاترخدمات مسافرتی ایران  با اشاره به عدم تناسب رشد و توسعه حمل نقل مسافری با حمل  نقل بار هوایی استان اظهار امیدواری نمود: با ایجاد زون منطقه آزاد ارس در فرودگاه تبریز توازن بین حمل نقل مسافری با حمل و نقل بار هوایی (Cargo) در راستای توسعه اقتصادی استان با توجه به مزیتی های صنعتی و تولیدی استان به عنوان یکی از استان های مطرح کشور در توسعه صادرات غیر نفتی تحقق یابد.