تاریخ : دوشنبه 23 تير 1399
کد 1491

گزارش جلسه کارگروه تخصصی زراعت، باغبانی، امور دام و طیور

کارگروه تخصصی زراعت، باغبانی، امور دام و طیور کمیسیون کشاورزی ، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز با هدف احصاء مسائل و مشکلات صادرکنندگان کشاورزی و تدوین استراتژی توسعه صادرات کشاورزی برای سال جاری با حضور برخی از اعضای هئیت نمایندگان و هئیت رئیسه اتاق تبریز، رئیس و هئیت رئیسه کمیسیون کشاورزی، مسئولان ارشد سازمان جهاد کشاورزی استان و اتحادیه ها و انجمن های کشاورزی و باغداران و فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی در محل اتاق تبریز تشکیل شد.
قاسم قویدل عضو هئیت نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به این نکته که این جلسه به پیشنهاد مسئولان ارشد سازمان جهاد کشاورزی به منظور احصاء مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی و همفکری با فعالان این بخش به منظور تبیین استراتژی توسعه صادرات محصولات این بخش در سال جاری تشکیل شده است. در خصوص بهبود وضعیت صادرات محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: تولید محصولات با کیفیت، زیر بنای حضور مستمر در بازارهای منطقه ا ی و بین المللی است.
وی در همین راستا یاد آور شد: تجارت در بازارهای منطقه ای و جهانی شرایط ویژه ای می طلبد و تاجر ایرانی زمانی می تواند به طور موثر و مستمر در بازارهای جهانی حضور یابد که این شرایط را لحاظ نموده و با شناخت ذائقه و سلیقه مشتری و با ارائه محصولات کیفی با قیمت رقابتی بتواند در بازار حضور مداوم داشته باشد.
قویدل احصاء مشکلات در نشست های تخصصی و طرح این مباحث و مشکلات در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان را جهت مرتفع نمودن مسائل پیش روی فعالان اقتصادی استان مهم ارزیابی نمود و افزود: مصوبات این شورا در حکم قانون است و سازمان های و نهادها  موظف هستند مصوبات این شورا را اجرا نمایند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز  در خصوص پی گیری مسائل و مشکلات کسب و کار توسط تشکل ها ی بخش خصوصی گفت: در سالهای گذشته با پی گیری های مستمر توانستیم مانع رویه اجرای ناصحیح ماده ۲۰۱ قانون مالیات های مستقیم شویم . وی پی گیری مستمر مسائل از دستگا های اجرایی و قانون گذاری جهت رفع آنها ضروری خواند و خواستار اعطای اختیارات قانونی به استانها و تمرکز گرایی جهت روان سازی محیط کسب و کار شد.
رئیس کمیسیون کشاوری ، صنایع غذایی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز عدم ایجاد تعامل سازنده مابین دولت و بخش خصوصی را مورد انتقاد قرار داده و اظهار نمود : باید با ارائه راهکار های عملیاتی امکان همکاری و هم افزایی دولت و بخش خصوصی را فراهم آوریم.

عباس کمالی، نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به تشکیل کمیته پایش بازگشت ارز در اتاق ایران که مسئولیت آن به ریاست اتاق تبریز محول شده است؛ اظهار نمود : در داخل استان ، مسئولیت بررسی و پایش مشکلات بازگشت ارز صادراتی به عهده ایشان می باشد. وی از صادرکنندگان بخش کشاورزی درخواست نمود موارد و مسائل خود در بازگشت ارز صادراتی را جهت جمع بندی و پیگیری رفع آنها به اتاق تبریز ارائه نمایند .
کمالی در همین راستا  تلاش اتاق بازرگانی برای تمدید ۲ ماهه فرصت بازگشت ارز صادراتی و رفع تعهد ارزی را مطرح نمود و یاد آور شد: درصد آن هستیم که با اخذ فرصت از دولت امکان فعالیت صادر کنندگان در شرایط سخت اقتصادی را فراهم آوریم.
نایب رئیس اتاق تبریز از  فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی خواست تا با طرح مسائل و مشکلات خود در کمیسیون مربوطه امکان ارائه این مباحث در شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی به منظور حل این مسائل را از طریق مصوبات قانونی در استان و منطقه را ایجاد نمایند.

سعداله اسکندری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با اشاره به وضعیت حاکم بر اقتصاد استان و کشور که عمدتا  متاثر از تحریم ها و همه گیری ویروس کرونا بوده، یادآور شد: بر اساس بررسی های به عمل آمده آسیب های همچون تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی به علت کاهش چشم گیر تقاضا، تعدیل نیروی انسانی در واحد های تولیدی به دلیل قرنطینه پرسنل واحدهای تولیدی در راستای حفظ سلامت پرسنل و نیروی کار، عدم امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی، توقف پروازهای خارجی به خاطر شیوه ویروس کرونا و در همین راستا، عدم امکان پرورش و صادرات گلهای زینتی به دلیل تعطیلی ترانزیت هوایی، تعطیلی کارخانجات فرآوری های دامی به دلیل عدم تهیه نهاده های دامی مورد نیاز را از جمله ای آسیب های عمده وارده به بخشهای مختلف اقتصادی در کشور، بخصوص بخش کشاورزی خواند.
وی در خصوص راهکار بهبود وضعیت موجود گفت: صادرات محصولات تولیدی می بایست با برندهای مشخص صورت گیرد تا امکان نظارت بر کیفیت محصولات صادراتی در بخش کشاورزی از یک طرف و امکان حمایت از صادر کننده واقعی فراهم گردد.

سید یوسف حسینی، عضو هئیت نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز ، سیاست های بانک مرکزی را عمد علت بروز مشکلات برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان عنوان نمود و بر لزوم توجه به کیفیت کالای صادراتی در بخش کشاورزی به منظور حضور مستمر در بازارهای منطقه ای و جهانی را مورد تاکید قرار داد و  یاد آور شد: باید با توجه به کیفیت محصولات تولیدی از فرصت ایجاد شده در منطقه اوراسیا با تدبیر ویژه دولت و همت صادرکنندگان بهره برداری مناسبی به عمل آید.
یوسف دهقانی زاد دبیر کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به رکود حاکم بر صنایع لبنی در استان، ایفاء تعهدات ارزی صادرکنندگان را بزرگترین دغدغه این گروه از فعالان اقتصادی خواند و از بورکراسی های زاید اداری ایجاد شده در گمرکات کشور که امکان ترخیص به موقع کالا را از فعال اقتصادی گرفته را از دیگر عوامل موثر عدم بهبود فضای کسب کار در استان و کشور خواند و اظهار امیدواری نمود: با حمایت از صادر کننده واقعی و حذف بورکراسی های زاید اداری در ثبت سفارشات شرایط مناسب تری برای فعالان اقتصادی در استان فراهم گردد.

علیرضا نظیف ، دبیر میز استانی ارمنستان ، با اشاره به گزارش جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: بر اساس این گزارش امکان صادرات ۳۰  درصد محصولات استان  همچون سیب زمینی، پیاز، سیب درختی و انگو وجود دارد و برخی از کشورهای همسایه همچون ارمنستان به این محصولات نیاز دارند که می بایستی با کمک رایزنان بازرگانی موجود این امر تحقق یابد. وی ایجاد بستر های لازم برای تعامل بیشتر به منظور صادرات مازاد محصولات را یکی از مهمترین راهکار های بهبود مستمر فضای کسب کار در استان خواند و یاد آورد شد باید در این خصوص متولیانی مشخص گردند.
دبیر میز تجاری ارمنستان در استان آذربایجان شرقی با اشاره به بستر های لازم برای گسترش همکاری های دو جانبه ایران و ارمنستان خاطر نشان کرد: با توجه به این نکته که ارمنستان تنها مرز زمینی برای همکاری با اتحادیه اقتصادی و تجاری اوراسیا است برگسترش همکاری های دو جانبه تاکید نمود و با اشاره به ظرفیت موجود در خصوص امکان همکاری در زمینه های همچون مشارکت فعالان بخش کشاورزی در  کشت فرا سرزمینی و همکاری در زمینه پرورش دام و ایجاد کشتارگاها را از جمله موارد همکاری های دو کشور در بخش کشاورزی خواند.
وی با اشاره به شرایط یش آمده در تعاملات بین المللی بعد از شیوه کرونا اظهار امیدواری نمود با بهره مندی از فضای مجازی و برگزاری نشست های تخصصی از طریق ویدیو کنفرانس امکان گسترش همکاری های دو جانبه بیش از پیش فراهم گردد.

زعفرانی ، دبیر میز استانی تجارت با روسیه ، با اشاره به اینکه در اکثر محصولات کشاورزی ، مازاد تولید داریم ، ضعف صادراتی را ناشی از عدم ایجاد پیوستگی بین حلقه های زنجیره تولید و تجارت عنوان نمود و  خواستار ایفای نقش پیشران صادراتی توسط لیدرهای صادراتی شد تا علاوه بر تولیدات خود ، تولیدات دیگر تولیدکنندگان را با برند خود و مطابق با استانداردهای جهانی صادر نمایند.
دبیر میز استانی تجارت با روسیه با تاکید بر اهمیت سازمان های مردم نهاد و تشکلها در تقویت صادرات ؛ به تجربه موفق کشور ترکیه (تشکل DEIK) اشاره کرد که علاوه بر ایفاء نقش به عنوان یک تشکل ، انجام برخی وظایف حاکمیتی را در راستای هماهنگی بین عوامل تولید و صادرات  بر عهده دارد.
زعفرانی، وجود شرکت های بزرگ صادراتی و تشکل های قوی هماهنگ کننده را جهت حضور جدی و پایدار در بازارهای بزرگی همچون روسیه را ضروری خواند و نبود ثبات در تصویب مقررات را از عوامل ناکامی صادر کنندگان در بازارهای هدف عنوان نمود.وی استفاده از ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی را جهت توسعه صادرات به کشور های آسیای میانه ضروری خواند  و حمایت های وزارت امور خارجه در این مورد را مهم ارزیابی کرد. و بر لزوم تدوین استراتژی صادراتی و ایجاد فرهنگ صادرات برای تجار جهت عرضه محصولات با کیفیت در بازارهای صادراتی تاکید نمود.

عطا هاشمی ، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور ، مهمترین مانع در صادرات کشاورزی را بانک مرکزی عنوان و اظهار نمود : کود فسفات مورد نیاز کشاورزی به ارزش میلیون ها دلار در بنادر کشور روی عرشه کشتی معطل صدور مجوز بانک مرکزی و اعطای دلار نیمایی جهت ترخیص می باشد که اگر اقدمات عاجلی صورت نگیرد بخش کشاورزی در روزهای آتی با مشکلات عدیه ای مواجه خواهد شد.
وی لزوم هماهنگی صادرکننده با کشاورز  و  اجرای طرح پیش خرید محصولات کشاورزان با انعقاد قرارداد را در راستای تقویت کشاورزان مطرح نمود و در  همین خصوص به تجربه بنیاد ملی گندمکاران در انعقاد قرارداد فی مابین گندمکاران و تولیدکنندگان ماکارونی جهت تولید نوع ویژه گندم (سخت) برای تولید ماکارونی اشاره نمود که عدم تولید آن در سالهای گذشته، موجب استفاده تولیدکنندگان ماکارونی از دیگر انواع گندم و نهایتا افت کیفیت ماکارونی تولیدی و تحت تاثیر قرار گرفتن صادرات آن را در پی داشت.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در راستای بهبود وضعیت صادرات کشور در بخش کشاورزی پیشنهاد داد: اتاق بازرگانی به عنوان هماهنگ کننده صادرکنندگان و جهاد کشاورزی به عنوان ناظر بر کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در راستای بهبود وضعیت صادرات و تولید محصولات با کیفیت در حوزه کشاورزی اقدام کنند تا هم تولید کننده و هم صادرکننده ، با تولید و صادرات محصولات با کیفیت با توجه به استاندارد های مورد نظردر بازارهای هدف حضور مستمر و موثری در این بازار ها داشته باشد.

مصطفی قنبری  دبیر خانه کشاورز استان با اشاره بر لزوم تدوین شرح وظایف اعضای کمیسیون و تشکیل شرکت های اقتصادی و تجاری زیر نظر اتاق بازرگانی، بر  لزوم انتقال نتایج تحقیقات شرکت های دانش بنیان به مزارع و عبور از کشاورزی سنتی و خرده پا به کشاورزی علمی و مکانیزه، اهمیت مدیریت ریسک در عبور از بحران را یاد آور شد؛ و افزود: با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع بر تولید ملی و اتاق بازرگانی در هم راستا نمودن اجزای مختلف تولید و تجارت محصولات کشاورزی می توانیم شاهد بهبود بخش کشاورزی و نهایتا صادرات محصولات این بخش باشیم.
کریمی رئیس انجمن صنعت لبنیات استان با انتقاد از تمرکز گرایی در صدور مجوزهای صادرات شیرخشک تولید شده در استان که موجب تضعیف شرکت های دامپروری استان شده است. بر لزوم تمرکز زدایی و کاهش بوروکراسی زاید اداری اشاره کرد و افزود: برای بهبود فضای کسب و کار در استان ها در بخش های تولید و صادرات ناچار به تفویض اختیار در استان  های مختلف کشور هستیم.
مسئولان ارشد جهاد کشاورزی در استان با اعلام این نکته که سازمان جهاد کشاورزی استان در تدوین استراتژی صادرات محصولات کشاورزی استان رقم ۴۲۰ میلیون دلار را برای سال جاری در نظر گرفته است، آمادگی این سازمان برای حمایت همه جانبه از تولید کننده و صادر کننده محصولات کشاورزی را مطرح و یاد آور شدند: به منظور استاندار سازی محصولات تولیدی با استاندار های باز ارهای هدف آماده حمایت از حوزه های مختلف بخش کشاورزی هستیم.
نحوه ایفاء تعهد ارزی در صادرات ریالی به عراق و افغانستان ، کثرت بخشنامه ها ، مشکل تامین مواد اولیه ، نبود واحدهای صادرات گرا در بازارهای داخلی و منطقه ای به منظور توسعه صادرات محصولات کشاورزی، ارائه ارزش های پایه صادرات غیرواقعی و معافیت های مالیاتی کشاورزی و مشکلات ایجاد شده به فعالان این بخش، حضور مدیران شرکت های تعاونی روستایی و اتحادیه باغداران استان و شرکت های دانش بنیان در ترکیب کمیسیون ها و کمیته های تخصصی اتاق های بازرگانی، تاکید بر شناسایی استاندار های مورد نظر بازارهای هدف، حذف بوروکراسی زاید اداری به منظور حمایت از فعالان اقتصادی، تعیین متولی برای مواجه مناسب با بازارهای هدف،  جلوگیری از خام فروشی با ایجاد زیر ساخت ها ی لازم برای فرآوری محصولات کشاورزی و تدوین استراتژی های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت صادراتی در بخش کشاورزی از جمله موارد طرح شده در این نشست تخصصی بود.


مصوبات جلسه