تاریخ : پنجشنبه 23 آذر 1396
کد 147

اقتصاد مقاومتی، منشور وحدت ملی است

وزیر دولت اصلاحات: اقتصاد مقاومتی، منشور وحدت ملی است
وزیر دولت اصلاحات گفت: اقتصاد مقاومتی، منشور وحدت ملی و چتری است که همه اقشار مردمی و جریان سیاسی وفادار به قانون اساسی را در بر می گیرد.
 علی عبدالعلی‌زاده در بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی که در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: اتاق بازرگانی تبریز با ۲۳ سال تلاش در فراز و نشیب‌های کشور همه ساله این همایش را برگزار کرد که دستاوردهای زیادی را نیز در تصمیم‌گیری مسوولان و قوانین اقتصادی کشور داشته است. 
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی صنعت بالادست کشور است و از سال 92 ابلاغ شده است،گفت: متاسفانه طی این سال‌ها هشدارهای مقام معظم رهبری جدی گرفته نشد و معلوم نیست چه کسانی باید گوش شنوا داشته باشند.
وزیر اسبق راه و شهرسازی با تاکید به رهنمودهای اساسی اقتصاد مقاومتی افزود: این سندٰ مکتب اقتصادی یا برنامه توسعه‌ای نیست بلکه یک راهبرد برای حرکتی حداقل ۵۰ ساله است تا کشور در آن سمت حرکت کرده و بر مبنای آن راهبرد برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت را تدوین کند.
عبدالعلی‌زاده خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی می‌گوید اقتصاد کشور باید تبدیل به درون‌زای برون‌گرا شود یعنی ۸۰ میلیون کار کرده و با تولید محصول ارزش افزده آن از طریق صادرات عاید کشور شود.
وزیر دوران اصلاحات خصوصیات کشور درون‌زای برون‌گرا را در ایجاد ارزش افزوده با تولید و خدمات مردم بیش از نیازهای داخلی کشور مطرح کرد و گفت: روزی از ایجاد نمایشگاه تبریز حمایت کردم زیرا می‌دانستم اقتصاد آذربایجان نیاز به صادرات پایدار دارد و هر لطمه و هجمه علیه این نمایشگاه بستن راه اقتصاد آذربایجان با بیرون کشور است. 
وی افزود: باید نیروی انسانی در کارهایی گماشته شوند که ارزش افزوده بیشتری داشته باشد و این وظیفه همه مدعیان صنعت و معدن است.
عبدالعلی زاده با تاکید به اینکه صادرات کشور باید بیشتر باشد و این نباید در موضوع نفت خلاصه شود،گفت: اقتصاد مقاومتی به واردات نیز احترام می‌گذارد ولی مطالبه اصلی این است که صادرات کشور بیشتر از واردات باشد. 
وی ابراز کرد: پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه کشور در جهان، افزایش سهم تولید، صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان از جمله خواسته اقتصاد مقاومتی است.
رئیس سابق هیات مدیره سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی افزود: در موضوع دانش بنیان کج فهمی در کشور ایجاد شده است زیرا دانش بنیان نهادی است که سه ویژگی تولید دانش، کاربردی سازی دانش و آموزش دانش را داشته باشد در حالی که در ایران شرکت دانش بنیان نداریم زیرا همه دانش دست دوم را با اختلاف چندین سال و با نقص‌های زیادی در کشور پی گیر هستند. 
وی با تاکید به محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل  تولید، توانمندسازی نیروی کار و تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد یادآور شد: ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به‌کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیایی مناطق، مزیت‌های نقاط مختلف کشور در بازار باید فراهم شود.
عبدالعلی‌زاده با اشاره به دوران استانداری خود در استان متذکر شد: دولتمردان به فکر پول نباشند بلکه مزیت‌ها و فرصت‌های استان ها ی کشور را باید به ثروت تبدیل کنند. 
وزیر دولت اصلاحات بیان کرد: حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده و به خصوص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشور به ویژه با کشورهای منطقه باید انجام گیرد. 
وی گفت: اگر اقتصاد فرانسه پیشرفت کرده، برای این است که اجازه دخالت و مزاحمت دولت را نداده است از این رو ما نیز خواستار تسهیلات ارزان نیستیم بلکه می‌خواهیم دولت ها سنگ‌اندازی نکنند.
وی اضافه کرد:کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند باید شایستگی این جذب را داشته باشد پس باید استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز تشکیل شود. 
وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه چرا در دولت های همسایه باید تعرفه ۸۰ درصدی برای سیمان ایران بگذارند ولی درها را برای واردات سیمان ترکیه باز بگذارند،گفت: اقتصاد از سیاست شلاق می‌خورد و نباید آن را سیاسی کرد. 
وی تصریح کرد: با صادرات نمی‌شود با قوانین کوتاه مدت برخورد کرد، از این رو باید در تدوین آن دقت لازم صورت گیرد.
عبدالعلی‌زاده ادامه داد: اقتصاد مقاومتی از ما می‌خواهد که افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از طریق توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان، استفاده از دیپلماسی برای حمایت از هدف‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشیم.
 وی خاطرنشان کرد: مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش‌های فروش، مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش، افزایش صادرات گاز، برق، پتروشیمی و صادرات فرآورده‌های نفتی از دیگر خواسته‌های اقتصاد مقاومتی است. 
عبدالعلی‌زاده با تاکید به اینکه برای درون‌زایی باید توجه به اقتصاد دانش بنیان و اصلاح الگوی مصرف صورت گیرد، گفت: برای برون‌زایی نیز باید توسعه صادرات، دیپلماسی اقتصاد و جذب سرمایه و فناوری انجام گیرد زیرا اقتصاد مقاومتی محصول کار کارشناسی مجمع مصلحت نظام است که با تائید رهبر فرزانه و اعتماد ایشان به مجمع بوده است.
عبدالعلی‌زاده ابراز کرد: مردم از حاکمیت، از بالاترین رتبه تا پایین‌ترین رتبه و صدا و سیمایی که در خواب است، می‌خواهد اقتصاد مقاومتی را بایگانی نکنند.
وی در این خصوص تصریح کرد: مجلس باید هیچ لایحه‌ای را از دولت نپذیرد تا اینکه یک منشور برای اقتصاد مقاومتی در آن لایحه ببیند.
وی گفت: اقتصاد مقاومتی، منشور وحدت ملی است و چتری است که همه اقشار مردمی و جریان سیاسی وفادار به قانون اساسی می‌توانند از این چتر برای سرافرازی ایران کمک بگیرند.