تاریخ : چهارشنبه 12 شهريور 1399
کد 1468

مرکز آمار ایران وضعیت تولید ناخالص داخلی در 3 ماهه 99 را اعلام کرد

رشد اقتصادی فصل بهار به منفی ۳.۵ درصد رسید

آمارهای رسمی از کوچک‌تر شدن کیک اقتصاد ایران در فصل بهار حکایت دارد. تازه‌ترین داده‌های آماری نشان می دهد در فصل گذشته، رشد اقتصادی ایران با احتساب نفت به منفی 3.5 درصد رسیده است. در فصل بهار، از میان 3 بخش اصلی اقتصاد ایران، فقط بخش کشاورزی دارای رشد مثبت معادل 0.1 درصد بوده و مابقی بخش‌ها رشد منفی داشته‌اند.

مرکز آمار ایران جزییات نرخ رشداقتصادی فصل بهار ١٣٩٩ را منتشر کرد. بررسی رشد اقتصادی گروه‌های مختلف در این فصل حاکی از رشد مثبت بخش کشاورزی و رشد منفی گروه‌های صنعت و معدن و خدمات است.

بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی(GDP ) به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ به رقم ۱۶۵۶ هزار میلیارد ریال با نفت و ۱۴۴۵ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در فصل مشابه سال قبل با نفت ۱۷۱۶ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۱۴۷۱ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی ۳.۵ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی ۱.۷ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ۱۳۹۹ دارد.

سهم گروه‌های عمده اقتصادی از محصول ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت و نرخ رشد آنها در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال گذشته به قرار زیر است:

نتایج محاسبات حاکی از آن است که رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهی‌گیری در فصل بهار سال جاری ۰.۱ درصد نسبت به فصل بهار سال ۹۸ رشد داشته است. گروه صنایع و معادن نیز رشد منفی ۴.۴ درصدی را در مقایسه با بهار سال ۹۸ ثبت کرده و این در حالی است که رشد گروه صنایع و معادن بدون نفت در این بازه زمانی یک درصد بوده است.

آمارها حاکی از آن است که در گروه صنایع و معادن زیر بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی منفی ۱۴.۳ درصد، سایر معادن ۰.۹ درصد، صنعت ۰.۴ درصد، انرژی ۴.۹ درصد و ساختمان منفی ۲ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۹۸ رشد داشته است.

فعالیت‌های گروه خدمات نیز رشد منفی ۳.۵ درصدی را ثبت کرده است که در این گروه زیر بخش‌ عمده و خرده‌فروشی منفی ۶.۷ درصد، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات منفی ۳ درصد، واسطه‌گری های مالی ۱۰.۳ درصد، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار منفی ۶.۱ درصد، اموزش و بهداشت ۱.۲ درصد و سایر خدمات عمومی منفی ۶۳ درصد رشد داشته است.


گزارش کامل مرکز آمار ایران را از اینجا دانلود کنید.