تاریخ : چهارشنبه 5 شهريور 1399
کد 1431

اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد وضعیت کارت های بازرگانی

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه گفت و گوی خبری شبکه خبر با بیان اینکه بحث تعهدات ارزی 22 فروردین 97 شروع شده است، گفت: از 22 فرودین 97 تا پایان سال 98، صادرات غیرنفتی بیش از 80 میلیارد دلار بوده است اما تعهدات ارزی به این میزان نیست.

حمید زادبوم افزود: در سال 97 به دلیل مشکلات در قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی در گمرکات، بانک مرکزی 20 درصد تخفیف برای صادرکنندگان قائل شد. لذا میزان تعهدات صادرکنندگان در سال 97 حدود 20 درصد کمتر از میزان صادرات کشور است. وی ادامه داد: لذا حدود 55-56 میلیارد یورو صادرات غیرنفتی کشور در این مدت بوده است که اگر بخشی از این صادرات را که مربوط به فرآورده‌هایی است که بازگشت آنها با ارز 4200 تومانی بوده است؛ مثل بنزین و ... را کنار بگذاریم، تقریبا 50 میلیارد یورو تعهدات ارزی صادرکنندگان طی سال‌های 97 و 98 خواهد بود که سررسید سال 97 در دی‌ماه 98 و سررسید سال98 در پایان تیرماه 99 بوده است.

زادبوم افزود: براساس اعلام بانک مرکزی و آمار صادراتی که بانک مرکزی از گمرک ج. ا. ایران گرفته است، اگر گاز و فرآورده‌های نفتی وکالاهایی که دولتی است را کنار بگذاریم، حدود 50 میلیارد یورو باید ارز به کشور برگردد که حدودا 33 میلیارد یورو آن برگشته است و تقریبا 17 میلیارد یورو آن باقی مانده است. مازاد این 17 میلیارد یورو هم تعهدات ارزی مربوط به شرکت‍‌ها و اقلامی است که مربوط به دولت می‌باشد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با توجه به اینکه در ۲۴ تیرماه سال جاری وضعیت تعهدات ارزی سال‌های ۹۷ و ۹۸ و همچنین مقرارت بازگرداندن ارز در سال جاری ابلاغ شد، براساس مقررات صادرات و واردات، به کارگروه پایش رفتار تجاری اختیاراتی داده شد. بر این اساس این کارگروه می‌تواند، اگر در رفتار تاجری، سوء رفتار دیده شود، کارت بازرگانی وی را تعلیق و یا ابطال کند. در آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تبصره بند ۶ ماده ۱۰ تشکیل کارگروه پایش رفتار تجاری دیده شده و بر همین اساس این کارگروه به همین منظور به ریاست بنده و با حضور نمایندگان بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و گمرک تشکیل شده است.

وی ادامه داد: افرادی که تعهدات ارزی دارند یا تولیدی هستند یا غیر تولیدی. در صورتی که شرکت‌های تولیدی صادرکننده تعهدات ارزی سال ۹۷ و ۹۸ خود را مطابق نظر بانک مرکزی تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری ایفا نکنند، کارت بازرگانی آنها تعلیق می‌شود. برخی از غیرتولیدی‌ها که صرفاً بازرگان هستند و صفردرصد ایفای تعهد کرده‌اند، در هفته اول تیرماه کارت آنها تعلیق شد، مابقی غیر تولیدی‌‌ها که دارای کارت بازرگانی هستند، بر اساس اطلاعات بانک مرکزی که در ۲۹ مرداد ماه به ما اعلام شد، افرادی که صفر درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند، کارت آنها نیز تعلیق خواهد شد.

وی ادامه داد: افرادی که بین یک تا ۳۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند در ۱۵ شهریور ماه و افرادی که بین ۳۱ تا ۶۹ درصد تعهدات ارزی را ایفا کرده باشند، در ۳۱ شهریور ماه کارت بازرگانی آنها تعلیق می‌شود. همچنین پس از ارزیابی تعداد کارت‌های تعلیق شده ممکن است درصورت عدم ایفای تعهد، پس از گذشت یک ماه از تعلیق، کارت آنها ابطال و برای دریافت مجدد باید ابتداً مراحل ثبت نام را بگذرانند. زادبوم افزود: بر این اساس غیرتولیدی‌ها باید بالای ۷۰ درصد ایفای تعهد کنند تا نهایتاً در ۳۱ شهریور کارت آنها تعلیق نشود و پس از ایفای تعهد، بانک مرکزی طی نامه‌ای به کارگروه اعلام می‌کند که این فرد تعهدات خود را ایفا کرده و نیازی به تعلیق نیست.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: افرادی که کارت آنها در مرحله اول تعلیق یا ابطال می‌شوند افرادی هستند که صفر درصد رفع تعهد ارزی داشته‌اند. تیرماه حدود 2500 کارت بازرگانی تعلیق شد اما از تیرماه تا امروز حدود 400 نفر از این افراد تعهد ارزی خود را ایفا کردند. بانک مرکزی به ما اعلام کرد و کارت این افراد همین هفته باز شد.
به گفته وی 2100-2200 شرکت بازرگانی هستند که تعهدات ارزی صفر درصد داشتند که در این هفته کارت بازرگانی آنها تعلیق خواهد شد.